کد خبر: 31734
تاریخ انتشار: دوشنبه, 29 آبان 1396 - 09:46

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

رونمایی از مجموعه شعر «دیوان جاهد» در اردبیل

منبع : لیزنا
مراسم رونمایی و معرفی مجموعه شعر «دیوان جاهد» سروده حجت الاسلام زین العابدین سعادتی در سالن همایش نمایشگاه کتاب اردبیل برگزار شد.
رونمایی از مجموعه شعر «دیوان جاهد» در اردبیل

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام  روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل، همزمان با ایام گرامیداشت ۲۴ آبان روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار، مجموعه شعر «دیوان جاهد» با حضور نصیری معاون سیاسی امنیتی استاندار، حجت الاسلام ستوده مدیرکل تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام اصغری امام جمعه سرعین، سردار بابازاده فرمانده سپاه استان، دکتر لطف اللهیان شهردار اردبیل، شفیعی مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، دکتر عزیرخانی مدیرکل کتابخانه های عمومی، اسحاقی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، ناصری مدیرکل آموزش و پرورش، دکتر روحی رییس دانشگاه پیام نور، سقا مسئول کانون های فرهنگی هنری مساجد و جمع کثیری از ادب دوستان استان در نمایشگاه کتاب استان برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان در ابتدای این مراسم ضمن سخنان کوتاهی، با ابراز خرسندی از تولد کتابی دیگر در اردبیل، اظهار داشت: ۲۴ آبان روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار بهانه ای برای ترویج فرهنگ مطالعه است که با رونمایی از کتاب های جدید شاعران و نویسندگان اردبیل این ایام را گرامی بداریم.

دکتر رباب عزیزخانی ضمن قدردانی از تلاش های اهالی ادب و فرهنگ اردبیل در راستای توسعه فرهنگی استان، تصریح کرد: اداره کل کتابخانه های عمومی استان به نوبه خود، برای حمایت از نویسندگان و شاعران بومی استان از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.

در ادامه استاد عسگر شاهی شاعر و پژوهشگر اردبیلی به نقد و بررسی «دیوان جاهد» از منظر زبانی و مضامین شعری و محتوای نهفته پرداخت و گفت:  آن چه در این دفتر شعر به گونه ای بیش از سایر دیدگاه ها به چشم می اید، منظر تعلیمی اشعار است. اگرچه بیشترینه اشعار در قالب غزل سروده شده اند

وی افزود: ادب تعلیمی بی شک یکی از ژانرهایی است که شکل گیری آن را بیشتر به دوران پیری جوامع نسبت می دهند و در این جهت متذکر می شوند که اشعار حماسی در طفولیت جوامع و اشعار غنایی در جوانی جوامع شکل می گیرد

شاهی تصریح کرد: ادبیات غنایی یا تغزلی مناظر عاشقانه را جست و جو می کند و غزل های جاهد سرشار از این فضاهای دلکش است که در بستر غزل، روح مخاطب را اغنا می کند. دیوان جاهد با زبانی ساده و بی ریا و آکنده از صداقت و صمیمیت سروده می شوند و روح و روان شنونده را نشانه می رود. غزل در سادگی و روانی کلمات و عبارات و ابیات است که می تواند صورت شاعرانه خود را به طور کامل در معرض دید بگذارد

وی عنوان کرد: لذت هنر برای بیشتر مردم نه در بافت ادیبانه که در زمینه ای از سیالیت و روانی شکل می بندد و این ویژگی ای است که اشعار جاهد از آن برخوردار است. در بسیاری از حالات، غزل به معنی واقعی کلمه مورد استفاده شاعر قرار نمی گیرد و عاشقانه گی و درد و ناله ی دوری از معشوق و شوق وصال و آرزوی آن نمودی روشن دارد.

همچنین این شاعر پیشکسوت اردبیل به ظرافت های شعری دیوان جاهد اشاره کرد و گفت: روحانی بودن یک شاعر، گشایشی برای القائات و کمک جستن از غیب است. اشعار جاهد تجرید شده، ظریف و روان هستند.

عابدیان، منتقد و شاعر دیگر حاضر در مراسم نیز به مضامین و اندیشه های متعهد و اخلاقی این دیوان اشاره کرد و اظهار داشت: شاعر متعهد، اشعار اخلاق گرایانه را محور قرار میدهد و این یکی از ویژگی های دیوان جاهد است.

حجت الاسلام زین العابدین سعادتی سراینده مجموعه شعر «دیوان جاهد» نیز اظهار داشت: من شاعر حرفه ای نیستم و اشعارم را بدون کنایه و استعاره می نویسم تا هر آنچه بر دلم نزول می کند را تحویل نسل آینده می دهم.

وی شعرا را محدود به یک زمان یا منطقه خاص نداشت و افزود: من به اندیشه انسانی در شعر معتقدم و اشعارم نگاه جهانی به موضوعات دارد چرا که همه انسان ها از یک پدر و مادر متولد می شوند بنابراین جنگ و خونریزی برای بدست آوردن قدرت، خارج از شعور و عواطف انسانی است.

حجت الاسلام سعادتی افزود: استقبال و توجهی که اهالی ادب دوست اردبیل از رونمایی این کتاب داشتند، بنده را امیدوار تر کرد.

 

در پایان این مراسم مجموعه شعر «دیوان جاهد» توسط مسئولان حاضر در مراسم رونمایی شد. همچنین به پاس قدردانی، از حجت الاسلام سعادتی و منتقدین دیوان جاهد تجلیل به عمل آمد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: