کد خبر: 31250
تاریخ انتشار: سه شنبه, 02 آبان 1396 - 14:19

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

جذب بيش از 15 هزار سند در شش ماه نخست سال توسط مرکز اسناد آستان قدس رضوي

منبع : لیزنا
در نيمه نخست سال جاری، بيش از 15 هزار سند مکتوب و غيرمکتوب از طريق اهدا، خريداري و توليد، جذب مرکز اسناد آستان قدس رضوی شد که با این تعداد، شمار اسناد مکتوب اين مرکز از مرز 13 میلیون و 390 هزار برگ گذشت
جذب بيش از 15 هزار سند در شش ماه نخست سال توسط مرکز اسناد آستان قدس رضوي

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس ‌رضوی، کارشناس مسئول بخش مخزن اسناد این سازمان، اعلام کرد: از ابتداي سال 1396 تاکنون، بیش از 15 هزار سند مکتوب و غير مکتوب از طريق اهدا، خريداري و توليد، به مرکز اسناد آستان قدس رضوي افزوده شده است که با اين تعداد، شمار اسناد مکتوب این مرکز به مرز 13 میلیون و 391 هزار برگ رسيد.

مهدی حسامی توضيح داد: از ميان اسنادي که در اين شش ماه جذب اين مجموعه شده، بيش از 14 هزار و 500 برگ و فايل ديجيتالي مربوط به اسناد مکتوب است که افزون بر 8 هزار برگ از اين ميان به صورت خريداري و بالغ بر 6 هزار برگ و فایل دیجیتالی اهدا شده است.

وي به اسناد تصويري اشاره کرد و افزود: همچنين، حدود 70 قطعه سند تصويري آنالوگ و افزون بر 600 فايل ديجيتالي در این شش ماه به اين مجموعه افزوده شده که بيش از 9 قطعه آنالوگ و  500 فايل ديجيتالي به صورت اهدايي بوده، 60 قطعه سند تصويري خريداري شده و افزون بر يکصد برگ و فایل دیجیتالی نيز از بافت قديم شهر مشهد و انتخابات، توسط کارشناسان مرکز اسناد آستان قدس رضوي و با همکاري بخش تاريخ شفاهي اين مرکز توليد شده است.

حسامي اظهار داشت: همچنين، اسناد ديداري و شنيداري در قالب بيش از 400 ساعت در اين شش ماه خريداري، و 270 عنوان سند ديداري و شنيداري ثبت شده است.

کارشناس مسئول بخش مخزن اسناد این سازمان با بيان اينکه حفظ و نگهداری این اسناد از دغدغه‌های مهم این مرکز است، گفت: در این راستا از ابتداي سال تاکنون، از اسناد مکتوب این مرکز بيش از 76 هزار و 800 صفحه نسخۀ پشتیبان تهیه شده، بالغ بر 8 هزار شماره از اسناد مکتوب، حدود 300 عنوان سند ديداري و شنيداري و 400 قطعه سند تصويري نيز ثبت شده است.

 

گفتنی است که اسناد موجود در این مرکز، دارای تاریخی پانصدساله است و در این میان، اسنادی از دوره افشاریه، قاجاریه و مجموعه‌ای ۶۹ هزارصفحه‌ای از اسناد دوره صفویه وجود دارد که بیشترین اسناد مربوط به دوره صفویه در سطح جهان بوده و به عنوان میراث معنوی یونسکو ثبت جهانی شده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: