نشست معرفی کتاب «عمار حلب» در تهران برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام  روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی تهران، نشست معرفی و روایت کتاب «عمار حلب»، زندگینامه شهید محمدحسین محمدخانی، با حضور محمدعلی جعفری، نویسنده کتاب؛ اکرم نادری، معاون اداره کل کتابخانه‌های استان تهران، خانواده و هم‌رزمان شهید محمدخانی، مسئولین، کتابداران و جمعی از کتاب دوستان در کتابخانه عمومی شهید دستغیب تهران برگزار شد.

محمدعلی جعفری، نویسنده کتاب در آغاز این نشست اظهار داشت: نحوه آشنایی من با شهید محمدخانی به زمان دانشجویی برمی‌گردد؛ ایشان در دانشگاه آزاد یزد و حتی در خانه دانشجویی خود هیئت کوچکی راه‌اندازی کرده بود و اقشار مختلف را به سمت خود جذب می‌کرد. رفاقت ما در چنین فضایی شکل گرفت و قوت یافت تا اینکه در سال ۹۱ این شهید بزرگوار بعد از ازدواج از یزد به تهران عزیمت کرد و وارد سپاه قدس شد و ارتباط من نیز با وی قطع شد. پس از شنیدن خبر شهادت وی، به دلیل سابقه نویسندگی و احساس دینی که نسبت به او داشتم تصمیم گرفتم کتابی در مورد ایشان بنویسم.

جعفری افزود: کتاب «عمار حلب» زندگی‌نامه شهید محمدحسین محمدخانی است که در پی بیش از ۱۰۰ ساعت گفت‌وگو با ۴۰ نفر از اعضای خانواده، دوستان و هم‌رزمان وی، نوشته‌ شده است. این کتاب نخستین اثر من در حوزه ادبیات پایداری است؛ اخیراً نیز کتابی با عنوان «پادشاهان پیاده» در مورد پیاده‌روی اربعین نوشته‌ام. کتاب دیگر نیز با عنوان «قصه دلبری» شامل خاطرات همسر شهید محمدخانی به‌زودی منتشر خواهد شد.

وی افزود: نگارش کتاب عمار حلب یک سال به طول انجامید و در این مدت از همراهی صمیمانه خانواده شهید برخوردار بودم؛ یافتن هم‌رزمان شهید نیز برای مصاحبه کار بسیار سختی بود؛ برخی تمایلی به مصاحبه نداشتند یا امکان دستیابی به آنان وجود نداشت؛ بعضی نیز در جبهه سوریه بودند و مصاحبه با آنان از طریق شبکه‌های اجتماعی انجام شد؛ با تعدادی از آنان نیز قرار مصاحبه داشتم اما قبل از موعد به شهادت می‌رسیدند.

جعفری در مورد عنوان کتاب گفت: تمام ‌کسانی که در سوریه می‌جنگیدند برای اینکه شناسایی نشوند از نام مستعار استفاده می‌کردند و نام مستعار شهید محمدخانی در ابتدا عمار عبدی بود؛ اما پس از چندی، مسئولیت حفاظت از منطقه‌ای را در حلب پذیرفت و به تعبیر دوستان وی، نام او به «عمار حلب» تغییر یافت.

این نویسنده اضافه کرد: هدف اولیه من از نگارش این کتاب، رفاقتم با این شهید بود و تصمیم داشتم، کتاب مرور خاطراتی از این رفاقت در ۷۰ صفحه‌ باشد؛ اما جذابیت شخصیت وی باعث شد از روایت‌های کوچک و جزئی استفاده کنم تا مخاطب از مطالعه اثر لذت بیشتری ببرد. به هرجایی از زندگی شهید نگاه می‌کنید امام حسین (ع) دیده می‌شود؛ من نیز سعی کردم به‌گونه‌ای این کتاب را بنویسم که حال و هوای امام حسین (ع) در آن احساس شود؛ بنابراین فصل‌های کتاب را به بخش‌هایی مثل شب حضرت علی‌اصغر (ع) یا شب حر و... تقسیم‌بندی کردم.

نویسنده کتاب «عمار حلب» در خاتمه سخنان خود با تقدیر از برگزاری مراسم رونمایی و معرفی این کتاب از سوی اداره کل کتابخانه‌های عمومی تهران، گفت: معمولاً مخاطبین برای انتخاب کتاب، نیازمند معرفی از سوی کسانی هستند که به حوزه کتاب و کتابخوانی اشراف دارند و کتابخانه‌ها بهترین بستر برای این امر هستند. به عقیده من نشست معرفی کتاب «عمار حلب» به‌منزله یک کلاس صمیمی و درعین‌حال کارشناسی بود.

در ادامه این نشست یکی از بستگان شهید محمدخانی درباره وی گفت: این شهید در خانواده‌ای بزرگ شد که همه اعضای آن به‌گونه‌ای اهل جبهه و جنگ بودند؛ پدر وی نیز از ابتدای جنگ تحمیلی در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل حضور داشت. شهید محمدخانی به هنگام ازدواج شرط کرده بود که در صورت فرمان ولی امر مسلمین، او خود را موظف به حضور در جبهه‌های جنگ می‌داند. ایشان مدت‌ها در سوریه فرمانده تیپ بود. آخرین سفر شهید به سوریه ۲۰ روزه بود، اما این مأموریت طولانی شد و محمدحسین ۹۸ روز بعد، در شب پایانی مأموریت با اصابت ترکشی از یک توپ به پشت سرش به شهادت رسید.

در ادامه خواهر شهید محمدخانی درباره وی گفت: ما در خانواده سه فرزند، دو دختر و یک پسر بودیم و از ابتدا در فضای جبهه و جنگ بزرگ شدیم؛ یکی از سخنان برادرم همواره این بود که «هر جا اسلام و مسلمانان نیاز به کمک داشته باشند من به آنجا خواهم رفت». ایشان در رشته معماری تحصیل کرده بود، اما به دلیل علاقه راهی سپاه شد.

وی ادامه داد: شهید، فردی اجتماعی و بذله‌گو بود و در رفاقت‌هایش خیلی به مسائل سیاسی و دینی توجه نمی‌کرد به همین دلیل از هر قشری دوستان زیادی داشت و هیچ‌گاه برای کسی دافعه نداشت؛ شاید به همین خاطر است که بعد از گذشت دو سال از شهادتش، هنوز دوستان او به ما سر می‌زنند و هر پنج‌شنبه در بهشت‌زهرا (ع) بر مزار او گرد هم می‌آیند.

محمدحسین اکبری، نویسنده، استاد دانشگاه و مجری کارشناس این برنامه نیز با تقدیر از اجرای نشست‌های رونمایی و معرفی کتاب گفت: به اعتقاد من برگزاری مراسمی از این قبیل معرفت افزایی را به دنبال خواهد داشت؛ برای موفقیت در حوزه فرهنگ باید برگزاری پرتعداد و منظم چنین نشست‌هایی را در برنامه قرار دهیم.

تجلیل از نویسنده کتاب «عمار حلب» و خواهر شهید محمدخانی، بخش پایانی این نشست بود.