کد خبر: 32689
تاریخ انتشار: سه شنبه, 26 دی 1396 - 09:22

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

ارائه خدمات به جمعیت عشایر از اقدامات ارزشمند کتابخانه‌های همدان است

منبع : لیزنا
 معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان با اشاره به اهمیت استفاده از همه ظرفیت‌های موجود برای توسعه مطالعه در سراسر استان، گفت: ارائه خدمات کتابخوانی به جمعیت عشایر از اقدامات ارزشمند اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان است.
ارائه خدمات به جمعیت عشایر از اقدامات ارزشمند کتابخانه‌های همدان است

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی همدان، جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی همدان با حضور سعید شاهرخی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار؛ عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان و جمعی از اعضا در سالن جلسات معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری همدان برگزار شد.

شاهرخی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار در این جلسه، با بیان اینکه «شکی نیست که کتاب و کتابخوانی در توسعه و اعتلای جامعه نقشی بی‌بدیل دارد»، اظهار کرد: ارائه ماحصل تلاش‌ها و دستاوردهای اندیشمندان در قالب کتاب به مخاطب، امری ارزشمند است.

وی با اشاره به رویکرد دولت درجهت گسترش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی گفت: مسئولیت ما در بهره‌گیری از این منابع سرشار بسیار سنگین‌ است و کتابخانه‌های عمومی نیز اقدامات مؤثری در این زمینه انجام داده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان با اشاره به رشد ۴۸ درصدی کتابخانه‌های استان در سال‌های اخیر، گفت: رشد ۱۶۱ درصدی تعداد کتابخانه‌های روستایی، نشان از توجه به کتابخانه‌های روستایی و گسترش فرهنگ مطالعه در مناطق محروم دارد.

وی با اشاره به اهمیت استفاده از همه ظرفیت‌های همدان برای توسعه مطالعه در سراسر استان، گفت: ارائه خدمات کتابخوانی به جمعیت عشایری نیز از اقدامات ارزشمند اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان است.

در ادامه عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان، با اشاره به اینکه «در ابتدای دولت تدبیر و امید ۶۸ کتابخانه نهادی در استان فعال بود که در حال حاضر به ۹۸ کتابخانه رسیده است»، اظهار کرد: تعداد کتابخانه‌های مشارکتی و مستقل نیز به ۱۳ کتابخانه رسیده و ۸۶ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به اینکه «تعداد کتابخانه‌های روستایی از ۱۸ کتابخانه به ۴۷ کتابخانه رسیده و شاهد رشد ۱۶۱ درصدی در این حوزه هستیم»، از رشد ۱۹ درصدی زیربنای کتابخانه‌های عمومی استان طی این مدت خبر داد و گفت:‌ در حال حاضر یک‌میلیون و ۲۳۳ هزار و ۸۲۵ نسخه کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان وجود دارد که طی سال‌های اخیر ۵۲ درصد رشد داشته است.

وی سرانه کتاب به ازای ۱۰۰ نفر جمعیت در استان را ۷۱ جلد دانست و افزود:‌ در ابتدای دولت تدبیر و امید ۱۳ هزار جلد کتاب اهدایی در کتابخانه‌ها موجود بود که در حال حاضر این رقم به ۲۸۳ هزار جلد رسیده و جهش بیش از ۲ هزار درصدی را به ثبت رسانده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان با اشاره به وجود نزدیک به ۳ هزار و ۵۰۰ خانوار عشایر در استان، افزود: جمعیت عشایر استان با بیش از ۱۲ هزار ۵۰۰ نفر جمعیت متشکل از ایل‌های ترکاشوند، یارم‌طاقلو، حسنوند، جمور و شاهسون بغدادی است.

وی با اشاره به انجام مطالعاتی در خصوص زندگی عشایر برای ارائه خدمات به این جمعیت، گفت: عشایر کوچنده همدان، قشلاق پنج‌ماهه خود را در استان‌های ایلام، کرمانشاه، لرستان و خوزستان سپری می‌کنند.

 

زارعی با بیان اینکه «عشایر استان همدان درقالب ۷۲ سامانه در شهرستان‌های ملایر، نهاوند، بهار، همدان و تویسرکان مستقر هستند» گفت: امیدواریم در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان‌ها نسبت به خرید خودرو برای ارائه خدمات به جامعه عشایر تصمیم‌گیری شود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: