کد خبر: 31196
تاریخ انتشار: یکشنبه, 30 مهر 1396 - 15:31

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

سفر استانی مدیرکل امور استان‌ها و مجلس نهاد به اصفهان

منبع : لیزنا
مدیرکل امور استان‌ها و مجلس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سفر به استان اصفهان و دیدار با نمایندگان مردم در مجلس، توسعه کتابخانه‌های عمومی را نیازمند تخصیص اعتبارات مناسب جاری و عمرانی دانست.
سفر استانی مدیرکل امور استان‌ها و مجلس نهاد به اصفهان

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی اصفهان، مرتضی محمدزاده، مدیرکل امور استان‌ها و مجلس نهاد در سفر به استان اصفهان با حضور در شهرستان‌های خمینی‌شهر، مبارکه، شهرضا و اصفهان با نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی دیدار و در خصوص مسائل و مشکلات کتابخانه‌های عمومی گفتگو کرد.

مدیرکل امور استان‌ها و مجلس نهاد در نشست با سیدجواد ابطحی، نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی، در تشریح اهداف این نشست اظهار داشت: با توجه به تأکید دبیرکل محترم نهاد بر ایجاد ارتباط نزدیک و تعامل با نمایندگان مردم، ضمن بازدید از کتابخانه‌های عمومی، مسائل و مشکلات این حوزه را با حضور این عزیزان موردبررسی قرار می‌دهیم.

محمدزاده افزود: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با ۳ هزار و ۳۴۶ کتابخانه و ۷۴۰۰ کتابدار از مجموعه‌های گسترده فرهنگی در سطح کشور است که بهره بسیار اندکی از بودجه دارد و نیازمند اعتباراتی مناسب در این حوزه است. درواقع نهاد با این تعداد کتابخانه، از بودجه عمرانی بی‌بهره بوده و اعتباری برای نگهداری و تجهیز و توسعه در اختیار ندارد. در حال حاضر بیش از ۳۰۰ طرح نیمه‌تمام در کشور توسط وزارت مسکن و شهرسازی و ارشاد در دست احداث است که در صورت تکمیل در اختیار این نهاد به‌عنوان بهره‌بردار قرارمی گیرد.

مدیرکل امور استان‌ها و مجلس نهاد ضمن تشکر از حمایت‌های نماینده خمینی‌شهر  گفت: امیدواریم با تداوم همکاری و کمک نمایندگان در فصل بودجه شاهد افزایش اعتبارات جاری و عمرانی نهاد کتابخانه‌های عمومی باشیم.

سید جواد ابطحی، نماینده خمینی‌شهر در این دیدار خواستار هدایت نشست‌های علمی و اجتماعی به کتابخانه‌های عمومی شد و افزود: کتابخانه‌ها باید در حوزه مقابله با جنگ نرم دشمنان و آسیب‌های فضای مجازی، طرح‌هایی مدون و مستمر داشته باشند.

حضور فعال دانش آموزان و معلمان در کتابخانه‌های عمومی، شاداب سازی و بهره‌گیری از ظرفیت هیئت مذهبی خمینی‌شهر از دیگر نکاتی بود که مورداشاره ابطحی قرار گرفت. وی همچنین در خصوص پیگیری تخصیص بودجه به پروژه‌های نیمه‌تمام خمینی‌شهر و افزایش اعتبارات نهاد از طریق نمایندگان عضو کمیسیون فرهنگی مجلس قول مساعد داد.

بازدید از کتابخانه‌های عمومی الغدیر، امام صادق (ع) و علی بن ابیطالب (ع) محله جوی‌آباد خمینی‌شهر

مدیرکل امور استان‌ها و مجلس در ادامه سفر به شهرستان خمینی‌شهر به همراه نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان و رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان با حضور در کتابخانه‌های الغدیر، امام صادق (ع) و علی بن ابیطالب (ع) محله جوی‌آباد خمینی‌شهر، ضمن بازدید از بخش‌های مختلف کتابخانه با کتابداران گفت‌وگو کرد.

سیروس امیدی‌فر در جریان این بازدید با اشاره به برگزاری حدود ۴۵ برنامه فرهنگی به‌طور هفتگی، اظهار داشت: ۱۶ کتابخانه نهادی و ۱۷ کتابخانه مشارکتی در شهرستان فعالیت دارند که کلاس‌های مستمر قصه‌گویی، شاهنامه‌خوانی، قرآن و نهج‌البلاغه و برنامه‌های ویژه نوسوادان در این کتابخانه‌ها در حال اجراست.

محمد زاده همچنین از طبقه دوم در حال احداث و سالن اجتماعات کتابخانه عمومی امام صادق (ع) جوی‌آباد دیدن کرد و در خصوص تخصیص اعتبار برای تکمیل این پروژه‌ها قول پیگیری داد.

نشست با نماینده شهرستان مبارکه در مجلس شورای اسلامی

محمدزاده در ادامه سفر به استان اصفهان با حضور در شهرستان مبارکه به دیدار زهرا سعیدی، نماینده مردم شهرستان مبارکه در مجلس شورای اسلامی رفت و در خصوص مسائل کلان نهاد در حوزه اعتبارات و مسائل مورد پیگیری نماینده در شهرستان گفت‌وگو کرد.

زهرا سعیدی در این دیدار ضمن اشاره به بازدیدهای صورت گرفته از کتابخانه‌های عمومی گفت: بنده از قدیم به‌عنوان عضو کتابخانه، پیگیر مسائل فرهنگی شهرستان بودم و به نظرم بایستی تبلیغات بیشتری پیرامون کتابخانه‌ها انجام شود و کتابخانه‌های عمومی حضور پررنگ‌تری در رسانه‌ها داشته باشند.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان نیز با اشاره به فعالیت ۱۳ کتابخانه نهادی و ۵ کتابخانه مشارکتی در مبارکه گفت: در حال حاضر تمام کتابخانه‌های عمومی شهرستان به بخش تخصصی کودک و نوجوان مجهز شده که این امر به دنبال پیگیری‌های نماینده شهرستان صورت گرفته است.

پس‌ازاین دیدار، محمدزاده به همراه نماینده مردم مبارکه و سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان از کتابخانه کریمه اهل‌بیت (س) دیدن کردند.

 

دیدار با حیدرعلی عابدی، نماینده مردم شهرستان اصفهان در مجلس شورای اسلامی

 

محمدزاده در دیدار با نماینده مردم شهرستان اصفهان در مجلس، وضعیت کتابخانه‌های عمومی شهر اصفهان را در قیاس با ظرفیت و جایگاه فرهنگی اصفهان، نامناسب دانست و خواستار حمایت نمایندگان در راستای توسعه کمی و کیفی کتابخانه‌های عمومی شد.

حیدرعلی عابدی در این نشست با اشاره به اهمیت و جایگاه کتابخانه‌های عمومی بر استفاده از ظرفیت خیرین تأکید کرد و اظهار داشت: امیدواریم با کمک شهردار اصفهان و اختصاص اعتبارات مناسب بتوانیم شاهد رشد و اعتلای کتابخانه‌های عمومی باشیم.

وی اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی بدون محدویت برای عموم مردم را رسالت مهم کتابخانه‌ها دانست و افزود: کتابخانه‌ها به‌عنوان مهم‌ترین مرکز فرهنگی باید به تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری روز مجهز باشند و راه‌های دسترسی به کتاب و اطلاعات را تسهیل کنند.

عابدی در پایان برای پیگیری مسائل نهاد در استان اصفهان قول مساعد داد.

دیدار با نماینده شهرستان‌های شهرضا و دهاقان در مجلس

محمدزاده با حضور در شهرستان شهرضا در دیدارهایی جداگانه با فرماندار و نماینده مردم شهرستان‌های دهاقان و شهرضا در خصوص مسائل و مشکلات کتابخانه‌های عمومی شهرستان گفت‌وگو کرد.

محسن گلابی، فرماندار شهرضا در دیدار با مدیرکل امور استان‌ها و مجلس نهاد، کتاب و کتابخوانی را ارزش دانست و گفت: کلام بزرگان علم و دین همه در کتاب جمع می‌شود و این موجب قداست کتاب است.

وی با اشاره به افزایش شور کتابخوانی در شهرضا به مدد نشست‌های کتاب‌خوان گفت: نشست کتاب‌خوان یکی از ابتکارات مفید نهاد در راستای افزایش سرانه مطالعه و معرفی کتاب است که امیدواریم تداوم داشته باشد.

پس‌ازاین دیدار مدیرکل امور استان‌ها و مجلس به همراه فرماندار و رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرضا با حضور در کتابخانه مشارکتی زینب کبری (س)، با محمدحسن ناظم، خیر کتابخانه ساز شهرضایی دیدار و ضمن تقدیر از فعالیت‌های وی در حوزه کتابخانه‌های عمومی، در خصوص شرایط واگذاری حق انتفاع کتابخانه به نهاد به گفت‌وگو پرداخت.

محمد زاده همچنین در دیدار با سمیه محمودی، نماینده شهرستان‌های دهاقان و شهرضا در مجلس ، اعتبارات اختصاص‌یافته به نهاد کتابخانه‌های عمومی را کافی ندانست و خواستار حمایت نمایندگان از افزایش بودجه نهاد در فصل بودجه شد.

سمیه محمودی نیز ضمن بیان اهمیت جایگاه نهاد در زمینه توسعه فرهنگ، تصریح کرد: از طریق نمایندگان عضو کمیسیون‌های مرتبط بحث افزایش اعتبارات نهاد را پیگیری خواهیم کرد.

 

پس‌ازاین دیدار مدیرکل امور استان‌ها و مجلس به همراه سمیه محمودی، نماینده شهرضا و دهاقان، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان و فاطمه پورخاقان، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان مبارکه از کتابخانه علامه طباطبایی شهرضا و پروژه‌های در احداث سروستان و قصرچم شهرضا بازدید کرد و از نزدیک در جریان روند پیشرفت پروژه‌ها قرار گرفت.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: