کد خبر: 30812
تاریخ انتشار: سه شنبه, 11 مهر 1396 - 20:48

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

شیراز میزبان نشست کتاب‌خوان تخصصی دفاع مقدس شد

منبع : لیزنا
  نشست کتاب‌خوان تخصصی دفاع مقدس با همکاری مشترک اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان شیراز و اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس با معرفی پنج کتاب برگزار شد.
 شیراز میزبان نشست کتاب‌خوان تخصصی دفاع مقدس شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس، روح‌الله منوچهری در این نشست ضمن تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان، با بیان اینکه از مهم‌ترین رسالت‌های نسل حاضر انعکاس ایثارگری‌ها و خاطرات این دوره است، افزود: نشست کتاب‌خوان با موضوع دفاع مقدس در به تصویر کشیدن این ایام تأثیر شگرفی دارد و نویسندگان جوان را به قلم زدن در حوزه دفاع مقدس و ثبت زیبایی‌های این ایام ترغیب می‌کند.

غلامرضا شرفی، مسئول تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان، نیز کتاب‌خوان را حرکتی هدفمند و کارآمد در حوزه ترویج فرهنگ مطالعه دانست و بیان کرد: همکاری انجمن‌های فعال در حوزه دفاع مقدس همچون انجمن نویسندگان دفاع مقدس و ناشران دفاع مقدس با نشست‌های کتابخوان نتایج مطلوبی دارد و به ترویج فرهنگ شهادت و ایثار کمک می‌کند. وی همچنین در زمینه همکاری بیشتر این بنیاد با مجموعه کتابخانه‌های عمومی ابراز امیدواری کرد و گفت: می توان با همکاری اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی، ادبیات و انتشارات حوزه دفاع مقدس را در مسیری هدایت کرد که راه درست خود را ادامه دهد.

سردار مینایی رئیس سابق ستاد کنگره سرداران شهید استان نیز در ادامه این گردهمایی بر ضرورت انتقال تجارب و اندیشه های دفاع مقدس به نسل جوان تأکید نمود و گفت: لازم است که  به صورت شفاهی و مکتوب، این دستاوردها به نسل بعد منتقل شود

نشست کتاب‌خوان تخصصی دفاع مقدس در ادامه با ارائه پنج کتاب در حوزه ایثار و شهادت و روایتگری راوی خاطرات جنگ دنبال شد.

ساجده تقی زاده فعال حوزه ادبیات دفاع مقدس اولین ارائه دهنده کتاب در این نشست بود که به معرفی کتاب «من زنده ام» اثر معصومه آباد پرداخت. به گفته تقی زاده نویسنده این اثر از آزادگان دفاع مقدس است که در این کتاب به روایت خاطرات دختران اسیر در زندان الرشید و شرایط اردوگاه‌های عراقی پرداخته است. تقریظ مقام معظم رهبری در ابتدای کتاب نشان از اهمیت و ارزشمند بودن این اثر شایسته است.

مجید خادم نویسنده دفاع مقدس و مدرس ادبی شیراز دومین کتاب‌خوان نشست بود که با مجموعه داستان «کوچه آژیر می کشد» اثر میثم محمدی پشت تریبون قرار گرفت. خادم در باره این کتاب گفت:  قالب داستان کوتاه به عنوان یک قالب ادبی مدرن پرکاربرد شناخته شده است و چندی است که تلاش می شود تا در حوزه موضوعی دفاع مقدس نیز از این قالب استفاده شود که در این زمینه میثم محمدی دست به تجربه‌آزمایی زده است.

وی با بیان اینکه در مجموعه داستان «کوچه آژیر می کشد» تجربیات جدیدی ظهور کرده است، افزود: نویسنده به واسطه نگرانی هایی، چندان دست تخیل خود را باز نگذاشته و سعی کرده که تابع قراردادهای مرسوم در بیان خاطرات دفاع مقدس باقی بماند؛ اما به هر طریق تجربه‌های جالب توجهی در پیوند تخیل و حوادث واقعی در این مجموعه داستان صورت گرفته است و خواندن کتاب خالی از لطف نیست.

»حماسه یاسین» اثر سید محمد انجوی‌نژاد دیگر کتابی حوزه دفاع مقدس بود که به دست علیرضا رحمانی مسئول کتابخانه عمومی حجاب شیراز ارائه شد. رحمانی با تصریح اینکه این اثر بخشی از حماسه گردان غواصان یاسین را به نمایش در آورده است، گفت: صحنه‌های حماسه و رشادت در کتاب فراوان است و جای جای کتاب را با اشک و آه و خوشحالی باید خواند. داستان از اعزام مجدد نویسنده از مشهد به جبهه برای شرکت در دو عملیات تهاجمی آغاز و با ذکر جزییات حماسه‌گردان غواصی یاسین از چشم راوی به پایان می رسد. رحمانی توصیه کرد این کتاب را که در کمتر از دو ساعت خوانده می‌شود و شیرین‌تر از یک فیلم اکشن است، بخوانید.

حسین‌علی ساسانی در ادامه پشت تریبون رفت و کتاب «تاشکست حصر» به قلم سید محمد هاشم‌پور یزدان‌پرست را معرفی کرد. ساسانی این کتاب را از کتاب‌های خوب دفاع مقدس دانست که توسط نویسنده خاطره نگاری شده است. کتابی نثری ساده و روان دارد که وضع شهر آبادان در زمان جنگ را بیان می کند. مهمترین ویژگی این کتاب دلاوری های نیروهای ارتشی است که کمتر به آن پرداخته شده است.

اسماعیل جمالی نویسنده و جانباز شیمیایی جنگ تحمیلی، آخرین کتاب‌خوان این نشست بود که کتاب خود را با عنوان «پنج یار دبستانی» معرفی کرد. به گفته جمالی این اثر داستان ۵ دوست نوجوان را به تصویر کشیده است که با هم به جنگ می‌روند و ۳ نفر شهید و دو نفر جانباز می شوند.

روایتگری دفاع مقدس توسط مصطفی مرادی روایتگر حوزه دفاع مقدس از دیگر برنامه‌های این نشست بود. ایمان خالصانه، آگاهی به غیب و بیان معجزاتی که تاکنون به دست شهدا رخ داده است از مهم‌ترین مباحث این راوی بود.

گفتنی است در پایان ضمن تقدیر از نویسندگان  و ارائه دهندگان کتاب در این نشست، حاضران از موزه دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بازدید کردند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: