کد خبر: 31686
تاریخ انتشار: شنبه, 27 آبان 1396 - 10:13

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

مشکلات کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان بررسی شد

منبع : لیزنا
مسائل و مشکلات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در نشستی صمیمانه با حضور مسئولین نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و نمایندگان مردم استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، بررسی شد.
مشکلات کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان بررسی شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان، نشست بررسی مشکلات کتابخانه‌های عمومی استان با حضور هاشمی تختی، رئیس مجمع نمایندگان استان هرمزگان و نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، بندر خمیر و حاجی‌آباد در مجلس شورای اسلامی؛ اسماعیل شفاعی، معاون اداری و مالی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ مرتضی محمدزاده، مدیرکل امور مجلس و استان‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و محسن زینلی تختی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان در اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان برگزار شد.

در این نشست، هاشمی تختی ضمن تقدیر از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به ضرورت تعامل نهاد با آموزش‌وپرورش، از اقدامات کتابخانه‌های عمومی در حوزه توجه به بخش کودک و نوجوان به‌عنوان امری قابل‌تقدیر یاد کرد و همراهی بیشتری با خیرین کتابخانه‌سازی را از مسئولین نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خواستار شد.

وی در خصوص وضعیت استفاده از نیروی انسانی بومی در کتابخانه‌ها تصریح کرد: به دلیل نبود رشته کتابداری در دانشگاه‌های استان، جذب نیروی بومی بر اساس سهمیه هرمزگان، با مشکلاتی مواجه است؛ لذا انتظار می‌رود با تجدیدنظر در این مورد، به جذب نیروهایی از رشته‌های مرتبط اقدام شود.

در ادامه، شفاعی معاون اداری و مالی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به مشکلات و کمبودهای اعتباری نهاد گفت: الحمدالله اقدامات ارزشمندی در حوزه ترویج کتابخوانی و مطالعه از طریق توسعه کتابخانه‌ها و تجهیز آنان به منابع جدید و نیز تقویت نیروی انسانی انجام شده است و برای ادامه و توسعه این فعالیت‌های فرهنگی نیاز به حمایت و توجه بیشتر مسئولین و نمایندگان مجلس داریم.

محمدزاده، مدیرکل امور مجلس و استان‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز با ارائه گزارشی از وضعیت این نهاد در حوزه نیروی انسانی، برنامه‌های فرهنگی، پروژه‌های عمرانی و کمبود اعتبارات گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی به‌عنوان یک مجموعه فرهنگی و پویا در مدتی کوتاه توانسته است با جذب نیروهای جوان و تحصیل‌کرده در حوزه کتابداری و توسعه فضای فیزیکی کتابخانه‌ها و اجرای برنامه‌های فرهنگی، گام‌های ارزشمندی در توسعه کشور بردارد.

وی ادامه داد: تحقق اهداف و اجرای برنامه‌های نهاد، مستلزم توجه و نگاه ویژه دولت و مجلس به این مجموعه فرهنگی است و با توجه به وجود بیش از ۳۳۰۰ باب کتابخانه عمومی در کشور و اشتغال بیش از ۷۰۰۰ نیروی انسانی در این مجموعه و همچنین گستردگی حوزه فعالیت نهاد در روستاها، بخش‌ها و شهرها، اعتبارات تخصیص یافته به این نهاد بسیار کم بوده و پاسخگوی نیازهای این ارگان نیست.

محمدزاد، تأکید کرد: در همین راستا، از مسئولین و نمایندگان محترم مجلس تقاضا داریم در جهت رفع این کمبودها با عزمی جزم، اقدام کنند.

در ادامه حضور مسئولین نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در استان هرمزگان، جلسه‌ای نیز با دکتر شریفی نماینده مردم غرب هرمزگان تشکیل شد.

ناصر شریفی نماینده مردم غرب هرمزگان ضمن تقدیر از اقدامات نهاد برای گسترش کتابخوانی در استان گفت: الحمدالله فعالیت‌های فرهنگی مطلوبی در استان صورت گرفته است، اما شهرستان‌های غرب استان، شامل بندرلنگه، بستک، پارسیان و جزیره کیش با توجه به قدمت تاریخی و سابقه فرهنگی و علمی نیازمند توجه بیشتر است.

نماینده مردم غرب هرمزگان از مسئولین نهاد دعوت کرد با تعامل بیشتر با خیرین کتابخانه‌ساز، احداث کتابخانه‌های عمومی در هرمزگان را گسترش دهند.

همچنین شریفی بااشاره به ضرورت تکمیل پروژه کتابخانه بستک گفت: انشاءالله با احداث کتابخانه‌های عمومی در مناطق پرجمعیت، امکان دسترسی مردم به این مکان‌های فرهنگی بیشتر شود.

محمدزاده در این دیدار گفت: لازم است نمایندگان مجلس در فصل تخصیص بودجه، توجه بیشتری به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور داشته باشند؛ چراکه اعتبارات فعلی جوابگوی خدمات و هزینه‌های جاری و عمرانی نهاد نیست و در حال حاضر تعداد زیادی پروژه‌های عمرانی توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسکن و شهرسازی نیمه‌تمام مانده که جهت اتمام، نیاز به اعتبار دارند و در صورت تکمیل در اختیار نهاد کتابخانه‌ها قرار خواهد گرفت.

 

گفتنی است، اعلام آمادگی برای پیگیری مسائل و مشکلات مربوط به نهاد در مجلس، همچنین افزایش بودجه نهاد، توسط شریفی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی، پایان‌بخش این نشست بود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: