کد خبر: 32467
تاریخ انتشار: جمعه, 15 دی 1396 - 20:03

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

بزرگداشت مصطفی علی پور با حضور جمعی از منتقدان و علاقه‌مندان در البرز

منبع : لیزنا
بزرگداشت مصطفی علی پور، شاعر و محقق با حضور جمعی از منتقدین در فرهنگسرای گلستان فردیس، نقد و بررسی شد.
بزرگداشت مصطفی علی پور با حضور جمعی از منتقدان و علاقه‌مندان در البرز

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی البرز، بزرگداشت مصطفی علی پور، شاعر و محقق حوزه ادبیات با حضور اسماعیل امینی، شاعر و منتقد؛ علی داودی، منتقد؛ مرتضی نوربخش، استاد ادبیات؛ حجت‌الاسلام فلاح، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان البرز؛ حجت‌الاسلام ایمانی، امام‌جمعه فردیس؛ اسماعیل آجرلو، مدیرکل حوزه هنری استان و جمعی از مسئولان، دانشجویان و علاقه‌مندان به شعر و ادب در فرهنگسرای گلستان فردیس برگزار شد.

در این مراسم، اسماعیل امینی شاعر و منتقد با اشاره به مراسم تقدیر از مصطفی علی پور درباره اهمیت تجلیل از شاعران بومی، گفت: نقد و بررسی آثار یک شاعر توسط همشهریانش، اتفاقی زیبا و فرخنده است و از اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان فردیس برای این اقدام تشکر می‌کنم.

وی در ادامه با بررسی اصطلاح نقد گفت: منظور از نقد در حوزه ادبیات، گفتن معایب و جدا کردن سره از ناسره هم نیست، بلکه منظور بازخوانی اثر ادبی برای ایجاد ارتباط میان مؤلف و مخاطب است. نقد بر اساس نظریه‌های ادبیات انجام می‌شود.

در ادامه، علی داودی با اشاره به جایگاه شعر معاصر در روزگار ما، گفت: علی پور از شاعران و چهره‌های ممتاز ادبیات معاصر است که طی دو دهه فعالیت، در بررسی شعر نیمایی، زبان شعر و ابهام در آن، مطالعات گسترده‌ای داشته است.

داودی ضمن اشاره به وجود ابهام در شعر علی پور گفت: تمایز زبان شعر از زبان عادی با ابهام و آفرینش خیال در ذهن مخاطب صورت می‌گیرد. دقت در زبان و توجه به بزرگان شعر معاصر مانند شاملو، اخوان و نیما از ویژگی‌های بارز شعر علی پور است.

داودی گفت: از ویژگی‌های مشخص شعر علی پور، فاصله از صراحت و رفتن به‌سوی ابهام است و شعرهای این دو مجموعه، آثاری قابل‌اعتنا به‌شمار می‌آیند.

داودی، شعر علی پور را حاصل تجربه درونی و بیرونی و مواجهه با جهان دانست و گفت: شعرهای این شاعر انتزاعی نیست و این اتفاق حاصل تحقیق علی پور در شعر نیمایی است؛ چراکه کار نیما، تنها ساختن قالب نبوده، بلکه داشتن نگاه نو به جهان است.

داودی با اشاره به عناصر شعر علی پور به زادگاه شاعر در شمال ایران اشاره کرد و گفت: شعر این دو مجموعه و تمام شعرهای دیگر این شاعر سرشار از سرسبزی و جغرافیای شمال ایران است. جهان شاعر در کنار نگاه وی در این دفترهای شعر به‌خوبی قابل شناخت است.

در ادامه نوربخش با اشاره به سابقه سه دهه آشنایی با علی پور گفت: علی پور، شاعری بسیار فروتن و انسان‌دوست است که مانند شعرهایش زندگی می‌کند.

وی افزود: درگذشته، قطعه چوب‌هایی به نام «هنجار» در مسیر کاروان‌ها می‌گذاشتند تا راه را پیدا کنند. امروز نیز نقاد باید با هنجار گذاری مخاطب و مؤلف را به مقصد راهنمایی کند.

نوربخش با اشاره به فعالیت علی پور در حوزه شعر و پژوهش گفت: بزرگداشت مصطفی علی پور، بزرگداشت شعر، ادب و تحقیق است.

هم‌زمان با برگزاری مراسم، سیامک نوری از هنرمندان استان البرز به طراحی  پرتره‌ای از علی پور پرداخت که در پایان به شاعر اهدا شد.

گفتنی است، نقد و بررسی «در چهارراه بهارنارنج» و «پیراهن اردیبهشت» اثر مصطفی علی پور، بخش پایانی این نشست بود.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: