رونمایی از پنج کتاب تاریخ مشهد و حرم مطهر

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌قدس‌رضوی، در ماه پایانی سال 2017، و در راستای شناساندن تاریخ غنی حرم مطهر رضوی و مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، مراسم رونمایی از پنج کتاب منتشر شدۀ آستان قدس رضوی در حوزۀ تاریخ مشهد و حرم مطهر رضوی برگزار شد. این کتب پژوهشی به دست جمعی از پژوهشگران سازمان کتابخانه‌ها،موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌قدس رضوی و با تکیه بر اسناد و مطبوعات موجود در این مرکز با پیشنۀ چند صد ساله تألیف شده است.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌قدس‌رضوی در این مراسم، مشهد را شهری اثرگذار در تاریخ خواند و حرم مطهر رضوی را با پیشنیه‌ای چند هزار ساله، و تاریخی پر فراز و نشیب، آینۀ تمام‌نمای هنر و معماری دانست. وی مسجد گوهرشاد را نگین معماری ایران لقب داد و گفت: همکاران ما با تکیه بر اسناد موثق در بخش‌هایی مانند تاریخ موزه، مسجد گوهرشاد، معماری حرم مطهر، تاریخ مشهد، و مطبوعات به پژوهش‌های دقیق پرداختند که امروز از آثار به چاپ رسیده در این حوزه رونمایی می‌شود. محمدهادی زاهدی، خراسان را یکی از غنی‌ترین گنجینه‌های مطبوعاتی کشور دانست و خاطرنشان کرد: روزنامه‌نگاران خراسان نقش بزرگی در تحولات تاریخی کشور داشتند. وی با بیان اینکه مشهد میراث‌دار طوس بزرگ است اظهار داشت: امیدواریم پژوهشگران بتوانند ابعاد ناگفته‌ای از این مرکز فکر و اندیشه را در نگاه مخاطبان خود قرار دهند.

ابوالفضل حسن‌آبادی؛ مدیر بخش اسناد و مطبوعات آستان‌قدس‌رضوی نیز در این مراسم، این کتب را در راستای معرفی مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام خواند و افزود: ما در مرکز اسناد و مطبوعات آستان‌قدس رضوی بیش از 16 هزار و 500 مصاحبه  دربارۀ مشهد داریم که تاریخ شفاهی قابل قبولی را ارائه می‌دهد. وی همچنین به انتخاب مشهد به عنوان مرکز سنگ‌های قیمتی در دنیا اشاره کرد و گفت: پژوهش‌های بسیار خوبی نیز دربارۀ مستندسازی سنگ‌های قیمتی انجام شده است. حسن‌آبادی افزود: حرم مطهر رضوی به عنوان مرکز پیوستۀ معماری مطرح است و مسجد گوهرشاد هویت مشترک فرهنگی ایران و آسیای مرکزی  است و در حوزۀ مطبوعات نیز خراسان یکی از قطب‌های روزنامه‌نگاری در کشور بوده است. وی خاطرنشان کرد: در این پژوهش‌ها سعی شده مرکزیت مشهد در هویت سیاسی، فرهنگی و اقتصادی مد نظر باشد.

 

«نشانی از مشهد قدیم در گذر اسناد تاریخی» تألیف زهرا طلایی و شکوه‌السادات سمیعی؛ «موزه‌های آستان‌قدس‌رضوی»، تألیف حشمت کفیلی، مریم حبیبی قاینی و محمدرضا شاهرودی‌زاده؛«گزیده اسناد مسجد گوهرشاد (از صفویه تا قاجار)»، اثر زهرا طلایی و الهه محبوب فریمانی؛ «تاریخ تحلیلی روزنامه‌ها، مجله‌ها و سالنامه‌های خراسان: جلد اول، دورۀ قاجار»، تألیف ابراهیم حافظی و زینب‌ اسماعیلی بایگی و «گزیده اسناد معماری و تعمیرات حرم و اماکن متبرکه رضوی (از صفویه تا قاجاریه)» اثر اعظم نظرکرده، کتبی بودند که در این مراسم با حضور نویسندگان آن‌ها رونمایی شد.