کد خبر: 31993
تاریخ انتشار: یکشنبه, 12 آذر 1396 - 15:53

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

در دیدار اعضای مکتا با آیت الله استادی مطرح شد

 کتابخانه ها باید به جایگاه واقعی خود بازگردند

منبع : لیزنا
مسئولین کتابخانه های تخصصی استان قم (مکتا)‌ و مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان قم با آیت الله استادی، دبیر شورای عالی حوزه های علمیه دیدار کردند.
 کتابخانه ها باید به جایگاه واقعی خود بازگردند

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی مکتا، صبح شنبه، ۱۱ آذر ماه مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان قم و تنی چند از مدیران کتابخانه های تخصصی استان قم با  آیت الله استادی، از مولفین و اساتید برجسته کتابشناسی و فهرست نگاری دیدار و از رهنمون های ایشان استفاده کردند. 

در ابتدای جلسه مدیر کل فرهنگ و ارشاد قم گزارشی از برنامه های این اداره کل در خصوص حمایت از کتاب، کتابخانه ها  و نشر ارائه نمود و  برگزاری همایش کتابخانه های تخصصی را در همین راستا بیان کرد.

در ادامه محمدی شجاعی، دبیر مکتا معرفی کاملی از کارهای انجام شده و در حال انجام مجمع کتابخانه های تخصصی، حوزوی و دانشگاهی و تسهیلاتی که برای محققان ایجاد شده است ارائه نمود.

 آیت الله استادی نیز با بیان نقش و جایگاه کتابداران به نکات زیر اشاره نمودند:‌

1- کتابداران باید به جایگاه واقعی خود بازگردند و در گذشته علما و دانشمندان به شغل کتابداری مشغول بودند و جایگاه ویژه ای داشتند؛

2- کتابداران باید عاشقانه تلاش کنند که به نحو احسن کارها انجام شود؛

3- کتابداران باید نقش استاد راهنما را برای محققان و پژوهشگران و مراجعه کنندگان داشته باشند؛

4-  کتابدار باید شناخت و تسلط کامل به منابع کتابخانه جهت ارائه خدمات مطلوب به مخاطب خاص  داشته باشد؛

5- کتابخانه های تخصصی باید به بحث کیفی بپردازند، نباید بگذارند گرد غبار بر روی کتاب و کتابخانه بنشیند.

6- کتابخانه های تخصصی نباید به سمت و سوی دولتی شدن حرکت کنند این یک آسیب است ، باید نهاد ها و سازمان های متولی نقش حمایتی و راهبردی داشته باشند. 

در ادامه ایشان به اشکالات موجود در سازماندهی و فهرست نویسی کتب اسلامی در کتابخانه پرداخت و گفت که در این گونه مسائل دقت فراوانی صورت گیرد. به عنوان مثال در بحث فقه باید بسیار دقیق و ریز موضوعات در ابواب آن سازماندهی شود. 

در پایان ایشان با اشاره به ظرفیت های موجود در شهر مقدس قم تاکید کرد و گفت که نگاه ویژه ای باید به شهر قم داشت. در قم به شکل متفاوت از شهر های دیگر در ارائه خدمات به محققان و پژوهشگران. سرعت سازماندهی و دسترس پذیر بودن منابع دو رکن اصلی ارائه خدمات به محققان است که در شهر قم حایز اهمیت فراوان است و باید مورد توجه قرار گیرد. 

در ادامه مهندس حسینی کاشانی مدیر کل محترم فرهنگ و ارشاد قم با تاکید بر اینکه مکتا کاری خودجوش از طرف خود کتابخانه ها بوده است بیان نمود که این حرکت می تواند سرلوحه سازمان های دیگر برای انجام کار گروهی و جلوگیری از تحمیل هزینه های بالا به بیت المال شود. او برگزاری همایش 23 آذر کتابخانه های تخصصی استان قم  را در جهت معرفی این حرکت فرهنگی دانست.

وی هدف اداره کل فرهنگ و ارشاد پیرو فرمایشات آیت الله استادی بازگشت کتابخانه ها و کتابداران به جایگاه واقعی و حرکت در مسیر رشد تمدن ایرانی اسلامی است. اداره کل فرهنگ و ارشاد از کلیه برنامه های فرهنگی جمعی و خودجوش حمایت می کند.

در پایان جلسه  آیت الله استادی با درخواست مسولین برگزاری همایش کتابخانه های تخصصی در 23 آذر، مبنی بر سخنرانی ایشان در این همایش، موافقت نمود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: