کد خبر: 31795
تاریخ انتشار: سه شنبه, 30 آبان 1396 - 16:39

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

از کتاب «یاران خدا» در شیراز رونمایی شد

منبع : لیزنا
همزمان با آخرین روز هفته کتاب با عنوان «کتاب، حیات طیبه و انقلاب اسلامی» از کتاب سه جلدی «یاران خدا» به قلم علی اکبری رونمایی شد.
از کتاب «یاران خدا» در شیراز رونمایی شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس‌، روح‌الله منوچهری در ابتدای این مراسم که در کتابخانه عمومی شهید دستغیب شیراز برگزار شد، با بیان اینکه ایام گرامیداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار تلنگری است که مسئولان و مردم هرچه بیشتر به امر کتابخوانی توجه کنند، گفت: اکنون که در عصر تکنولوژی و پیشرفت قرار داریم، باید کاری کنیم که هیچ توجیهی برای کتاب نخواندن وجود نداشته باشد؛ زیرا کتاب بهترین وسیله ارتباط جمعی و انتقال دانش بشری است.

او همچنین با اشاره به کتاب یاران خدا، عنوان کرد: این کتاب نوشته فردی که علاوه بر نویسندگی یک سیاستمدار و از بزرگان حوزه سیاسی استان است، ویژگی خاص این کتاب این است که از منظری دیگر به حوزه دفاع مقدس پرداخته و رشادت‌های جامعه عشایری را به تصویر کشیده است.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان افزود: جامعه عشایری هم مانند کتاب دستخوش تغییر است. تغییری که خواسته یا ناخواسته زندگی آن‌ها را متحول کرده است و چه خوب است که در چنین زمانی دلاوری‌های مردم عشایر در دوران جنگ به تصویر کشیده شود.

کسانی که برای کتاب و کتابداری تلاش می‌کنند انسان های ارزشمندی هستند

مسعود رضایی نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با بیان اینکه کتاب، مقدس و عزیز است، عنوان کرد: خداوند در قرآن به قلم و کتاب سوگند خورده است و این نشان می‌دهد که فرهنگ کتاب و مطالعه بسیار باارزش است.

او با بیان اینکه کتاب منشاء هر خیر و برکتی در زندگی بشری بوده است، گفت: از کسانی که در امر کتابخوانی و کتابداری تلاش می‌کنند باید قدردانی کرد زیرا آن‌ها انسان‌های ارزشمندی هستند.

رضایی با اشاره به اینکه اگر کتاب نبود این تمدن امروزی به دست نمی‌آمد، گفت: وقتی تاریخ ایران اسلامی را بررسی کنیم مشاهده می‌کنیم هر که زمانی که کتاب نبوده است خلأ آگاهی به وجود آمده است و یک دوران کور از تاریخ را رقم زده است. .

یاران  خدا تلاش برای ثبت دلاوری‌های عشایر در دوران جنگ است

علی اکبری نویسنده کتاب یاران خدا در ادامه این نشست با اشاره به اینکه شهر شیراز گمشده‌ فرهنگی دارد، از برگزاری این گردهمایی در هفته کتاب قدردانی و عنوان کرد: امیدوارم کاری که امروز رقم خورد و در هفته گرامیداشت کتاب و کتابخوانی دورهم جمع شده‌ایم، شروعی باشد برای توجه هرچه بیشتر به مقوله کتاب و کتابخوانی در شهر شیراز.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه توجه به مقوله کتاب و کتابخوانی اهمیت بسیاری دارد، عنوان کرد: توجه دنیای غرب به کتاب باعث شده بزرگان و دانشمندان بی‌شماری در جهان به وجود بیایند. این در حالی است که اگر مغازه‌های کتابفروشی دنیا را با مغازه‌ها و دکه‌های کتابفروشی و روزنامه‌فروشی در ایران مقایسه کنید، متوجه می‌شویم که چقدر در این زمینه کم کار شده است.

اکبری با اشاره به اینکه بهترین معلم و صادق‌ترین موعظه تاریح است، از تأکید قرآن کریم بر دانستن تاریخ اشاره کرد و گفت: یکی از گویاترین و شفاف‌ترین بخش تاریخ ما تاریخ جنگ تحمیلی است. خیلی‌ها در این باره مطلب نوشته‌اند؛ ولی هنوز بسیاری از بخش‌های این حادثه عظیم ناگفته مانده است که از جمله آن‌ها نقش عشایر غیور ایران در جنگ تحمیلی است.

این مقام مسئول با بیان اینکه این کتاب درباره شهدا و ایثارگران طایفه باصری است، یادآور شد: باصری طایفه کوچکی است که  چندین شهید، جانباز و ایثارگر دارد و در این کتاب تلاش شده است تا خاطرات برخی از این افراد در دوران جنگ تحمیلی ثبت شود. بر این اساس در جلد اول خاطرات چهار آزاده، در جلد دوم خاطرات یکی از سرداران شهید این طایفه و در جلد سوم خاطرات ایثارگران ثبت شده است.

 

گفتنی است در این مراسم رونمایی که صبح روز جمعه 26 آبان به همت اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی فارس با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن ناشران و کتابفروشان فارس و با حضور نمایندگان مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، مسئولان اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان، لیلا دودمان رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و علی ناصری سخنگوی شورای شورای اسلامی شهر شیراز، مهدی امیدبخش معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، مهندس راهی مدیرکل بنیاد شهید، روح‌الله بهرامی مدیر کل امور عشایر استان، اعضای انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان فارس و جمعی از مسئولان و علاقه‌مندان برگزار شد، از قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی شیراز نیز بازدید شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: