کد خبر: 31675
تاریخ انتشار: شنبه, 27 آبان 1396 - 09:58

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

هم‌اندیشی کتابخانه‌های عمومی با اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان

منبع : لیزنا
 مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان درباره فعالیت مشترک نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و مرکز حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: دفاع مقدس، گنجینه شفاهی پرباری دارد که لازم است به آثار مکتوب و ماندگار تبدیل شود.
هم‌اندیشی کتابخانه‌های عمومی با اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان، جلسه هم‌اندیشی اداره کل کتابخانه‌های عمومی و اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان با محوریت هفته کتاب و حضور سردار محمد علی‌پور، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان؛ منصور کوهی رستمی، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان؛ سردار علیرضا شیخ رباط، مسئول تدوین دانشنامه دفاع مقدس خوزستان و جمعی از مسئولان و کارشناسان در سالن جلسات اداره کل حفظ آثار برگزار شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان در این نشست ضمن گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی گفت: نهادینه کردن فرهنگ کتاب و کتابخوانی باید از دوران کودکی صورت گیرد، اما متأسفانه دستگاه‌های فرهنگی برای کمک به بهبود وضعیت کتابخوانی کودکان و خانواده‌ها، کمک چندانی نمی‌کنند.

سرتیپ دوم پاسدار محمد علی‌پور افزود: دفاع مقدس، گنجینه شفاهی پرباری دارد که لازم است به آثار مکتوب و ماندگار تبدیل شود و مجموعه نهاد کتابخانه‌ها به‌عنوان یکی از متولیان فرهنگی کشور،  می‌تواند در بعد تولید و انتشار کتاب به‌شکلی ویژه همکاری کند.

سردار علی‌پور با اشاره به ضرورت اجرای فعالیت‌های مشترک مرکز حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و کتابخانه‌های عمومی خوزستان اظهار کرد: برگزاری مشترک برنامه‌هایی مانند نقد و بررسی کتاب، مسابقات کتابخوانی و فعالیت‌های فرهنگی توسط این دو نهاد مقدس، نیازمند برنامه‌ریزی و شناسایی منابع این حوزه است.

همچنین سردار شیخ رباط، مسئول تدوین دانشنامه دفاع مقدس خوزستان گفت: خوزستان پایتخت دفاع مقدس است به همین دلیل همه دستگاه‌های فرهنگی آن می‌بایست، فعالیت‌هایی در حوزه دفاع مقدس انجام دهند.

وی درباره دانش‌نامه‌های دفاع مقدس عنوان کرد: دغدغه‌های مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در دو حوزه کتاب و دفاع مقدس مشهود است و اگر آثار شفاهی در زمان مناسب به آثار مکتوب تبدیل نشود، قطعاً از بین خواهد رفت؛ ازاین‌رو مکتوب کردن آثار شفاهی و تدوین دانشنامه‌های دفاع مقدس یکی از مهم‌ترین اقدامات ممکن جهت رفع دغدغه رهبر معظم انقلاب است.

وی ادامه داد: اهمیت دفاع مقدس در خوزستان، ضرورت ایجاد آرشیوی پربار و پرمحتوا در این استان را یادآوری می‌کند و جذابیت موضوع دفاع مقدس برای مردم، باعث افزایش سرانه مطالعه در استان می‌شود.

منصور کوهی رستمی، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان نیز در این نشست با اشاره به شعار «آینده روشن با خانواده کتابخوان» بیان کرد: تلاقی دو حوزه ارزشمند کتاب و دفاع مقدس از دغدغه‌های مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و مسئولین است و برای رشد فرهنگ  کتابخوانی و انتقال مفاهیم و ارزش‌های دفاع مقدس لازم است از رسانه کتاب استفاده شود.

کوهی رستمی با اشاره به راه‌کارهای جدید برای استفاده بهتر از حوزه مطالعه افزود: راه‌اندازی کتابخانه دیجیتال در استان یکی از برنامه‌های مهم و ارزشمندی است که با همکاری استانداری خوزستان برای استفاده همه فارسی‌زبانان، انجام شده است. طرح مطالعاتی این برنامه، آماده است و در آینده‌ای نزدیک عملیاتی خواهد شد.

کوهی رستمی تأکید کرد: در بستر این فضا می‌توان بخشی را برای منابع کتابخانه‌ای با موضوع دفاع مقدس راه‌اندازی کرد.

 

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان با اعلام آمادگی برای اجرای برنامه‌های مشترک مانند مسابقات کتابخوانی، نقد و بررسی کتاب و رونمایی با همکاری مرکز حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، راه‌اندازی بخش ویژه دفاع مقدس در کتابخانه مرکزی را از برنامه‌های مهم در آینده دانست.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: