کد خبر: 31700
تاریخ انتشار: شنبه, 27 آبان 1396 - 10:37

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

برگزاری نشست معرفی و نقد ۱۶ کتاب منتخب ناشران اردبیلی در نمایشگاه کتاب اردبیل

منبع : لیزنا
 به مناسبت گرامیداشت هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار، نشست معرفی و نقد و بررسی ۱۶ کتاب منتخب ناشران بومی استان در نمایشگاه کتاب اردبیل برگزار شد.
برگزاری نشست معرفی و نقد ۱۶ کتاب منتخب ناشران اردبیلی در نمایشگاه کتاب اردبیل

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی اردبیل، به مناسبت گرامیداشت هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار و به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی اردبیل نشست معرفی و نقد و بررسی ۱۶ کتاب منتخب ناشران بومی استان در نمایشگاه کتاب اردبیل برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در این نشست اظهار داشت: طراوت و رونق صنعت چاپ و نشر مستلزم ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است؛ چراکه با بهبود وضعیت مطالعه، میزان نشر و چاپ هم افزایش می‌یابد. اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان به‌عنوان نهادی که تشویق به مطالعه را سرلوحه کار خود قرار داده است، از ناشران و کتاب‌فروشان استان حمایت می‌کند تا اردبیل از حیث فعالیت‌های فرهنگی به جایگاه شایسته‌ای برسد.

وی با اشاره به کمبود آثار در حوزه ادبیات کودک، بیان کرد: علیرغم وجود نیاز به کتاب‌های کودک، توجه به این عرصه کمرنگ شده است؛ به‌طوری‌که اغلب کودکان و نوجوانان ما از مطالعه کتاب‌های تألیف شده توسط نویسندگان بومی محروم هستند.

در ادامه این نشست، ناشران و کتابداران استان به معرفی آثار برگزیده ۴ ناشر معتبر استان پرداختند.

عزیز احدی، مدیر انتشارات محقق اردبیلی با اشاره به فعالیت چندین ساله این انتشارات در استان، بیان کرد: تاکنون بیش از ۶۵۰ عنوان کتاب توسط انتشارات محقق اردبیلی به چاپ رسیده که ۴۷ درصد آن‌ها در حوزه ادبیات بوده است.

وی به معرفی کتاب «آموزش خط تحریری» تألیف صابر صفایی، هنرمند برجسته اردبیلی و خطاط برگزیده جهان اسلام پرداخت. به گفته احدی،  بیش از ۵۰ هزار نسخه از این کتاب در سراسر کشور توزیع شده است و کتاب درسی هنرجویان محسوب می‌شود.

رحمان شاه‌محمدی، پژوهشگر و هنرمند اردبیلی نیز در این نشست به معرفی کتاب خود با عنوان «از ارته ویل تا اردبی» پرداخت و گفت: تألیف این کتاب ۵ سال به طول انجامید. جلد نخست این مجموعه سه‌جلدی شهریورماه سال جاری به چاپ رسید و با رویکرد معرفی قدیمی‌ترین اسناد تصویری اردبیل به رشته تحریر در آمده است؛ این اثر همچنین به تاریخ عکاسی اردبیل اشاره می‌کند. جلدهای دوم و سوم، به کلیات و جزئیات بافت تاریخی اردبیل از قرن سوم تا دوره قاجار می‌پردازد و به‌زودی منتشر خواهد شد.

در ادامه سامان نوتاش، گردآورنده کتاب «سرداران بی‌نشان» به معرفی این کتاب پرداخت. جابر تعلیمی نیز مجموعه آثار پنج‌جلدی خود را که توسط نشر شیران نگار به چاپ رسیده است، معرفی کرد.

هاشم اروج زاده، مدیر انتشارات شیران نگار  نیز شرح مختصری از کتاب خود با عنوان «مثبت بیندیشیم، مثبت زندگی کنیم» ارائه داد و خواستار ایجاد اتاق گفت‌وگوی نویسندگان در اردبیل شد.

 

همچنین در ادامه، کتاب‌های «بی‌ملاحظه» نوشته کاظم نظری بقا، «کنزالبکا» سروده یوسف معماری، «دیوان صدری» سروده خلیل ملاجوادی، «ادبیات فارسی و مستشرقین»، ترجمه و تفسیر دیوان حافظ به زبان ترکی سروده داوود طیب زاده مشگینی، به ترتیب توسط محسن باکفی، پریسا سلیمی، حمید صفری، سهیلا نبی زاده و نوذریان معرفی شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: