کد خبر: 30715
تاریخ انتشار: دوشنبه, 03 مهر 1396 - 21:24

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

مسائل و مشکلات کتابخانه های ملایر همدان بررسی شد

منبع : لیزنا
  نشست نماینده مردم ملایر و سخنگوی کمیسون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با مدیرکل امور مجلس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در شهرستان ملایر برگزار شد.
 مسائل و مشکلات کتابخانه های ملایر همدان بررسی شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی همدان، حجت الاسلام احد آزادی خواه، نماینده مردم ملایر و سخنگوی کمیسون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با مرتضی محمدزاده، مدیرکل امور مجلس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و دکتر عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در  نشستی به بررسی مسائل  موضوعات کتابخانه های ملایر پرداختند.

حجت الاسلام احد آزادی خواه؛ نماینده مردم ملایر و سخنگوی کمیسون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تقدیر از تفکر سازنده دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در برگزاری نشست‌های ویژه با نمایندگان مجلس که منجر به برنامه‌ریزی هدفمند در پیشبرد اهداف کتابخوانی در سطح کشور خواهد شد، بیان داشت: این نشانه پویایی و دلسوزی نهاد کتابخانه‌ها برای فرهنگ عمومی کشور است.

وی با اشاره به توصیه‌های گرانقدر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در حوزه کتاب و کتابخوانی و نهضت مطالعه مفید، اظهار داشت: باید پیگیری‌ها و حمایت‌ها از کتابخانه های عمومی کشور بسیار جدیتر و فراتر از اقدامات گذشته صورت پذیرد و تحقق این موضوع ورود مقامات عالی کشوری و استانی را می‌طلبد.

سخنگوی کمیسون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه «بررسی وضعیت مناطقی که از نعمت اقدامات فرهنگی به خصوص خدمات کتابخانه‌ای برخوردار بوده‌اند نسبت به مناطق غیر برخوردار، اثربخشی این نهاد مقدس را ثابت می کند»، عنوان داشت: بسیاری از معضلات و مشکلات فرهنگی اجتماعی در جامعه به خصوص در مناطق محروم با ارائه خدمات فرهنگی بر طرف می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه «شهرداری‌ها نسبت به پرداخت به هنگام نیم درصد سهم کتابخانه‌ها که اصلی قانونی است عمل نمایند»، اظهار داشت: ورود مستقیم و ویژه استانداران در این زمینه بسیار کارساز خواهد بود.

حجت الاسلام آزادی خواه، با اشاره به اینکه «امیدواریم عملکرد شهرداری ملایر در آینده به عنوان الگویی خوب در سطح کشور معرفی شود»، عنوان کرد: احداث کتابخانه استاندارد، اختصاص مکانی مناسب به کتابخانه عمومی شهید بهشتی، راه‌اندازی کتابخانه در محله امام زاده عبدالله ملایر و ... از مباحث جدی است که با حمایت ویژه مسئولین باید هرچه سریعتر به سرانجام برسد.

وی ضمن انتقاد از عملکرد سلیقه ای در برخی از سازمان ها و دستگاه ها، عنوان کرد: نتیجه این اقدامات از بین رفتن بسیاری از فرصت‌ها و مغفول ماندن ظرفیت های ارزشمند است.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس دهم با اشاره به ظرفیت‌های خوب کتابخانه‌های ملایر در معرفی ظرفیت‌ها، تنگناها و فرصت‌ها گفت: با وجود ۲۰۸ روستای دارای سکنه و وجود حجم بالایی از جمعیت این شهرستان در روستاها، باید در حوزه ایجاد کتابخانه‌های روستایی تدبیر بهتری اندیشیده شود.

وی با اشاره به عملکرد سازنده خیرین کتابخانه‌ساز، به لزوم ایجاد یک عملیات روانی تبلیغاتی در سطح جامعه، تاکید کرد و افزود: برای ارتقای سطح حمایت و مشارکت خیرین در این حوزه، نیازمند تبلیغ این عمل خیر و پر ارزش از تریبون‌های اثرگذار از جمله تریبون نماز جمعه است.

حجت الاسلام آزادی خواه همچنین استفاده از توان ملایری‌های مقیم تهران را یک ظرفیت ویژه در امر کتابخانه‌سازی برشمرد و گفت: می توان نشستی را با حضور مسئولان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، استان و ملایری‌های مقیم تهران در این زمینه تشکیل داد.

در ادامه مرتضی محمدزاده؛ مدیرکل امور مجلس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، ضمن تقدیر از همکاری نماینده مردم ملایر با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، اظهار داشت: هدف از برگزاری این نشست‌ها دیدار با کتابداران و  همچنین بازدید و اطلاع از وضعیت کتابخانه‌ها است.

وی افزود: یکی از سیاست‌های کتابخانه‌های عمومی کشور، ارتباط‌گیری بیش از پیش با نمایندگان محترم مجلس در حوزه‌های انتخابی استان‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت عظیم ایشان در بهبود وضعیت کتاب و کتابخوانی در مناطق مختلف کشور است.

محمدزاده با اشاره به لزوم توجه ویژه مجلس و دولت به حوزه کتابخانه‌های عمومی، تصریح کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی به عنوان نهادی در حال رشد و بالندگی در راستای توزیع عادلانه خدمات فرهنگی در سراسر کشور نیازمند حمایت‌های بیشتری است.

مدیرکل امور مجلس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، اظهار کرد: اکنون سه هزار و ۳۴۶ باب کتابخانه در کشور وجود دارد که از این تعداد ۲ هزار و ۳۹۲ باب به صورت نهادی، ۹۳۱ باب مشارکتی و ۲۳ باب کتابخانه مستقل است.

وی با بیان اینکه «این نهاد پس از آموزش و پرورش تنها سازمان فرهنگی کشور است که بیشترین شعبه‌های فرهنگی در شهرها و روستاها را راه‌اندازی کرده است»، اظهار کرد: ۲ هزار و ۴۵۰ روستای بالای یک هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت در کشور وجود دارد که باید کتابخانه در آنها ایجاد شود که از این تعداد تاکنون در ۷۲۲ روستا کتابخانه دایر شده است.

محمدزاده با بیان اینکه «بیش از ۲ هزار روستای بالای یک هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت کشور فاقد کتابخانه هستند»، افزود: حدود ۱۸ میلیون نفر از جمعیت کشور به کتابخانه دسترسی ندارند.

وی با بیان اینکه «تناسب پراکندگی کتابخانه از گذشته رعایت نشده است»، اظهار کرد: اکنون با در دست داشتن آمایش سرزمین،‌ سعی می شود تناسب مکانی کتابخانه‌ها در شهرها و روستاها را رعایت کنیم.

دکتر عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان نیز با ارائه گزارشی آماری از وضعیت کتابخانه‌های عمومی استان همدان بیان کرد: این اداره‌کل با ۱۱۰ باب کتابخانه عمومی و بهره‌گیری از کتابداران متخصص و متعهد در راستای تحقق رسالت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به ارائه خدمات به مردم فرهنگ دوست استان می‌پردازد.

وی عنوان کرد: راه‌اندازی ۵ باب کتابخانه عمومی، تأسیس انجمن خیرین کتابخانه‌ساز در ملایر، پیگیری احداث کتابخانه عمومی با استفاده از ظرفیت خیران و دریافت بیش از ۲۳ هزار نسخه کتاب اهدایی از مهمترین اقدامات انجام شده در شهرستان ملایر طی دو سال گذشته بوده است.

دکتر زارعی، افزود: توجه به مناطق پر اهمیت و مناطق کم برخوردار شهری ملایر، تاسیس کتابخانه در شهر زنگنه، راه‌اندازی کتابخانه سیار با استفاده از ظرفیت بانک‌ها، موسسات اعتباری و ... برنامه‌های پیش رو کتابخانه‌های عمومی این شهرستان است.

وی با تشریح اقدامات گسترده کتابخانه‌های عمومی در راستای ارتقاء و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، اظهار داشت: تلاش های زیادی در زمینه فرهنگ کتابخوانی استان صورت گرفته و برای رسیدن به درجات بالاتر در این حوزه توجه ویژه مسئولان استانی را می‌طلبد.

گفتنی است؛ بازدید این مسئولان از  کتابخانه‌های عمومی شهرستان ملایر بخش دیگری از این برنامه بود.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: