کد خبر: 32085
تاریخ انتشار: یکشنبه, 19 آذر 1396 - 22:03

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

کتاب‌خوان تخصصی شعر در ایلام برگزار شد

منبع : لیزنا
دوازدهمین نشست کتاب‌خوان تخصصی شعر، با مشارکت موسسه فرهنگی «شهرستان ادب» در ایلام برگزار شد.
کتاب‌خوان تخصصی شعر در ایلام برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان ایلام، دوازدهمین نشست کتاب‌خوان تخصصی شعر، چهاردهم آذرماه، با مشارکت موسسه فرهنگی شهرستان ادب و با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، جمعی از شاعران برجسته استان، نویسندگان، اهالی رسانه و فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی در سالن جلسات حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این نشست جلیل صفربیگی، مجری برنامه، ضمن تبریک فرارسیدن هفته وحدت و اظهار همدردی با زلزله‌زدگان کرمانشاه، به ارائه توضیحاتی پیرامون موسسه فرهنگی شهرستان ادب و اجرای نشست کتاب‌خوان تخصصی شعر پرداخت.

سپس مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان ضمن گرامیداشت هفته وحدت و ولادت پیامبر بزرگ اسلام، از حضور اساتید ارزشمند و فرزانه حوزه شعر و ادبیات در این نشست ابراز خرسندی کرد و گفت: امیدوارم با توجه به اهمیت و جایگاه شعر و ادبیات در فرهنگ به‌عنوان یک سند افتخارآمیز، این سلسله نشست‌ها در راستای ترویج فرهنگ مطالعه در حوزه کتاب و کتابخوانی در سطح استان موردتوجه قرار گیرد.

در ادامه این نشست، حبیب اله بخشوده به معرفی مجموعه شعر «آوازهای سیب‌زمینی» سروده مهدی مرادی که در سال ۹۴ توسط انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ رسید، پرداخت. این مجموعه دربردارنده بیش از بیست قطعه شعر در قالب نیمایی و چهارباره است.

کتاب‌های «ضد» و «در ستایش جهل» توسط محمدعلی قاسمی معرفی شد. «ضد» نوشته فاضل نظری است که چاپ یازدهم آن در سال ۹۵ توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است و «در ستایش جهل» مجموعه‌ای دوبیتی از محمدعلی قاسمی است که توسط نشر شاملو در سال ۹۲ روانه بازار شده است.

فرهاد شاهمرادیان کتاب‌های «تاک منتشر» و «گنجشک خوانی در باغ‌های زیتون» نوشته حسین شکربیگی را معرفی کرد. «تاک منتشر» تازه‌ترین مجموعه شعر حسین شکربیگی، شاعر و داستان‌نویس برجسته ایلامی است که ابتدای سال ۹۶ از سوی انتشارات فصل پنجم راهی بازار نشر شد؛ «گنجشک خوانی در باغ‌های زیتون» نیز حاوی حدود ۴۰ شعر سپید، با شمارگان ۲۲۰۰ نسخه توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

محمدرضا رستم پور، شاعر نام‌آشنای ایلامی به معرفی رمان «جزء از کل» نوشته استیو تولز با ترجمه پیمان خاکسار که توسط نشر چشمه در سال ۹۶ منتشر شد، پرداخت. «جزء از کل» نخستین اثر استیو تولز، نویسنده‌ استرالیایی در سال ۲۰۰۸ منتشر شد. این کتاب با استقبال زیادی روبه‌رو شد و به فهرست نامزدهای نهایی جایزه‌ بوکر راه پیدا کرد.

در ادامه «جیبم پر از ردپاست» توسط جلیل صفربیگی معرفی شد. این کتاب نوشته فرهاد شاهمرادیان، شاعر کرد، است که در سال ۱۳۹۲ در شمارگان ۱۱۰۰ نسخه توسط انتشارات فصل پنجم منتشر شده است. این کتاب دوزبانه است و با ترجمه جلیل صفربیگی، خواننده غیر کرد نیز می‌تواند با نگاهی به اصل و ترجمه شعر، اشتراک‌ها و تفاوت‌های زبانی را ببیند و وزن و شعرگونگی را دریابد.

بهروز سپیدنامه، شاعر، استاد دانشگاه و محقق توانمند ایلامی نیز که به‌عنوان میهمان ویژه در این نشست حضور داشت به معرفی کتاب «ما ایرانیان» نوشته مسعود فراست‌خواه پرداخت. این اثر با موضوع انسان‌شناسی در سال ۱۳۹۵ توسط نشر نی منتشر شده است.

شعرخوانی شاعران حاضر در جلسه با موضوع هفته وحدت و پیامبر اکرم (ص) پایان‌بخش این نشست بود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: