کد خبر: 31682
تاریخ انتشار: شنبه, 27 آبان 1396 - 10:09

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

نشست کتابخوان «صدای پای اربعین» در شیراز برگزار شد

منبع : لیزنا
 در سومین روز از هفته کتاب، نشست کتاب خوان «صدای پای اربعین» به همراه مراسم تجلیل از حاج احد ده بزرگی شاعر آیینی فارس در کتابخانه عمومی ابوریحان شیراز برگزار شد.
نشست کتابخوان «صدای پای اربعین» در شیراز برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام پایگاه اطلاع رسانی اداره کل کتابخانه های عمومی فارس، روح الله منوچهری در این نشست با اشاره به اهمیت عدد چهل در باورهای دینی اظهار داشت: عدد چهل همواره عددی مقدس بوده است و بسیاری از اتفاق های بزرگ دینی ما نیز با این عدد پیوند خورده است ومهم ترین آن ها، اربعین حسینی است که هنوز پس از گذشت چهارده قرن بزرگ ترین اجتماع بشری است و هر سال با شکوه بیشتری برگزار می شود.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی فارس استاد احد ده بزرگی را افتخاری برای استان فارس دانست و گفت: هرجا درباره شعر آیینی سخن می گویند از استاد ده بزرگی نیز یاد می شود؛ به طوری که این شاعر ارزشمند شیرازی وزنه سنگینی برای شعر آیینی کشور محسوب می شود.

او همچنین با تصریح اینکه هفته کتاب با برنامه های گوناگونی در سطح استان در حال برگزاری است، به شعار هفته کتاب امسال با عنوان «آینده روشن با خانواده کتابخوان» اشاره و بیان کرد: برنامه های هفته کتاب در سال جاری بر محور خانواده بنیان گذاشته شده است زیرا خانواده ها در فرهنگ سازی و جهت دادن افراد به سوی مطالعه نقش چشمگیری دارند.

ریشه اصلی ما کتاب است

احد ده بزرگی نیز در ادامه این دیدار با بیان اینکه افرادی که راجع به امام حسین (ع)، حرف می زنند باید شناخت حسینی داشته باشند، بیان کرد: کسانی که درباره حسین بن علی (ع) قلم می زنند یا نوحه می خواهند باید به درجه آگاهی و اجتهاد رسیده باشند؛ ریشه اصلی ما کتاب است و نمی توان بدون مطالعه و تحقیق درباره این حقیقت جاودانه اسلام شعر گفت.

وی ادامه داد: یک امام حسین تاریخی و یک امام حسین معنوی داریم، اولی را در چارچوب مقاتل به ما نشان داده اند، اما دومی را باید فهمید و با آن زندگی کرد.

اشعار آیینی به آسیب شناسی نیاز دارد

رضا اسماعیلی نماینده انجمن قلم ایران، در ادامه این دیدار با اشاره به اینکه احد ده بزرگی از گروه شاعران نسل اول انقلاب است، بیان کرد: در دهه شصت ادیبانی بالیده اند که پرورش یافته استادانی همچون حضرت امام خمینی (ره) و شهید مطهری بوده اند به همین دلیل است که اشعاری حسینی تر دارند و اشعار آن ها سرشار از حماسه و عرفان است.

او با بیان اینکه اشعار احد ده بزرگی بر مبنای عبودیت و بندگی است، افزود: سرودن شعر دینی بایسته هایی دارد که باید رعایت گردد. اشعار باید در مسیر بندگی حضرت حق باشد و لازم است سخن گفتن درباره بزرگان براساس روایات و مستندات باشد که این اصول همواره در شعر استاد ده بزرگی به بهترین صورت رعایت شده است.

اسماعیلی با تأکید بر اینکه اشعار آیینی به آسیب شناسی نیاز دارد، گفت: آسیب شناسی یعنی امر به معروف و نهی از منکر و انجام آسیب شناسی در این گونه از شعر ضروری است؛ زیرا شعر آیینی امروز گاهی با تحریفات و خرافات آمیخته می شود؛ به طوری که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نیز از برخی اشعاری که به اسم اشعار دینی منتشر می شود گلایه مندند.

او با تصریح اینکه شاعران و ذاکران اهل بیت (ع) واجب است که تحریفات را بشناسند، افزود: نسل امروز بر اساس گفته ها، امام حسین (ع) را می شناسند و او را از دور دیده اند که همین امر سبب ایجاد تحریف ها و خرافه ها شده است. توقف در منزل محبت باعث می شود محبت افراطی و خالی از معرفت باشد واگر بر اساس محبت خالی حرکت کنیم در وادی غالی گری می افتیم.

کار احد ده بزرگی قدم زدن در ساحت دین است

هاشم کرونی دیگر شاعر آیینی استان فارس نیز در ادامه این دیدار با اشاره به اشعار احد ده بزرگی، عنوان کرد: شعر آیینی نیز مانند تمام شاخه های شعری، هم آثار با کیفیت دارد و هم  آثار ضعیف و شاعران بسیاری در این حوزه قلم زده اند؛ اما شاعران اندکی هستند که می توان با یقین به آن ها لقب شاعر آیینی داد و احد ده بزرگی سرآمد این شاعران است.

او با تصریح اینکه کار احد ده بزرگی قدم زدن در ساحت دین است، به بررسی کتاب «روضه خورشید» این شاعر اشاره کرد و گفت: این کتاب تجربه اشعار سه دهه فعالیت ادبی حاج احد ده بزرگی است و بررسی آثار این کتاب نشان می دهد که احد ده بزرگی کار کردن در این راه را تکلیف خود می دانسته و آن را با تفکر انتخاب کرده است.

این شاعر فارس همچنین با بیان ارزش های ادبی اشعار ده بزرگی، مثنوی سرایی را یکی از نقاط قوت این شاعر دانست و گفت: استاد ده بزرگی ساختار منسجم قصیده را در مثنوی های خود پیاده می کند. این در حالی است که رعایت تکنیک، ساختار مندی و تعلق خاطر به ادبیات کلاسیک  از جمله ویژگی های شعری به ویژه مثنوی های اوست.

نشست کتابخوان «صدای پای اربعین» در ادامه با معرفی سه کتاب دنبال شد.

امام حسین (ع) را با کتابخوانی باید به جامعه معرفی کنیم

مجید اسکندری استاد رشته زبان و ادبیات فارسی نخستین کتابخوان این نشست بود که با معرفی کتاب «از مدینه تا کربلا » نوشته محمدصادق نجمی در این نشست حضور یافت. اسکندری گفت: بزرگانی در حوزه شعر دینی داریم که باید از آنها تقدیر شود و چه خوب است که در هفته کتاب از آن ها قدردانی شود.

او با بیان اینکه  امام حسین (ع) را با کتابخوانی باید به جامعه معرفی کنیم، افزود: در مراسم عزاداری حسینی باید به حسین حقیقت جو روی بیاوریم و قلم و کتاب جایگاهی مناسب برای شناخت ائمه اطهار (س) است. میان امام حسین واقعی(ع) و امام حسین که ساخته ذهن ماست، تفاوت بسیاری وجود دارد و باید سعی کنیم که حسین حقیقت جو را به مردم معرفی کنیم. ما در شناخت امام حسین (ع)، کم گذاشته ایم و ایشان در میان یاران خودشان هم ناشناخته و غریب بودند.

اسکندری همچنین با تصریح اینکه با خواندن کتاب «از مدینه تا کربلا » می توان حسین حقیقت جو را شناخت، گفت: مهم ترین ویژگی این کتاب  مستند بودن است. تمامی مطالب این کتاب از آثار مستدل و مستند نقل شده و نویسنده کتاب حتی مقاتل و مطالبی را که درباره آن ها تردید داشته است، بیان نکرده است.

این استاد ادبیات در پایان سخنان خود همچنین دوستان را به خواندن کتاب «پایی که جا ماند» نوشته سید ناصر حسینی‌پور دعوت کرد.

امام حسین (ع) علاوه بر محبت به معرفت نیاز دارد

علی اکبر محرابیان دیگر کتابخوان این نشست بود که علاوه بر دعوت حاضران به خواندن کتاب «حماسه حسینی» به بررسی کتاب «نهضت امام حسین (ع)  و قیام کربلا» اثر غلامحسین زرگری نژاد پرداخت و گفت: این کتاب از جمله منابع کاملاً علمی و متقن درباره حوادث کربلا است و در سال ۱۳۸۳ نیز کتاب برگزیده جمهوری اسلامی شده است. نویسنده در این اثر با استفاده از اسناد تاریخی مباحثی همچون ریشه های قیام، سلطنت یزید، عزیمت امام حسین(ع)، حادثه کربلا و شکست توابین را بررسی کرده و در پایان نیز در جدولی اسامی تمامی شهدای کربلا را ارائه کرده است.

محرابیان در ادامه با بیان اینکه امام حسین (ع) علاوه بر محبت به معرفت نیاز دارد، یادآور شد: عموم مردم روایت های شنیده را بدون آگاهی از مباحث تاریخی آن می پذیرند، اما کتاب هایی  از جمله «نهضت امام حسین(ع)   و قیام کربلا» می تواند حقایق زندگی بزرگان دینی را برای مردم مشخص می کند.

اتمام حجت حقانیت حسین(ع) برای مسیحیان

طاهره جوکار استاد دانشگاه شیراز  نیز در ادامه با معرفی کتاب «امام حسین (ع) در اندیشه مسیحیت» نوشته آنتوان بارا پشت تریبون قرار گرفت. جوکار با بیان اینکه این کتاب از دیدگاه یک راوی بی طرف غیرمسلمان درباره امام حسین (ع) و کربلا روایت شده است، گفت: نویسنده در این اثر شباهت ادیان الهی را از طریق مقایسه گفتار و رفتار امام حسین(ع) و حضرت مسیح به تصویر می کشد و با استناد به انجیل و منابع مسیحیت از نزدیکی اندیشه آن ها  و حتی داستان خبر دادن حضرت مسیح از وجود امام حسین (ع) را بیان می کند.

جوکار با اشاره به اینکه نوشتن این کتاب تلاش های اندک مسلمانان برای معرفی قیام حسینی (ع) به سایر ادیان را جبران می کند، افزود: این کتاب با استناد به منابع موثق از بسیاری از آثار و متن های کلیشه دراین باره فاصله گرفته است. نویسنده در این اثر، قیام امام حسین را خاتمه دهنده رسالت پیامبران از آدم تا خاتم می داند و بیان می کند که قیام امام باعث تزلزل بنیان خاندان اموی و آغازگر مقابله با ظلم و جور است.

به گفته او این کتاب تاکنون به ۱۷ زبان ترجمه شده است و به عوان منبع درسی در دانشگاه ها تدریس می شود.

 

گفتنی است در پایان این گردهمایی افزون بر تجلیل از سال ها فعالیت ادبی استاد احد ده برزگی پدر شعر آیینی فارس و شعر خوانی این پیرغلامان، از دیگر ارائه دهندگان کتاب و فعالان کتابخانه ابوریحان شیراز قدردانی شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: