کد خبر: 31705
تاریخ انتشار: شنبه, 27 آبان 1396 - 10:48

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

دبیرکل نهاد با حضور در رسانه ملی مطرح کرد

روابط اجتماعی قوی و افزایش قدرت تفکر، تخیل و  تمرکز از فواید کتابخوانی است

منبع : لیزنا
برنامه تلویزیونی «برگ ۲۴» چهارشنبه، ۲۴ آبان ماه (روز کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار) میزبان علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور شد.
روابط اجتماعی قوی و افزایش قدرت تفکر، تخیل و  تمرکز از فواید کتابخوانی است

به گزارش لیزنا، «برگ ۲۴» عنوان برنامه‌ای است که به مناسبت هفته کتاب از شبکه چهار سیما پخش شد.

مختارپور در این گفت‌وگوی زنده تلویزیونی بر ضرورت ایجاد عادت به مطالعه از سنین کودکی تاکید کرد و به بیان خاطراتی از دوران کودکی خود پرداخت.

در کودکی صاحب یک کتابخانه بودم

مختارپور گفت: پدر من از دوران کودکی و پیش از دوران دبستان، برای من کتاب می‌خرید. کتاب‌هایی را که در آن زمان برای من و خواهر و برادرانم خریده بودند، نگهداری و هر چند جلد آن را صحافی کردند.برای من یک مهر تهیه کردند؛ مهر کتابخانه علیرضا مختارپور! در حالی که هنوز یک بچه دبستانی بودم، اما صاحب یک کتابخانه بودم. برای همین همه کتاب‌هایی که خوانده بودم دارای مُهر کتابخانه‌ من بودند.

مختار پور ادامه داد: بعدها متوجه شدم که پدرم تنها به این کار اکتفا نکرده بود. او به صورت پنهانی با مدیران و معلمان مدرسه و همچنین با پیش‌نماز مسجد جلیلی در محل زندگی‌مان صحبت می‌کرد که هر چند وقت یک بار جایزه ای را به عنوان کتابخوانی در مدرسه و مسجد به من بدهند. یعنی در بهترین سن یادگیری به طور مداوم برای من مشوق‌های فراوانی برای کتابخوانی فراهم کرد؛ در نتیجه عادت به مطالعه و کتابخوانی در من ایجاد شد و باعث شد که در جوانی، میانسالی و کهنسالی هر اتفاقی برای من بیفتد، رابطه من با کتاب و مطالعه قطع نشود.

تمرکز نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بر روی کودکان و نوجوانان است

وی با اشاره بر تاکید نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به تمرکز بر روی کودکان و نوجوانان در بحث کتاب، گفت: این نگاه باعث شد بخش‌های کودک و نوجوان در کتابخانه‌های عمومی طی سال‌های اخیر گسترشی فوق‌العاده پیدا کند. چرا که ثابت شده اگر فردی فرزند یا خواهر و برادر کوچک‌تر خود را به مطالعه عادت دهد، او در آینده دیگر احتیاج به تشویق و ترغیب برای مطالعه نخواهد داشت و کتابخوانی جزیی از زندگی وی خواهد بود.

فواید کتابخوانی

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور عدم آگاهی از فواید مطالعه در زندگی را یکی از چالش‌های پیش روی کتابخوانی عنوان کرد و گفت: معمولا وقتی انسان برای انجام کاری انگیزه پیدا می‌کند، آن کار یا نیازی از نیازهای او را برطرف می‌کند و یا فایده‌ای افزون بر دارایی‌های او برایش دارد. در وهله اول باید با فواید و ارزش‌های افزوده‌ای که مطالعه و انس با کتاب به ما می‌دهد آشنا شویم.

او اولین فایده مطالعه را بالا رفتن قدرت تفکر در انسان دانست و توضیح داد: در بحث‌های فلسفی هم اشاره شده که فکر کردن نوعی محاوره و حرف زدن با خود است. طبیعتا فردی که کلمات بیشتری در ذهن و دایره واژگان وسیع‌تری دارد در حرف زدن موفق‌تر است و این موضوع از طریق مطالعه تأمین می‌شود.

مختار پور افزایش قدرت تخیل را دومین فایده کتابخوانی عنوان کرد و افزود: ما متناسب با کتاب‌هایی که می‌خوانیم، خصوصا کتاب‌های ادبیات، شعر، رمان، داستان کوتاه، نوبل و غیره با شخصیت‌ها هم ذات پنداری می‌کنیم و گاهی خودمان را در مقابل آنها قرار می‌دهیم. انسان موجودی است که به قوه تخیل نیاز دارد، چرا که تخیل در ما آرمان ایجاد می‌کند.

او  افزایش تمرکز را فایده سوم مطالعه برشمرد و ادامه داد: به خصوص در دنیای امروز که انسان مدام در معرض هجوم افکار و داده‌های مختلف اطلاعاتی است و دچار پریشانی فکر می‌شود، یکی از عواملی  که می‌تواند تمرکز را در وی حفظ کند، مطالعه است.

او داشتن روابط اجتماعی قوی را فایده بعدی مطالعه عنوان کرد و گفت: مطالعه باعث می‌شود انسان فرد بهتری در جامعه باشد و روابط اجتماعی‌اش تقویت شود؛ چرا که اولا انسان با مطالعه قدرت استدلال، قدرت بیان و قدرت تفکر خود را پرورش می دهد و ثانیا فرد با مطالعه کتاب‌های مختلف از تجربیات صدها و هزاران شخص دیگر در جامعه اطلاع می‌یابد و این تجربه‌ها برای رویارویی او با چالش‌های زندگی راهگشا می‌شود.

باید در جامعه فضیلت کتابخوانی را بازیابی کنیم

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه سخنان خود بر ارتباط میان کتابخوانی با احترام و ارزش اجتماعی اشاره کرد و گفت: مسئولان همه قوا و دستگاه‌های عمومی و دولتی در کشور با رفتار خود به مردم‌ درس‌های مثبت یا منفی می‌دهند. در ابتدای پیروزی انقلاب مردم می‌دیدند رهبرانشان یعنی افرادی چون امام خمینی(ره)، شهید بهشتی، دکتر شریعتی، شهید مطهری و جلال آل احمد همگی افرادی نویسنده هستند. بر این اساس بود که تیراژ کتاب در ۵ سال ابتدای انقلاب به ۵۰ هزار نسخه رسید؛ چرا که گرایشی در مردم ایجاد شده بود و علاقه‌ داشتند به تأسی از مسئولانشان به سمت کتاب و کتابخوانی بروند. به همین دلیل امروز همگی باید سعی کنیم که فضیلت کتابخوانی را در جامعه بازیابی نماییم.

کتابداری که نمونه شد وکتک می خورد
|
Iran
|
1396/08/30 - 09:13
9
9
همکاران وکتابداران در لابی هتل نشسته بودند و این صحبتها را از تلویزیون نگاه می کردند. خدا را شکر آقای مختارپور عزیز مثل همیشه با قلبی آرام صحبت می کردند . خدا حفظ ش کند . همه جا برای شان دعا می کنم . او انرژیی دهنده ی من برای فعالیت بیشتر و بیشتر بوده و از سرزنش دیگران هنوز از پا درنیامده ام
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: