کد خبر: 31103
تاریخ انتشار: سه شنبه, 25 مهر 1396 - 10:36

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

نشست کتاب‌خوان ویژه روشندلان در شیراز برگزار شد

منبع : لیزنا
 به مناسبت روز جهانی عصای سفید، نشست کتاب‌خوان ویژه روشندلان و آیین تقدیر از گویندگان افتخاری بخش نابینایان کتابخانه عمومی رئیسی اردکانی برگزار شد.
نشست کتاب‌خوان ویژه روشندلان در شیراز برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس، به مناسبت روز جهانی عصای سفید نشست کتاب‌خوان ویژه روشندلان و آیین تقدیر از گویندگان افتخاری بخش نابینایان کتابخانه عمومی رئیسی اردکانی برگزار شد.

در این مراسم روح‌الله منوچهری، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس ضمن گرامیداشت روز عصای سفید، خدمات‌دهی استاندارد به عموم معلولان جامعه را از وظایف اصلی کتابخانه‌های عمومی دانست و گفت: در سال جاری شیوه‌نامه خدمات‌دهی استاندارد به نابینایان توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تدوین شده و در کتابخانه‌های عمومی نیز بر اساس این شیوه‌نامه خدمات ارائه می‌شود.

افتتاح سومین کتابخانه ویژه نابینایان استان تا پایان سال جاری

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس، از افتتاح سومین کتابخانه ویژه نابینایان استان تا پایان سال جاری خبر داد و اضافه کرد: در حال حاضر دو کتابخانه عمومی رئیسی اردکانی شیراز و کتابخانه ویژه نابینایان در شهرستان ارسنجان، به‌تمامی نابینایان استان خدمات ارائه می‌دهند؛ با افتتاح سومین کتابخانه نابینایان، این فعالیت گسترده‌تر خواهد شد.

وی با اشاره به تولید کتاب گویا در کتابخانه عمومی رئیسی اردکانی شیراز، بیان کرد: در حال حاضر ۲۱۰۰ کتاب بریل و بیش از ۶۵۰۰ کتاب گویای سازمان‌دهی شده در بخش نابینایان کتابخانه عمومی رئیسی اردکانی شیراز برای استفاده روشندلان وجود دارد.

در ادامه مرجان خجسته‌فر، کتابدار بخش نابینایان کتابخانه عمومی رئیسی اردکانی شیراز تصریح کرد: بخش نابینایان کتابخانه رئیسی اردکانی به‌تنهایی جوابگوی نیاز اطلاعاتی روشندلان شیراز و استان نیست و برای این کار به حمایت بیش‌ازپیش خیرین و مسئولان نیازمندیم.

خجسته‌فر افزود: دو سال پیش استودیوی بخش نابینایان کتابخانه رئیسی با کمک گویندگان افتخاری کار خود را آغاز کرد و همواره تلاش شد که با گویاسازی کتب موردنیاز نابینایان، به نیازهای اطلاعاتی آنان پاسخ داده شود.

این نشست با معرفی  چهار کتاب ادامه یافت.

علی‌اکبر رضازاده، عضو روشندل و بازنشسته فرهنگی به معرفی کتاب «کمال کورسل» نوشته سید محمدصادق مقدم پرداخت و گفت: این کتاب، داستان زندگی ژروم ایمانوئل کورسل، تنها شهید اروپایی دفاع مقدس است که پس از تشرف به دین مبین اسلام به «کمال کورسل» تغییر نام داد و به تحصیلات دینی در مدارس علمیه قم پرداخت. وی هم‌زمان با شروع دفاع مقدس به خط سربازان ایران پیوست و در سال ١٣٦٧ و در جریان عملیات مرصاد به شهادت رسید. کتاب به بیان سیر تحول روحی این شهید بزرگوار می‌پردازد.

در ادامه علی نعمتی، دیگر روشندل عضو کتابخانه به ارائه مقاله «تأثیر تکنولوژی بر زندگی روشندلان» نوشته دکتر محمد خزائلی پرداخت و گفت: دکتر خزائلی ازجمله اولین پژوهشگرانی بود که در ایران مقوله زندگی نابینایان را موردبررسی قرار داد؛ وی در این مقاله به اهمیت و تأثیر تکنولوژی در بهبود بینایی می‌پردازد.

فاطمه هاشمی نسب، از دیگر اعضای روشندل کتابخانه با معرفی کتاب «بوی بهشت سوخته» در خصوص آن گفت: «بوی بهشت سوخته» بر اساس کتاب «جلاءالعیون» محمدباقر مجلسی، نگاشته شده و گوشه‌هایی از زندگی فاطمه زهرا (س) همچون ولایت، علت ‌نام‌گذاری و معرفی نام‌های ایشان، ازدواج این حضرت با امام علی (ع) و احادیث این بانوی بزرگوار را روایت‌ می‌کند.

علیرضا شهریاری نوجوان روشندل شیرازی، آخرین کتاب معرفی‌شده در این نشست را با عنوان «پیروزی بر شب» نوشته ژ. کریستان ارائه کرد و در خصوص آن گفت: «پیروزی بر شب» کتابی است که زندگی لویی بریل، سرباز نابینا و چگونگی اختراع خط بریل و معرفی آن به جهان را، به شیوه داستانی روایت می‌کند.

 

گفتنی است، در پایان این دیدار افزون بر شعرخوانی زهره یغمور، نویسنده و شاعر روشندل شیرازی، از تلاش کتابداران بخش نابینای کتابخانه عمومی رئیسی اردکانی و ۳۴ گوینده افتخاری این بخش تجلیل و قدردانی شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: