کد خبر: 30727
تاریخ انتشار: سه شنبه, 04 مهر 1396 - 15:28

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

کتابخانه شهید احمد پازوکی آغوشی امن برای کودکان منطقه‌ای محروم

منبع : لیزنا
 منطقه خاتون آباد شهرستان پاکدشت، منطقه‌ای صنعتی است که ساکنان آن را مهاجرانی تشکیل داده‌اند که برای کار به پاکدشت آمده‌اند و کتابخانه شهید احمد پازوکی به عنوان تنها مرکز فرهنگی این منطقه، مکانی امن برای کودکان خاتون آباد به حساب می‌آید.
کتابخانه شهید احمد پازوکی آغوشی امن برای کودکان منطقه‌ای محروم

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، شهید احمد پازوکی در وصیت‌نامه‌اش نوشته بود: «وقتی شهید شدم من را با لباس رزمم دفن کنید». او از شهدای دوران دفاع مقدس و اهل شهرستان پاکدشت استان تهران بود. اهالی شهرستان پاکدشت از سال‌های پیش از انقلاب، پدر او را به پاکی و تدین می‌شناختند؛ فردی که در مبارزات دوران انقلاب در کنار روحانیون منطقه، نقش مهمی ایفا کرد. احمد در این خانواده‌ مذهبی رشد کرد و در دوران دفاع مقدس در راه دفاع از وطن، به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

کتابخانه عمومی شهید احمد پازوکی در بهمن ماه ۱۳۸۶ توسط داوود پازوکی، پسر عموی شهید احمد پازوکی و صنف فخاران (آجرسازان) تاسیس و به انجمن کتابخانه‌های عمومی استان تهران واگذار شد. امروز این کتابخانه در منطقه خاتون آباد شهرستان پاکدشت به عنوان تنها مرکز فرهنگی این منطقه، همچنان یادآور پاکی و تدین این خانواده بزرگوار است.

تنها مرکز فرهنگی در خاتون آباد پاکدشت

سرهنگ داود پازوکی که خود در دوره ۸ ساله دفاع مقدس در نیروی هوایی ارتش مشغول به به دفاع از کشور بوده، درباره اهداء زمین و ساختن این کتابخانه می‌گوید: پسر عمویم احمد، جوانی بسیار مومن و معتقد بود که من علاقه خاصی به ایشان داشتم. از همان زمان که خبر شهادت او را شنیدم همواره در پی اقدامی بودم که به واسطه آن، نام این شهید را زنده نگه دارم. در نهایت تصمیم گرفتم که در زمینی که ارثیه پدری من بود، کتابخانه‌ای با نام شهید احمد پازوکی بسازم تا از این طریق نا او و نام خانواده‌ام را زنده نگه دارم.

او درباره دلایل ساخت یک کتابخانه برای زنده نگه داشتن نام این شهید می‌گوید: بخشی از انگیزه‌هایم علاقه‌ای شخصی به کتاب و مطالعه بود؛ چراکه همواره معتقدم همه علوم و دانش بشری از کتاب سرچشمه می‌گیرد و به کتاب منتهی می‌شود. از طرفی دیگر این منطقه از مناطق بسیار محرومی است که گاه خانواده‌های چند نفری در آن، در فضایی حدود یک اتاق کوچک زندگی می‌کنند و اعضای خانواده به خصوص کودکان، هیچ فضایی برای مطالعه ندارند. به همین دلیل تصمیم گرفتم در این منطقه کتابخانه بسازم.

مکانی امن برای کودکان کتابخوان

حسن خراسانی، مسئول کتابخانه عمومی شهید احمد پازوکی می‌گوید: این کتابخانه در زمینی به مساحت ۳۰۰ متر مربع در ۳ طبقه، دارای دو سالن مطالعه خواهران و برادران و همچنین بخش مرجع، مخزن و کودک است که با داشتن حدود ۱۷ هزار جلد کتاب و ۷۰۰ عضو فعال مشغول به ارائه خدمات فرهنگی به مردم این منطقه است که بیشتر این اعضای این کتابخانه را کودکان و نوجوان تشکیل داده‌اند.

 

منطقه خاتون آباد شهرستان پاکدشت، منطقه‌ای صنعتی است که ساکنان آن را مهاجرانی تشکیل داده‌اند که برای کار به پاکدشت آمده‌اند و کتابخانه شهید احمد پازوکی به عنوان تنها مرکز فرهنگی این منطقه، مکانی امن برای کودکان خاتون آباد به حساب می‌آید. مکانی فرهنگی که توانسته با برنامه‌های متنوعی برای کودکان همچون برگزاری کلاس‌های شعرخوانی، قصه‌خوانی، نقاشی و کاردستی، کودکان این منطقه را زیر سقف خود گردهم آورد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: