کد خبر: 31132
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 27 مهر 1396 - 12:59

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

کتاب «طاهر کردستان» در کتابخانه شهید کلینی تهران نقد شد

منبع : لیزنا
  علی‌الله سلیمی نویسنده کتاب «طاهر کردستان» شناخت قهرمانانی مانند شهید طاهرنژاد را نیازمند نگارش کتاب‌هایی فراوان دانست و گفت: امیدوارم کتاب «طاهر کردستان» در شناخت راه و هدف شهید طاهرنژاد، مؤثر باشد.
کتاب «طاهر کردستان» در کتابخانه شهید کلینی تهران نقد شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی تهران، نشست نقد و بررسی کتاب «طاهر کردستان» با حضور علی‌الله سلیمی، نویسنده کتاب؛ آیت معروفی، منتقد؛ زهرا خوش‌نظر، همسر شهید طاهرنژاد؛ نقی فرخی، معاون بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان ری و جمعی از علاقه‌مندان به مطالعه دوشنبه ۲۴ مهرماه در کتابخانه عمومی شیخ کلینی شهرری برگزار شد.

در ابتدای این نشست، علی‌الله سلیمی درباره کتاب «طاهر کردستان» و هدف از نگارش آن گفت: این کتاب از آن دست مجموعه‌هایی است که به پیشنهاد انجمن پیشکسوتان سپاس و بر اساس مستندات جمع‌آوری شده از خانواده شهید طاهرنژاد، دوستان و اطرافیانش تهیه‌شده است.

وی با اشاره به نگارش این کتاب بر اساس زندگی شهید به عنوان بزرگ‌ترین ویژگی این‌گونه آثار، ادامه داد: برای تدوین این کتاب، مصاحبه‌های جمع‌آوری‌شده با موضوع زندگی شهدا در اختیار نویسندگان قرار می‌گیرد تا پس از تنظیم به یک روایت داستانی جذاب برای مخاطبان تبدیل شود؛ در نگارش این اثر نیز ضمن وفاداری به مستندات تاریخی، سعی کردیم نشانه‌های داستانی را در روایت رعایت کنیم.

سلیمی افزود: در این کتاب سعی کردم سلسله حوادث زندگی این شهید بزرگوار را بر اساس تعاریف دوستان و خانواده وی در سیری مشخص، ثبت کنم و روایت زندگی این شهید از دوران کودکی تا شهادت به همین دلیل است. بخش اصلی کتاب نیز به فعالیت‌های شهید به‌عنوان فردی در جامعه و احساس مسئولیتش نسبت به کشور خود، معطوف شده است.

وی بابیان اینکه «برای افرادی مثل شهید طاهرنژاد، نگارش تنها یک کتاب کافی نیست» عنوان کرد: امیدوارم کتاب طاهر کردستان در شناخت راه و هدف شهید طاهرنژاد مؤثر باشد.

این کتاب معطوف به کردستان نیست

در ادامه آیت معروفی با اشاره شکل ظاهری کتاب «طاهر کردستان» بیان کرد: نوع چاپ این کتاب دیجیتال است و قاعدتاً در شمارگان بالایی منتشر نشده است؛ این موضوع در مورد کتاب‌هایی با موضوع جنگ در کردستان دارای سابقه است و یک ضعف تلقی می‌شود. کتاب‌هایی با موضوع جنگ در جنوب معمولاً تیراژ بالایی دارند، درحالی‌که این مسئله چندان درباره کتاب‌های کردستان صدق نمی‌کند.

سلیمی در توضیح نظر معروفی با اشاره به سابقه شهید طاهرنژاد در دفاع از جبهه جنوب، گفت: این کتاب محدود به کردستان نیست و تنها بخشی از زندگی شهید طاهرنژاد در کردستان می‌گذرد. وی در جنوب زخمی شد، به کردستان رفت و  کردستان تنها بخشی از زندگی اوست.

وی ادامه داد: روال کار انتشارات این کتاب، چاپ دیجیتالی است و این موضوع در آثاری با موضوع جبهه جنوب نیز صدق می‌کند. این نشر مخصوص شهدای اطلاعات عملیات است که در تمام ایران حضور داشتند و طاهر کردستان، شانزدهمین کتاب از مجموعه چشمان آسمانی انقلاب اسلامی است.

سلیمی در ادامه بابیان اینکه «در روایت کلی، راویان هرکدام باید به نقل بخشی از زندگی فرد بپردازند»، ادامه داد: تنها بازمانده‌های خانواده این شهید بزرگوار در سنین سالمندی به سر می‌برند و احتمال اشتباه در بیان جزئیات توسط آنان بالا است. روال ثبت این‌گونه آثار مستند، حضور دو ویراستار؛ یکی ادبی و دیگری جنگی؛ در کنار کار است تا اطلاعاتی کامل و صحیح در کتاب ثبت شود.

اطلاعات مقدمه کتاب با محتوای آن هم‌خوانی ندارد

در ادامه، معروفی با خوانش بخشی از مقدمه کتاب و اشاره به‌به دستگیری شهید طاهرنژاد توسط ساواک گفت: اطلاعات مقدمه کتاب با محتوای آن هم‌خوانی ندارد. در متن کتاب به اتفاقات جنوب اشاره‌ای نشده است و وقایع کردستان نیز به رویدادهای پس از سال ۵۸ و شهادت شهید فدایی (در عملیات آزادسازی کامیاران) اختصاص دارد.

این منتقد تأکید کرد: باید در مرحله نخست اصول زندگی فرد، حکم‌های مأموریت، جغرافیای مأموریت، تصمیمات گرفته‌شده و ...  مشخص شود. باید مصاحبه‌های جدی و عمیق گرفته شود تا این مسائل مشخص شو

وی با اشاره به سبک نوشتاری کتاب گفت: برخی از فصل‌های این کتاب با راوی اول‌شخص و بخشی دیگر از زبان سوم شخص، روایت‌شده است و تقدم و تأخر نامنظم زمانی نیز از کاستی‌های دیگر این کتاب است. متأسفانه محتوایی که به سلیمی ارائه‌شده است، کامل نبوده و این موضوع، تناقض در بخش‌های مختلف کتاب را حاصل‌شده است.

گفتنی است در پایان نشست تندیس بین‌الحرمین توسط نقی فرخی، معاون بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان ری به زهره خوش‌نظر همسر شهید طاهر نژاد و علی‌الله سلیمی، نویسنده کتاب اهدا شد و از آیت معروفی نیز تقدیر به عمل آمد.

 

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: