کد خبر: 31730
تاریخ انتشار: دوشنبه, 29 آبان 1396 - 09:34

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

بازدید استاندار استان مرکزی از اداره کل کتابخانه‌های عمومی

منبع : لیزنا
استاندار استان مرکزی، هم‌زمان با هفته بزرگداشت «کتاب، کتابخوانی، کتابدار» با سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی مرکزی دیدار و گفتگو کرد
بازدید استاندار استان مرکزی از اداره کل کتابخانه‌های عمومی

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی، سید علی آقازاده، استاندار استان مرکزی، هم‌زمان با ایام گرامیداشت «کتاب، کتابخوانی، کتابدار» با سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی این استان دیدار کرد و گفت: ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی لازمه توسعه جامعه است که در این زمینه نظام آموزشی و خانواده می‌تواند نقش مهمی را ایفا کند.

استاندار استان مرکزی هفته بزرگداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار را به همه دست اندرکاران و تلاشگران این عرصه خصوصاً کتابداران استان تبریک گفت و افزود: اهمیت دادن به مساله کتاب، کتابخوانی و ترویج مطالعه در جامعه خصوصاً در نسل جوان یکی از مهمترین راه‌های توسعه فرهنگی است و امروزه یکی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه در جهان، میزان سرانه مطالعه در کشورها است.

وی ادامه داد: سرانه مطالعه کشور متناسب با شأن، سابقه و داعیه فرهنگی ایران اسلامی نیست و کتاب به انسان ها کمک می‌کند تا میراث فرهنگی و ارزش های دینی و تاریخی خود را بشناسد.

استاندار استان مرکزی ابراز امیدواری کرد با افزایش فضاهای کتابخانه‌ای در استان، شاهد توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی و افزایش دانش و آگاهی در بین مردم استان به ویژه کودکان و نوجوانان باشیم.

وی افزود: می‌توان با تقویت بنیه کتابخانه‌های عمومی، سرانه فیزیکی و تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی استان را افزایش داد که لازمه این امر مشارکت تمامی دستگاه‌ها و ارگان‌های مرتبط است.

آقازاده همچنین به مسائل مالی کتابخانه‌های عمومی اشاره کرد و دستور داد در اولین فرصت جلسه ای با حضور مسئولان مرتبط و شهرداران شهرهای بزرگ استان مرکزی برگزار شود تا مسائل مربوط به واریز سهم نیم درصد درآمد شهرداری ها بررسی شود.

همچنین در این جلسه علی‌اکبر احمدی سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی به ارائه گزارشی از وضعیت کتابخانه‌های عمومی پرداخت و گفت: نهاد کتابخانه‌ها یک نهاد غیر دولتی است و هیچ گونه اعتباری برای احداث کتابخانه ندارد.

احمدی با اشاره به افق ۱۴۰۴، سرانه فضای مطالعه و اعضای فعال کتابخانه ها، با ارزیابی وضعیت استان مرکزی گفت: اقدامات و پیگیری‌های مربوط به افزایش سرانه مطالعه فقط وظیفه نهاد کتابخانه‌ها نیست و دستگاه‌های متعدد و مختلف در این قضیه باید نقش آفرینی کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیروی انسانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی در سطح استان محدود و بضاعت مالی برای احداث کتابخانه وجود ندارد و نهاد کتابخانه‌ها تنها به عنوان دستگاه بهره بردار است. بنابر فرموده مقام معظم رهبری در دیدار ایشان با کتابداران کشور در سال ۱۳۹۰، همه دستگاه‌های مرتبط در این حوزه مسئولند و باید عزم جدی و جمعی باشد تا سرانه مطالعه افزایش یابد.

سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی خاطرنشان کرد: ماده ۶ و نحوه تاسیس اداره کتابخانه‌های کشور بر این مبنا تبیین شده که در آن شهرداری‌ها مکلف هستند، هر سال نیم درصد از درآمدهای خود را به منظور اداره کتابخانه‌ها در اختیار انجمن کتابخانه‌های شهر مربوطه قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه کتابخانه‌ها منابع مالی و ردیف بودجه خاصی ندارند و تنها منبع درآمدی آنها سهم نیم درصدی شهرداری‌ها است، خاطرنشان کرد: در سطح استان مرکزی ۸۲ باب کتابخانه عمومی داریم که از این تعداد ۷۳ باب آن کتابخانه عمومی نهادی و ۹ باب کتابخانه عمومی مشارکتی است و بیش از ۳۰ هزار مترمربع زیربنای کتابخانه‌ای در استان موجود است که توسعه و تجهیز این فضاها نیازمند تخصیص اعتبار می باشد.

احمدی از برگزاری بیش از ۳۰۰ عنوان برنامه همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی در استان مرکزی خبر داد و گفت:  تشکیل انجمن کتابخانه‌های عمومی استان، دیدار کتابداران با مسئولین استانی، برگزاری مسابقات فرهنگی، برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب، رونمایی کتاب، برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان، برگزاری برنامه قصه‌گویی، جمع‌خوانی و تشکیل جلسات کانون فرهنگی و گردهمایی مطالعات از جمله برنامه‌های اجرایی در این هفته است.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی خاطر نشان کرد: در چند ماهه اخیر ۸ هزار جلد کتاب از منابع اهدایی توسط خیرین تامین و در سطح کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی توزیع شده که این کتب مشکل تامین کتب مرجع و تخصصی کتابخانه های عمومی را مرتفع نکرده است.

احمدی در پایان به هفتمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی اشاره کرد و گفت: ۱۰ هزار و ۵۲۰ نفر امسال از استان مرکزی در این دوره از مسابقات شرکت کردند که نسبت به سال گذشته ۱۶۲ درصد افزایش داشته است.

 

گفتنی است، در این برنامه سید علی آقازاده استاندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی استان مرکزی از بخش‌های مختلف کتابخانه عمومی استاد ابراهیم دهگان و همچنین تالار کتب خطی مفاخر استان بازدید کرد و از نزدیک در جریان فعالیت‌های این کتابخانه قرار گرفت.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: