کد خبر: 32176
تاریخ انتشار: یکشنبه, 26 آذر 1396 - 10:22

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

حضور مصطفی مستور در جمع کتاب دوستان شهر رشت

منبع : لیزنا
در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه کتاب گیلان از مصطفی مستور، داستان‌نویس، پژوهشگر و مترجم مطرح کشور تجلیل شد.
حضور مصطفی مستور در جمع کتاب دوستان شهر رشت

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی گیلان، نشست صمیمی با استاد مصطفی مستور، داستان‌نویس، پژوهشگر و مترجم مطرح کشور و تجلیل از وی ۱۹ آذرماه با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان و جمعی از کتابداران و علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی در بخش جنبی سیزدهمین نمایشگاه کتاب گیلان برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان در ابتدای این نشست با ابراز خرسندی از استقبال علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی از فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی در سیزدهمین نمایشگاه کتاب گیلان اظهار داشت: در جوامعی که به سمت پویایی درحرکت هستند، رسالت حقیقی اهالی فرهنگ، تولید فکر و اندیشه است. صاحبان فکر و اندیشمندان یک جامعه به‌راحتی چالش‌های جامعه را شناسایی می‌کنند و برای هرکدام راه‌حلی مناسب ارائه می‌دهند. چالش‌ها، نقطه آغاز شکل‌گیری تمدن‌ها است اما هر چالشی به خلق تمدن نمی‌انجامد؛ جامعه‌ای که خواهان تمدن است باید به افراد خلاق بها دهد. منبع شکل‌گیری تمام خلاقیت‌ها، تفکر متعالی است و این اندیشمندان هستند که با تولید فکر به جامعه ارزش داده و آن‌ را از معضلات رهایی می‌بخشند. درواقع متفکران هر جامعه، ضامن شکل‌گیری و بقای آن هستند.

نوری گفت: کتاب بی‌نظیر «روی ماه خدا را ببوس» از آثار برجسته و دل‌نشین استاد مصطفی مستور، برای اهل کتاب همواره اثری فراموش‌نشدنی و خاطره‌انگیز است.

وی گفت: برای پیشبرد اهداف عالی در جامعه نباید از حضور اندیشمندان صرفاً برای زینت‌بخشی به مجالس بهره برد بلکه باید آنان را در سیاست‌گذاری‌های کلان جامعه دخیل کرد.

 مصطفی مستور، نویسنده و پژوهشگر برجسته کشور نیز در این نشست صمیمانه با ابراز خرسندی از نخستین حضور خود در شهر رشت، اظهار داشت: عمیق‌ترین حرف‌ها، حرف‌هایی است که نمی‌توان آن‌ها را به کلمه تبدیل کرد. قطعاً در بین خوانندگان افرادی هستند که می‌توانند تجربیات خود را به رشته تحریر درآورند. آدم‌ها با هر دین و مذهبی و با تمام اختلافات، در چیزهایی مشترک‌اند. همه عاشق می‌شویم، غمگین می‌شویم، بیمار می‌شویم، می‌ترسیم، گاهی احساس تنهایی می‌کنیم و... . این‌ها چیزهایی است که بین آدم ۳۰۰ سال پیش و آدم ۲۰۰ سال بعد مشترک است و نویسنده‌ای هوشمند است که به این مسائل می‌پردازد.

 مستور بیان کرد: تعریف نویسندگی کمی دشوار است؛ سلینجر، درباره رمان‌های خوب می‌گوید «رمان خوب چیزی است که وقتی می‌خوانی، دوست داری تلفن را برداری و با نویسنده‌اش تماس بگیری»؛ ولی به نظر من داستان خوب آنست که وقتی خواندید دوست داشته باشید تلفن را بردارید و به شخصیت‌های داستان زنگ بزنید. شخصیت‌های داستان از نویسنده‌ها جذاب‌تر هستند.

 مستور تأکید کرد: اگر نویسنده بتواند روحیه پرسش گری را در ذهن مخاطب برجسته کند، مهم‌ترین کار را انجام داده است.

 در ادامه مصطفی مستور به پرسش‌های اهالی فرهنگ، هنر و رسانه در این نشست پاسخ داد. وی همچنین با حضور در غرفه اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان با دوستداران خود به گفتگو پرداخت.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: