برگزاری نشست نقد و بررسی کتاب «کلیات بهداشت روان» در کتابخانه اسلامشهر

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی تهران، نشست نقد و بررسی کتاب «کلیات بهداشت روان» نوشته مصطفی براری توسط اداره کتابخانه‌های عمومی اسلامشهر با حضور نویسنده اثر، اکبر خوردچشم منتقد ادبی، فرمانده نیروی انتظامی اسلامشهر، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اسلامشهر، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی اسلامشهر و جمعی از مسئولین ادارات، کتابداران و علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی در کتابخانه عمومی شهید مطهری شهرستان اسلامشهر برگزار شد.

مصطفی براری در ابتدای این نشست با اشاره به اهداف نگارش این کتاب، اظهار کرد: بهداشت روانِ کارکنان و پرسنل شاغل در نیروهای مسلح به علت فشارها و استرس‌های ناشی از انجام مأموریت‌های پیچیده همواره در معرض خطر بوده و آسیب‌های جدی آشکار و پنهانی نیز به افراد و خانواده‌های آنها وارد می‌کند.

وی در ادامه تأکید کرد: کتاب «کلیات بهداشت روان» با هدف شناسایی و کاهش معضلات سیستم و افزایش اطلاعات در حوزه بهداشت روان؛ در ۷ فصل و با بهره‌گیری از آمار و منابع داخلی و خارجی و  همکاری کارکنان شاغل در ناجا به رشته تحریر در آمده است.

 نویسنده کتاب «کلیات بهداشت روان» همچنین خاطرنشان کرد: در این کتاب، اختلال در هوش و فکر، اختلال در عواطف، رفتار غیرعادی، عقب‌ماندگی ذهنی، فنون توانبخشی، اختلالات اضطرابی و ذهنی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

اکبر خوردچشم نیز در بخش دیگری از این نشست بیان کرد: نوشتن کتاب‌هایی مانند «کلیات بهداشت روان»، نه تنها خوب بلکه یک امر لازم و ضروری است که باید توسط کارشناسان و محققان و دست‌اندرکاران انجام شود.

وی ضرورت کار کردن در خصوص  بهداشت روان را یکی از اقدامات مهم در نیروی انتظامی بر شمرد و گفت: یک مأمور پلیس قبل از هر چیز باید یک روان شناس خوب باشد تا یک جرم‌شناس.

خوردچشم اضافه کرد: نویسنده در این کتاب با توجه با شناخت و اطلاعاتی که از سازمان خود داشته، توانسته به خوبی مسائل را مورد بررسی قرار داده و برای مخاطبین بیان کند.

وی ادامه داد: کتاب بیشتر به صورت کلیات، مسائل را مطرح کرده و در عین بیانِ نام بیماری‌ها، راه درمانی مشخصی برای آنها ذکر نکرده است؛ در حالیکه امروزه اغلب مردم جامعه به دنبال کتاب‌های کاربردی برای پیشگیری و درمان بیماری‌ها هستند.

این منتقد ادبی در ادامه تحلیلش بر این کتاب؛ پاراگراف‌های طولانی، عدم ذکر منابع  مورد استفاده در کتاب، عدم رعایت قوانین نگارشی و عدم استفاده از مثال‌های متنوع برای بیان مفاهیم را بخشی از نقاط ضعف این اثر عنوان کرد.

خوردچشم در پایان خاطرنشان کرد: علی‌رغم وجود برخی انتقادات، کتاب «کلیات بهداشت روانی» را اثری خوب در حوزه روان شناسی می‌دانم و امیدوارم باز هم شاهد نگارش اثری خوب از این نویسنده اسلامشهری باشیم.

 

گفتنی است در پایان این نشست، ضمن تجلیل از مصطفی براری و اکبر خوردچشم، از شرکت‌کنندگان و نفرات برگزیده هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در کتابخانه عمومی شهید مطهری اسلامشهر با اهدای لوح و جوائزی به رسم یادبود تقدیر شد.