کد خبر: 32053
تاریخ انتشار: شنبه, 18 آذر 1396 - 09:23

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

 نشست «یک فنجان کتاب داغ در طلوع روز مجلس» با حضور نمایندگان مازندران

منبع : لیزنا
 نشست «یک فنجان کتاب داغ در طلوع روز مجلس» با حضور نمایندگان مازندران در مجلس شورای اسلامی در اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان برگزار شد.
 نشست «یک فنجان کتاب داغ در طلوع روز مجلس» با حضور نمایندگان مازندران

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی مازندران، نشست «یک فنجان کتاب داغ در طلوع روز مجلس» به مناسبت سالروز شهادت آیت‌الله مدرس (روز مجلس) باهدف معرفی طرح‌ها و برنامه‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی و تبیین و تشریح نقاط قوت و کاستی‌ها، ضرورت‌ها و بایسته‌های این حوزه با حضور علی‌اصغر یوسف‌نژاد، نماینده مردم ساری، محمد دامادی نماینده مردم میاندورود؛ حسین نیازآذری، نماینده مردم بابل؛ عبدالله رضیان نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی؛ آرزو ولی پور، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران و جمعی از مسئولان و کتابداران در اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان برگزار شد.

 

آرزو ولی پور، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران در این نشست، نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی با هدف تعالی ارزش‌ها و حاکمیت را امری خطیر دانست‌ و گفت: اساس تعالی و حق‌طلبی، رشد فرهنگ است و کتاب و کتابخوانی با گسترش آگاهی و بصیرت منزلت والایی در این وادی دارد؛ لذا تصمیم‌گیری و قانون‌گذاری متقن در حوزه کتاب، سرمایه‌ای ارزشمند برای آینده جامعه است.

وی با گرامیداشت یاد و نام شهید آیت‌الله مدرس، روز مجلس را به نمایندگان تبریک گفت و به‌پاس تلاش وافر و دغدغه فراوان نمایندگان مازندران در حوزه کتاب و کتابخوانی و اقدامات اثربخش آنان در این حوزه از نمایندگان، قدردانی کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران با اشاره به‌ضرورت حمایت بیشتر مسئولین از فعالیت‌های مطالعه‌محور، افزود: مازندران با تلاش کتابداران استان در بسیاری از شاخص‌ها از میانگین بالاتری از سطح کشوری برخوردار است.

ولی پور با اشاره به توان بالای نمایندگان مجلس برای تقویت برنامه‌هایی با محور ترویج کتابخوانی و توسعه کتابخانه‌های عمومی، تصریح کرد: توجه و شناخت قانون‌گذاران به این حوزه، بسیاری از مشکلات حوزه کتابخوانی را حل خواهد کرد و کتابخانه‌های عمومی را در رسیدن به جایگاه راستینش‌ در جامعه، یاری می‌کند.

در ادامه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز با تأکید بر جایگاه ویژه کتاب و کتابخانه‌های عمومی در گسترش فرهنگ و لزوم توجه بیشتر دولت و مجلس به این مسئله، بر لزوم تداوم جلسات تخصصی ملی و استانی با مسئولین نهاد کتابخانه‌های عمومی تأکید کردند.

فعالیت کتابخانه‌های مازندران، نشان‌دهنده کار گروهی علمی و منضبط است

 نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی در نشست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان، خواستار برنامه‌ریزی دقیق‌تر در حوزه کتابخوانی و کتابخانه‌های عمومی و تداوم جلسات با مسئولین نهاد کتابخانه‌ها شد.

 علی‌اصغر یوسف نژاد نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی، ابتکارات و فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی مازندران را نشان‌دهنده کار گروهی علمی و منضبط دانست و گفت: وجود همدلی و دغدغه مشترک کتابخوانی در همه دستگاه‌های اجرایی، آینده‌ای روشن را برای جامعه رقم خواهد زد.

 وی با اشاره به اهمیت کتابخوانی نزد  نمایندگان مجلس ادامه داد: برای برنامه‌ریزی دقیق‌تر در حوزه کتابخوانی و کتابخانه‌های عمومی، باید زمینه تداوم نشست‌هایی با مسئولین نهاد کتابخانه‌های عمومی را فراهم کنیم.

یوسف نژاد با اشاره به نقش تدبیر در حل مشکلات گفت: کشور ما بودجه فرهنگی مناسبی دارد که متأسفانه دچار پراکندگی و واگرایی است و هدفمندی و همگرایی دستگاه‌های فرهنگی، می‌تواند نتایج درخشانی را در این حوزه رقم بزند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی، کمک به کتابخانه‌های عمومی از طرف مجمع نمایندگان مازندران را یک همکاری ضروری دانست و گفت: فعالیت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان در توسعه کتابخوانی، سرآمد دستگاه‌های اجرایی مازندران است.

کتابخوانی باید به تولید علم بینجامد

 محمد دامادی نماینده ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت توجه کتابداران به سلیقه همه مخاطبان در معرفی کتاب، گفت: توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) با موضوع کتاب و کتابخوانی، موجب پیشرفت و رشد جامعه در این حوزه می‌شود.

 وی افزود: کتاب، معجزه اسلام است و نباید به‌عنوان یک کالای ویترینی به آن نگریست. مطالعه کتاب، می‌تواند به‌عنوان محور اقدامات بزرگ و اثرگذار، تأثیراتی ماندگار در جامعه ایفا کند.

 دامادی با اشاره به نقش کتاب در توسعه کشورهای پیشرفته، گفت: این کشورها نه‌فقط با صنعت و فنّاوری بلکه با علم و آگاهی به قلب پیشرفت و توسعه اقتصادی تبدیل ‌شده‌اند؛ لذا کتابخوانی باید به تولید علم بینجامد تا در پیشرفت کشور نقش‌آفرین باشد.

 این نماینده مجلس با اشاره به جایگاه والای کتاب نسبت به فضای مجازی گفت: نمی‌توان فضای مجازی را دلیل کم اقبالی به کتابخوانی دانست زیرا فردی که طعم شیرین مطالعه را چشیده باشد از مزایای آن غافل نخواهد شد.

«کودکان کتاب بجای کودکان کار» طرحی تحسین‌برانگیز است

 

 عبدالله رضیان نماینده قائمشهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی در نشست «یک فنجان کتاب داغ در طلوع روز مجلس» از اجرای طرح کودکان کتاب بجای کودکان کار قدردانی کرد.

 رضیان، قدردانی از زحمات مدیرکل، کارکنان و کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان را دلیل حضور خود در این جلسه عنوان کرد و گفت: باید فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی در حوزه کتاب را با اعتقاد به نقش کتاب، به‌عنوان نجات‌بخش فرهنگ و تعالی دهنده روح، پیگیری کرد.

 وی افزود: کتابداران از اقشار کوشا و مورد احترام جامعه به‌شمار می‌آیند که به سبب اشتغال در کتابخانه‌ها، فرصت زیادی برای رشد و شکوفایی جامعه در اختیار دارند.

 وی فرهنگ‌سازی برای کودکان و تلاش برای انس با کتاب از دوران کودکی را دارای اهمیت زیادی دانست و گفت: طرح کودکان کتاب بجای کودکان کار، فعالیتی تحسین‌برانگیز است و نشان از برنامه‌ریزی آگاهانه مدیریت کتابخانه‌های عمومی استان برای اقشار مختلف جامع دارد.

 رضیان افزود: حمایت نمایندگان مجلس از کتابخانه‌های عمومی، فعالیتی مقطعی نیست و تا زمان رواج کامل کتابخوانی در کشور ادامه خواهد داشت.

 ضرورت بسیج همه ظرفیت‌های مدیریتی ملی و استانی برای ترویج کتابخوانی

 رئیس مجمع نمایندگان مازندران نیز در نشست «یک فنجان کتاب داغ در طلوع روز مجلس» بر لزوم بسیج همه ظرفیت‌های مدیریتی ملی و استانی برای ترویج کتابخوانی تأکید کرد.

 حسین نیازآذری نماینده بابل در مجلس شورای اسلامی و رئیس مجمع نمایندگان مازندران در این نشست، روز مجلس را متعلق به مردم دانست و گفت: از میان دعوت‌ بسیاری از افراد و ارگان‌ها برای حضور در مراسم روز مجلس، تصمیم گرفتیم در اداره کل کتابخانه‌های عمومی حضور یابیم تا بتوانیم کتاب زندگی مردم را دوباره بخوانیم.

 وی تأکید کرد: کتاب تنگناها و مشکلات، کتاب صبر و استقامت و فداکاری‌های مردم، کتاب پر غصه قصه کشاورزی مردم استان، کتاب کارگران شریف، جوانان تحصیل‌کرده جویای کار و انبوهی از مشکلات، داستانی است که باید همواره خوانده شده و موردتوجه قرار گیرد.

 نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی با قدردانی از اراده جدی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان برای ترویج کتابخوانی در مازندران، گفت: مقابله با ناهنجاری‌ها به‌واسطه فرهنگ‌سازی از طریق کتاب، اثربخش و مانا خواهد بود و امیدواریم کتاب، هر چه زودتر نقش محوری خود در فرهنگ جامعه را بازیابی کند.

 نیازآذری با اشاره به توجه مجلس شورای اسلامی به مسائل فرهنگی و ضرورت اختصاص بودجه مناسب در این زمینه، اذعان داشت: همگرایی و بسیج همه ظرفیت‌های مدیریتی ملی و استانی برای ترویج کتابخوانی یک اصل اساسی برای مدیریت بهتر هزینه‌ها و برنامه‌ریزی‌هاست.

 این نماینده مجلس با تأکید بر ضرورت حمایت از کتابخانه‌های عمومی و کتابخوانی، ابراز امیدواری کرد که کتاب و کتابخوانی از جایگاه ویژه‌ای در بودجه سال ۹۷ برخوردار باشد.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: