آیین معارفه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس، آیین معارفه روح‌الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس چهارم دی‌ماه با حضور محمد اله‌یاری، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد؛ مرتضی محمدزاده، مدیرکل امور مجلس و استان‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ اعضای انجمن خیرین کتابخانه ساز استان فارس و جمعی از مسئولان استانی برگزار شد.

انتظار ارتقاء کتابخانه‌های عمومی فارس در دولت دوازدهم

معاون توسعه‌ کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در مراسم معارفه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس، با اشاره به اینکه استان فارس ازنظر شاخص‌های کتابخوانی از استان‌های برتر است، تصریح کرد: استان فارس در شاخص‌های تعداد کتابخانه، کتابدار و عضو در سطح کشور دارای رتبه ممتاز است؛ اما در شاخص میانگین امانت کتاب و برخی شاخص‌های دیگر جزء ۱۰ تا ۱۲ استان اول است که امیدواریم با حضور مدیرکل جدید این شاخص‌ها ارتقا یابد.

محمد اله‌یاری از ثبات مدیریتی در مجموعه کتابخانه‌های عمومی استان فارس خبر داد و گفت: روح‌الله منوچهری  دارای بالاترین درجه علمی در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی است؛ وی سال‌ها در کتابخانه‌های عمومی فعالیت داشته و از تجارب کافی برخوردار است. علاوه بر این حسن خلق و شخصیت اهل گفت‌وگو را هم باید به ویژگی‌های این مدیرکل اضافه کرد. این شرایط مطلوب، ثبات کتابخانه‌های عمومی در چهار سال آینده و دولت دوازدهم را به همراه خواهد داشت.

وی  با تأکید بر اینکه از دو سال گذشته پایه پژوهش‌های علمی در نهاد کتابخانه‌های عمومی گذاشته شده است، اضافه کرد: موضوعاتی همچون خدمت‌رسانی به اعضا، باشگاه مخاطبان کتابخانه‌های عمومی و بررسی نیازهای کاربران ازجمله این پژوهش‌هاست و نتیجه این تحقیقات نقشه راه ما خواهد بود. درواقع در حال حاضر کتابخانه‌های عمومی به‌عنوان مرکز خدمات شناخته می‌شوند و در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز این موضوع مدنظر است.

معاون توسعه‌ کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه از تدوین سندی کاربردی در زمینه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در شورای فرهنگ عمومی خبر داد و افزود:  این سند در سه حوزه فرهنگ‌سازی، تجهیز و گسترش کتابخانه‌ها و نظارت و پایش، تکالیفی را بر عهده دستگاه‌های مختلف گذاشته و آنان را مکلف کرده که اقدامات مشترکی برای توسعه و ترویج کتابخوانی به انجام رسانند.

رسیدگی به مناطق محروم و تقویت منابع کتابخانه‌های عمومی فارس از اولویت‌های این اداره کل است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس نیز در این مراسم ضمن قدردانی از مجموعه مدیریتی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به سبب اعتماد ایشان و همچنین تشکر از خدمات مدیران پیشین، از برنامه‌های خود در این مسئولیت جدید و اولویت کاری مجموعه کتابخانه‌های عمومی فارس سخن گفت. وی اظهار داشت: رسیدگی به مناطق محروم، تقویت منابع کتابخانه‌های عمومی استان، ایجاد بخش‌های جدید در کتابخانه‌ها برای اقشار خاص، ارائه خدمات بهتر به اعضا، امکان استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی و دسترسی آسان‌تر مردم به اطلاعات، توسعه کیفی کتابخانه‌های عمومی و ... ازجمله اولویت‌های این اداره کل است. همچنین به ظرفیت رسانه‌ها برای معرفی فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی توجه ویژه‌ای خواهد شد. بعلاوه، توسعه متوازن از برنامه‌های ویژه‌ای است که به آن توجه شده، به‌طوری‌که از ابتدای سال تاکنون عملکرد ۲۷ شهرستان را بررسی کرده‌ایم.

منوچهری از تلاش اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان در راستای ایجاد شرایط دسترسی آسان عموم مردم به کتابخانه خبر داد و گفت: در حال حاضر ۲۲۴ کتابخانه عمومی در سطح استان وجود دارد که از این نظر، استان فارس رتبه نخست را در میان استان‌ها دارد. امید است بتوانیم  با یاری تمامی دستگاه‌ها و با استفاده از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی میزان آسیب‌های اجتماعی را در آینده به حداقل برسانیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس در ادامه برخی از اقدامات صورت گرفته در مجموعه کتابخانه‌های عمومی استان را یادآور شد و گفت: افتتاح هم‌زمان ۱۰ کتابخانه عمومی در شیراز، تجهیز ۳۵ کتابخانه عمومی به اینترنت بی‌سیم رایگان، تجهیز کتابخانه‌های عمومی به ملزومات بخش کودک و بزرگ‌سال و سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی، جذب بیش از بیست  میلیارد ریال توسط خیرین در راستای توسعه کتابخانه‌ها، برگزاری بیش از هزار نشست کتاب‌خوان، ارتقاء آمار شرکت‌کنندگان جشنواره رضوی به ۵/۴ برابر، برگزیده شدن شهر اوز به‌عنوان شهر خلاق و دو روستای استان به‌عنوان روستاهای دوستدار کتاب کشوری، برگزاری دوره‌های آموزشی متناسب با نیاز کتابداران و... برخی از فعالیت‌های صورت گرفته در سال جاری بوده است.

منوچهری در پایان ضمن تأکید بر ارتقاء وضعیت کتابداران در حوزه‌های آموزشی  و مسکن، با قدردانی از خیرین بیان کرد: برای توسعه و بهبود وضعیت کتابخانه‌های استان کماکان نیازمند دست‌های پر خیروبرکت خیرین هستیم.

داریوش نویدگویی، رئیس انجمن خیرین کتابخانه ساز استان نیز در ادامه این نشست گفت: روح‌الله منوچهری از دل مجموعه کتابخانه‌ها انتخاب شده و امید است با حضور ایشان، فارس در حوزه کتابخوانی به جایگاه اصلی خود بازگردد.

نویدگویی با اشاره به کمبود کتابخانه عمومی در استان، کتابخانه شهید دستغیب را هویت شهر شیراز دانست و بر لزوم بازسازی این بنای تاریخی تأکید کرد و گفت: شیراز در حوزه کتاب و کتابخوانی سابقه درخشانی دارد. نخستین کتابخانه کشور در دوره عضدالدوله دیلمی در شیراز راه‌اندازی شد و بزرگ‌ترین کاتبان قرآن، نخستین ناشر و روزنامه‌نگار ایرانی شیرازی بوده‌اند.

 این ناشر برتر کشور در خاتمه بر لزوم پرداخت نیم درصد از سوی شهرداری‌ها و همکاری آنان در ترویج فرهنگ کتابخوانی تأکید کرد.

 کتابخانه‌های عمومی بدون حمایت مسئولان استانی نمی‌تواند جامعه را کتاب‌خوان کند

 زهیر حیاتی، استاد پیشکسوت رشته علم اطلاعات و دانش شناسی در این مراسم اظهار داشت: انتصاب روح‌الله منوچهری به سمت مدیرکلی کتابخانه‌های عمومی فارس، تأییدی  بر یکی از نظریه‌های مدیریت است؛ پیشرفت افراد در سازمان باید بر اساس شایستگی و سلسله‌مراتب باشد و می‌بینیم که منوچهری با تلاش این مسیر را طی کرده است.

 حیاتی با تأکید بر اینکه مدیریت کتابخانه‌ها نباید تنها به بودجه دولتی وابسته باشد، گفت: نمی‌توان از افراد انتظارات بسیاری داشت، کتابخانه‌های عمومی در مقایسه با کتابخانه‌های دانشگاهی و تخصصی از ویژگی های ممتازی برخوردار است، اما به‌تنهایی نمی‌تواند جامعه را کتابخوان کند و به پشتیبانی همه مسئولان نیاز دارد. باید در خصوص وضعیت کتابخوانی در جامعه جهادی همگانی و مقدس شکل گیرد.

 وی از کتابخانه‌های عمومی به‌عنوان منابع اطلاعات جامعه یادکرد و گفت: کتابداران باید بتواند این منابع را در اختیار مشاورین و برنامه نویسان قرار دهند تا معضلات اجتماعی حل شود. کسی جز کتابداران نمی‌تواند در جمع‌آوری منابع اطلاعات و کاهش آسیب‌های اجتماعی  به افراد کمک کند.

 گفتنی است، روح الله منوچهری، دانش‌آموخته رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی در مقطع دکتری است که پیش‌ازاین به‌عنوان رئیس کتابخانه و سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس فعالیت داشته است.