کد خبر: 31153
تاریخ انتشار: جمعه, 28 مهر 1396 - 13:18

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

حضور فعال کودکان بیرجندی در برنامه‌های کتاب‌محور خراسان جنوبی

منبع : لیزنا
کتابخانه‌های عمومی شهدای باقریه، الغدیر و شهید حاجی‌آبادی شهرستان بیرجند در هفته سوم مهرماه برنامه‌های فرهنگی متنوعی را با حضور فعال کودکان و نوجوانان اجرا کردند.
حضور فعال کودکان بیرجندی در برنامه‌های کتاب‌محور خراسان جنوبی

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی، صحیفه خوانی، قرائت زیارت عاشورا، نشست کتاب‌خوان، معرفی کتاب و جشنواره غذا از برنامه‌های متنوع کتابخانه‌های عمومی شهدای باقریه، الغدیر و شهید مرتضی حاجی‌آبادی شهرستان بیرجند بود.

صحیفه‌خوانی در کتابخانه شهدای باقریه بیرجند

نشست صحیفه‌خوانی هم‌زمان با روز شهادت امام سجاد (ع) در کتابخانه شهدای باقریه برگزار شد. در این نشست جمعی از اعضای کتابخانه فرازهایی از این کتاب که منبع امید و آرزو به رحمت الهی است را همراه با ترجمه و تدبر در معنی قرائت کردند.

قرائت زیارت عاشورا در کتابخانه شهدای باقریه

به مناسبت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان مراسم پرفیض زیارت عاشورا با حضور جمعی از اعضا در کتابخانه شهدای باقریه بیرجند برگزار شد. در ادامه این نشست،  کتاب «منشور نینوا: شرح و تفسیری بر زیارت عاشورا» نوشته مجید حیدری‌فر از انتشارات مسجد مقدس جمکران به‌منظور تأکید بر مفاهیم زیارت عاشورا و توجه بیشتر به آن، توسط مسئول کتابخانه به اعضا معرفی شد.

برگزاری نشست کتاب‌خوان با موضوع محرم

نشست کتاب‌خوان محرم با حضور علاقه‌مندان در کتابخانه عمومی شهدای باقریه برگزار شد. در این نشست، هفت تن به معرفی کتاب موردعلاقه خود پرداختند که بدین شرح است؛

«قنداق سرخ: امام حسین (ع) و علی‌اصغر (ع)» نوشته فریبا کلهر/ ارائه توسط: مرضیه میرزایی؛ «عموی خوبم: حضرت قاسم بن حسن (ع)» نوشته طاهر خوش/ ارائه توسط: زینب طالبی؛ «مانند عباس (ع) : عبدالله بن حسن (ع)» نوشته طاهر خوش/ ارائه توسط: زهرا صالحی کوشا؛ «رزمنده شش‌ماهه: حضرت علی‌اصغر (ع)» نوشته طاهر خوش/ ارائه توسط: سیده فاطمه قاسمی؛ «امام سجاد (ع)» نوشته مهدی وحیدی صدر/ ارائه توسط: سیده صدیقه قاسمی؛ «۱۴قصه، ۱۴معصوم امام حسین(ع)» نوشته حسین فتاحی/ ارائه توسط: فاطمه میرزایی؛ «ای کودک مسلمان بشنو پیام قرآن» نوشته سید حسین حسینی/ ارائه توسط: نرجس عاجزی.

جمع‌خوانی کتاب «تشنه‌لبان» در کتابخانه شهدای باقریه

کتاب «تشنه‌لبان» از منابع کتابخوان ماه مهر در کتابخانه شهدای باقریه معرفی و جمع‌خوانی شد.

در این جلسه کتابخوانی، هر یک از حاضران، به خوانش صفحاتی از کتاب «تشنه‌لبان» پرداختند. نویسنده در این کتاب بابیان ساده و روان و رجوع به معتبرترین منابع تاریخ عاشورا، حوادث این روز بزرگ را با دقت و جزء به‌جزء روایت کرده است و مخاطب بامطالعه این کتاب، خود را در گرماگرم نبرد اصحاب سالار شهیدان با سپاه کفر می‌یابد و از مشاهده دلاوری‌های شهیدان کربلا به وجد آمده و بر مصیبت خاندان گرامی پیامبر(ص) اشک می‌ریزد. همچنین در این نشست، علاوه بر تجربه کتابخوانی گروهی، هر یک از حاضران به بحث و تبادل‌نظر در خصوص مطالب کتاب پرداختند.

کتاب‌خوان کتابخانه الغدیر

در این نشست، شش نفر به معرفی کتاب پرداختند که بدین شرح است:

«حافظ شیرازی» نوشته احمد شاملو/ ارائه توسط: سید مجتبی حسینی؛ «حافظ از مکتب‌خانه تا مکتب عشق» نوشته هوشنگ فتی/ ارائه توسط: حسین اکبری؛ «آشنایی با حافظ» نوشته سید محمدعلی جمال‌زاده/ ارائه توسط: سمانه دادرس مقدم؛ «حافظ» نوشته زینب یزدانی/ ارائه توسط: فرشته زحمتکش؛ «حافظ» نوشته کاوه بهمن/ ارائه توسط: مجید سمائی؛ «بحث در آثار، افکار و احوال حافظ» نوشته قاسم غنی/ ارائه توسط: سینا سالاری.

جمع‌خوانی دیوان حافظ در کتابخانه الغدیر

این مراسم که با حضور چند تن از اعضای فعال کتابخانه برگزار شد، شامل شرح زندگی این شاعر بزرگ فارسی و خوانش تعدادی از غزلیات دیوان حافظ بود.

معرفی و جمع‌خوانی کتاب «تشنه‌لبان» در کتابخانه الغدیر

کتاب «تشنه‌لبان» با حضور جمعی از اعضا در کتابخانه الغدیر جمع‌خوانی شد. این مقتل در ۳۲۰ صفحه با زبانی روان و یکدست توسط حمید گروگان نویسنده سرشناس کتاب‌های کودک و نوجوان و نگاشته شده است.

حضور مهمانان سبزپوش نیروی انتظامی در کتابخانه الغدیر

به مناسبت گرامیداشت هفته نیروی انتظامی، کتابخانه عمومی الغدیر میزبان سرهنگ شکوهی، سروان امیری و دهجو بود. کودکان کتابخانه در این برنامه ضمن آشنایی با وظایف نیروی انتظامی از مهمانان این برنامه با تقدیم هدایایی تقدیر کردند.

جشنواره غذای سنتی و سالم در کتابخانه عمومی شهید مرتضی حاجی‌آبادی

به مناسبت روز جهانی غذا جشنواره غذای سنتی و سالم با همکاری پیش‌دبستانی بچه‌های آفتاب در کتابخانه شهید مرتضی حاجی‌آبادی شهرستان بیرجند برگزار شد. در این مراسم، کودکان ضمن آشنایی با خدمات گسترده کتابخانه عمومی به اهمیت خوردن غذای سالم و مقوی پی بردند. شرح دستور پخت غذاهای سنتی توسط بچه‌ها با کمک مادران، آشنایی کودکان با علائم سلامت غذا و اهدای کتاب قصه به کودکان شرکت‌کننده از بخش‌های دیگر این برنامه مفرح بود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: