کد خبر: 31701
تاریخ انتشار: شنبه, 27 آبان 1396 - 10:39

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

آئین رونمایی از کتاب «تاریخ استان مرکزی» در شهر خمین برگزار شد

منبع : لیزنا
 هم‌زمان با ایام بزرگداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار، آئین رونمایی از کتاب «تاریخ استان مرکزی» در سالن اجتماعات بیت قدیمی حضرت امام خمینی (ره) در شهر خمین برگزار شد.
آئین رونمایی از کتاب «تاریخ استان مرکزی» در شهر خمین برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی مرکزی، آئین رونمایی از کتاب «تاریخ استان مرکزی» با حضور علی‌اکبر احمدی، سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی؛ سید مهدی ساداتی، فرماندار شهرستان خمین، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی، امام‌جمعه خمین؛ معاون محترم حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران استان و مسئولان دستگاه‌های اجرایی شهرستان خمین در سالن اجتماعات بیت قدیمی حضرت امام خمینی (ره) شهر خمین برگزار شد.

در این آئین فرماندار شهرستان خمین با اشاره به اهمیت تحقیق و پژوهش در توسعه علوم اظهار داشت: پژوهش یکی از محورهای مهمی است که ضامن پیشرفت و توسعه پایدار در هر کشور به شمار می‌آید و اگر پژوهشی نشود، دانش بشری افزایش نخواهد یافت و دچار سکون و رکود خواهد شد.

وی در ادامه افزود: توسعه علمی، صنعتی و فرهنگی هر کشور بدون پرداختن به امر پژوهش با موفقیت چندانی همراه نخواهد بود و همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرمودند «علم و تحقیق کلید قطعی پیشرفت کشور است». درواقع پژوهش موتور محرک پیشرفت و توسعه محسوب می‌شود.

سید مهدی ساداتی در ادامه با اشاره به نقش نویسندگان در جامعه افزود: در تاریخ بشریت، هیچ انقلاب و تحول شگرفی را سراغ نداریم که نویسندگان و گویندگان در صف اول آن قرار نگرفته و نقش و سهم تعیین‌کننده‌ای در بیدارسازی و جهت‌دهی توده‌ مردم نداشته باشند. نویسندگان، این قشر پرتلاش نقش مهمی در هدایت جامعه دارند و ارزش و جایگاه قلم آنان تا جایی است که خداوند به قلم قسم می‌خورد؛ اما قلم که این جایگاه والا را دارد باید در مسیر تعالی و پیشرفت بشریت و توسعه معارف و علوم به کار رود.

در ادامه نیز حجت‌الاسلام سیدعلی حسین، امام‌جمعه خمین اظهار داشت: تقدیر از کسانی که کار نیکو انجام می‌دهند از مهم‌ترین دستورات دین اسلام است؛ زیرا دیگران را نیز به انجام کار خیر تشویق می‌کند. کسانی که با هر روش و هنری برای تعالی جامعه تلاش می‌کنند، باید موردتقدیر قرار گیرند تا در جوانان نیز ایجاد انگیزه شود.

 وی تصریح کرد: ترویج ارزش‌ها و اصول دین اسلام و تبیین و تبلیغ راه و پیام بنیان‌گذار انقلاب اسلامی از وظایف نویسندگان و محققان است.

در ادامه مؤلف کتاب «تاریخ استان مرکزی» اظهار داشت: این کتاب با ویژگی ثبت تاریخ شهرهای این استان در یک جلد و ۱۲ سرفصل، طی مدت‌زمان دو سال تألیف شده است. مهم‌ترین اتفاقات تاریخی و وقایعی که در جغرافیای استان مرکزی در طول زمان اتفاق افتاده در این کتاب به ثبت رسیده است.

محمدجواد مرادی نیا تصریح کرد: ازجمله مهم‌ترین وقایعی که از شهرستان خمین در این کتاب ذکرشده، می‌توان به تاریخ بنای این شهر باستانی توسط «هما» دختر بهمن از پادشاهان کیانی اشاره کرد. برمبنای اطلاعات تاریخی زمانی که اسکندر به ایران حمله می‌کند و سلسله هخامنشی را از بین می‌برد، با عبور از شهر خمین این منطقه را نیز به آتش کشیده و باعث ویرانی آن می‌شود.

وی ادامه داد: دیگر تاریخ مهم شهر خمین وجود ضرابخانه‌ها در این شهر در دوره ساسانیان  بوده که سکه ضرب می‌کردند؛ در آن روزگار، این ضرابخانه‌ها در مناطق و شهرهای مهم وجود داشته و تا ۲۰۰ سال بعد از ظهور اسلام نیز فعال بوده‌اند. تاریخ استان مرکزی و وقایع این استان از ابتدای دوران تاریخی تا پیروزی انقلاب اسلامی، ازجمله حمله مغول، ظهور اسلام، پیدایش شهرهای باستانی مانند تیمره و... در این کتاب به رشته تحریر درآمده است.

مرادی نیا اظهار داشت: مدیران و مسئولان با مطالعه این کتاب ضمن اطلاع از مقاطع مختلف تاریخی، می‌توانند با دیدی باز و نگرشی تازه در حوزه‌های مختلف عرصه مسئولیت خود فعالیت کنند.

 

در خاتمه این مراسم از محمدجواد مرادی نیا، نویسنده کتاب «تاریخ استان مرکزی» تجلیل شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: