کد خبر: 32308
تاریخ انتشار: دوشنبه, 04 دی 1396 - 10:33

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

صالحی در نشستی با دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی

ارتقای کتابخوانی توسعه اجتماعی را به همراه دارد/ ضرورت گسترش منابع کتابخانه های عمومی کشور

منبع : لیزنا
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر توجه به اهمیت و نقش بسزای کتابخوانی در توسعه اجتماعی ملت ها تاکید کرد و گفت: کتابخوانی مادر و مبدا توسعه تمدنی جوامع محسوب می شود.
ارتقای کتابخوانی توسعه اجتماعی را به همراه دارد/ ضرورت گسترش منابع کتابخانه های عمومی کشور

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی با دبیرکل و مدیران نهاد کتابخانه های عموم کشور با تاکید بر این مطلب افزود: این نهاد به ارتقای کمی و کیفی کتابخوانی و تبدیل کتابخانه ها به عنوان باشگاه اجتماعی و فرهنگی توجه داشته است.

وی گفت: امروز با توجه به اینکه افراد بیشتر  به انزوا گزینی روی آورده اند کتابخانه ها مانند مساجد می توانند به عنوان نقطه تلاقی آن ها با اجتماع و افزایش تعاملات اجتماعی در میان افراد باشند. در دولت گذشته نیز به این موضوع در نهاد کتابخانه های عمومی کشور توجه شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شرایط اقتصادی و بودجه ای کشور ادامه داد: کشور از لحاظ بودجه در شرایط انقباضی به سر می برد. اما اینکه چگونه بتوانیم شرایط رو به توسعه در حوزه فرهنگی را حفظ کنیم به تکاپوی جدی تری نیازمندیم.

وی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه های عمومی کشور به عنوان یک خانواده باید تمام توان و تلاش خود را در جهت توسعه و گسترش کتابخوانی و تجهیز و افزایش تعداد کتابخانه های عمومی کشور به کار گرفته و از ظرفیت مدیران کل ارشاد استان ها در تعامل با نمایندگان مجلس شورای اسلامی در شهرها و استان های مختلف نیز کمک بگیرند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره بر اهمیت منابع انسانی، تاکید کرد: در مدت ٤ سال گذشته به کتابداران از سوی نهاد کتابخانه های عمومی کشور توجه شده است. تا پیش از این بازه زمانی، آن ها شرایط معیشتی و حقوقی مناسبی نداشتند ولی در حال حاضر اتفاقات مثبتی در این بخش افتاده است.

وی در عین حال تصریح کرد: نیروها و منابع انسانی در هر نهاد و سازمانی به عنوان سرمایه های آن به شمار می آیند که در در شرایط مختلف فکری و پژوهشی نیز می توانند به مدیر خود کمک کنند.

صالحی در ادامه با اشاره به نقش زیرساخت ها در پیشبرد اهداف، افزود: در نهاد کتابخانه های عمومی کشور در این حوزه اقدامات مثبتی صورت گرفته است. اولویت گذاری برای اقدامات آینده در این زمینه نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. از این رو اولویت گذاری در بخش زیر ساختی برای ٤ سال آینده به صورت مطالعاتی در زمینه های معیارها و نوع مطالبات ضروری است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود بر توسعه و افزایش کتابخانه های روستایی تاکید کرد.

وی افزود: منابع مردمی نیز از اهمیت زیادی در کتابخانه برخوردار است. اینکه چگونه بتوانیم بر اساس مدل سازی، مشارکت های مردمی برای افزایش کتاب در کتابخانه ها را به دست آوریم و به چه روشی این انگیزه را در مردم ایجاد کنیم که برای افزایش منابع کتابخانه ها به اقداماتی از قبیل وقف و نذر کتاب روی آورند، نیاز به بررسی و پژوهش دارد تا بتوان این موج را در میان مردم ایجاد کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تبدیل کتابخانه ها به پاتوق و محلی برای پر کردن خلاء های فردی در فضا و و شرایط اجتماعی نیز از ضروریات است و نهاد کتابخانه های عمومی کشور در این حوزه می تواند بیش از پیش فعال باشد.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت حوزه های فناوری و پژوهشی افزود: در این حوزه به پشتوانه آمار، فناوری و پژوهش نیاز داریم. بنابراین باید سهم این سه حوزه در نهاد کتابخانه های عمومی کشور را افزایش داد.

صالحی با تاکید بر نقش شبکه سازی در کتابخانه های کشور گفت: از طریق شبکه سازی همه کتابخانه های سراسر کشور می توانند به یکدیگر وصل شوند و با یک روش فعالیت های خود را پیش ببرند.

در این نشست، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز گزارشی از مجموعه اقدامات و فعالیت های مختلف این نهاد در بخش های مختلف ارائه داد.

وی گفت: لازم است نمایندگان از وضعیت این کتابخانه ها مطلع و در جهت ارتقای آن تلاش کنند.

در ادامه محمد الهیاری معاون توسعه کتابخوانی  نهاد کتابخانه های عمومی کشور هم گفت: در بخش های مختلف از جمله خرید کتاب، ارسال نشریات به روستاها، ارسال منابع اهل تسنن و نیاز سنجی گروه های خاص از جمله راه اندازی سایت دسترسی نابینایان و ... اقدامات مناسبی صورت گرفته است.

 

در بخش دیگری از این نشست معاون مالی، معاون برنامه ریزی و پژوهش و برخی دیگر از مدیران این نهاد گزارشی از مجموعه فعالیت ها و اقدامات خود ارائه دادند.

کتابدار
|
Iran
|
1396/10/05 - 08:31
0
6
درود بر دبیرکل محترم .لطفا به روند تبدیل وضعیت ها شتاب بیشتری دهید. همچنین رتبه و طبقه مناطق کمتر توسعه یافته را که قرار بود از ابتدای 96 اجرا بشه . اعمال نمایید
کتابدار
|
Iran
|
1396/10/04 - 13:07
0
9
از وزیر و دبیرکل محترم خواستاریم که رتبه و طبقه مناطق کمتر توسعه یافته (شامل 10 استان) را برای کتابداران اجرایی کنن
کتابخوان
|
Iran
|
1396/10/04 - 12:52
0
3
عالی بود.
زیرساخت های فرهنگی هر جامعه،بنای سلامت جامعه از هر نظر است.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: