جذب بيش از 15 هزار سند در شش ماه نخست سال توسط مرکز اسناد آستان قدس رضوي

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس ‌رضوی، کارشناس مسئول بخش مخزن اسناد این سازمان، اعلام کرد: از ابتداي سال 1396 تاکنون، بیش از 15 هزار سند مکتوب و غير مکتوب از طريق اهدا، خريداري و توليد، به مرکز اسناد آستان قدس رضوي افزوده شده است که با اين تعداد، شمار اسناد مکتوب این مرکز به مرز 13 میلیون و 391 هزار برگ رسيد.

مهدی حسامی توضيح داد: از ميان اسنادي که در اين شش ماه جذب اين مجموعه شده، بيش از 14 هزار و 500 برگ و فايل ديجيتالي مربوط به اسناد مکتوب است که افزون بر 8 هزار برگ از اين ميان به صورت خريداري و بالغ بر 6 هزار برگ و فایل دیجیتالی اهدا شده است.

وي به اسناد تصويري اشاره کرد و افزود: همچنين، حدود 70 قطعه سند تصويري آنالوگ و افزون بر 600 فايل ديجيتالي در این شش ماه به اين مجموعه افزوده شده که بيش از 9 قطعه آنالوگ و  500 فايل ديجيتالي به صورت اهدايي بوده، 60 قطعه سند تصويري خريداري شده و افزون بر يکصد برگ و فایل دیجیتالی نيز از بافت قديم شهر مشهد و انتخابات، توسط کارشناسان مرکز اسناد آستان قدس رضوي و با همکاري بخش تاريخ شفاهي اين مرکز توليد شده است.

حسامي اظهار داشت: همچنين، اسناد ديداري و شنيداري در قالب بيش از 400 ساعت در اين شش ماه خريداري، و 270 عنوان سند ديداري و شنيداري ثبت شده است.

کارشناس مسئول بخش مخزن اسناد این سازمان با بيان اينکه حفظ و نگهداری این اسناد از دغدغه‌های مهم این مرکز است، گفت: در این راستا از ابتداي سال تاکنون، از اسناد مکتوب این مرکز بيش از 76 هزار و 800 صفحه نسخۀ پشتیبان تهیه شده، بالغ بر 8 هزار شماره از اسناد مکتوب، حدود 300 عنوان سند ديداري و شنيداري و 400 قطعه سند تصويري نيز ثبت شده است.

 

گفتنی است که اسناد موجود در این مرکز، دارای تاریخی پانصدساله است و در این میان، اسنادی از دوره افشاریه، قاجاریه و مجموعه‌ای ۶۹ هزارصفحه‌ای از اسناد دوره صفویه وجود دارد که بیشترین اسناد مربوط به دوره صفویه در سطح جهان بوده و به عنوان میراث معنوی یونسکو ثبت جهانی شده است.