کد خبر: 32716
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 27 دی 1396 - 11:06

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

دهمین کارگاه داستان نویسی و نویسندگی در کتابخانه ولیعصر(عج) ورامین برگزار شد

منبع : لیزنا
دهمین کارگاه داستان نویسی و نویسندگی در کتابخانه عمومی ولیعصر(عج) شهرستان ورامین با تدریس محمدرضا شرفی خبوشان  برگزار شد.
دهمین کارگاه داستان نویسی و نویسندگی در کتابخانه ولیعصر(عج) ورامین برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران، به همت رضا شهابی مسئول و لیلا فاطمی کلش کتابدار کتابخانه، دهمین جلسه کارگاه داستان نویسی و نویسندگی با حضور  محمدرضا شرفی خبوشان نویسنده، شاعر و منتقد کشوری و برگزیده جایزه جلال آل احمد سال 96 و 20 نفر از اعضای علاقمند و تعدادی از کتابداران در کتابخانه عمومی ولیعصر(عج) شهرستان ورامین برگزار شد.

در ابتدای جلسه  شرفی صحبت هایی درباره روند داستان و داستان نویسی در ایران داشت و طبق معمول جلسات قبل از ریشه های روایت در ایران صحبت کرد در این جلسه نیز تمام اعضا به خوانش متن های خود پرداختند و  ضمن خوانش متن ها به نکاتی اشاره داشت و نقاط ضعف و قوت هر یک از اعضاء را مورد مداقه قرار داد.

شرفی خبوشان به عناصری چون شخصیت پردازی بسیار توجه داشت و در این باره پیشنهاد کرد که اعضا با عنصر  گفتگو  همواره می توانند شخصیت پردازی های خوبی در داستان داشته باشند.

وی تاکید کرد: آنچه که موجب بوجود آمدن یک داستان موفق است  شخصیت پردازی و در کنار آن  فضا سازی  است. شرفی درباره شخصیت نویسنده اذعان داشت: هرگاه نویسنده قلم به دست می گیرد از قالب خود خارج می شود و در پوست و قالب شخصیت های داستان فرو می رود و همه رویدادهای قصه را از قول آن شخصیت جدید روایت می کند و در شخصیت فرد خلق شده غرق می شود.

از مهمترین مطالب ارائه شده در این جلسه تکنیک  روایت موازی  بود؛ شرفی در توضیح این تکنیک گفت: راوی همزمان در یک داستان به روایت داستان دیگری می پردازد، یعنی قصه ای در دل قصه های دیگر؛ در توضیح بیشتر به داستان های مثنوی و کلیله و دمنه اشاره داشت؛ از فواید تکنیک  روایت موازی  به پویا کردن و فعال کردن ذهن مخاطب اشاره کرد؛ از دیگر نکات این جلسه  کوتاه نویسی  و  موجز نویسی  بود؛ درباره نوع راوی در این جلسه  با توجه به داستان های خوانده شده از راوی  شخص اول  نام برد و اذعان داشت: هر گاه نویسنده در داستان ها از راوی  شخص اول  استفاده کرد آن داستان و روایت دارای صمیمت بیشتری است و ارتباط خوبی بین داستان و مخاطب بوجود خواهد آمد.

از آخرین مطالب بیان شده در این جلسه عنصر  زمان  بود؛ شرفی به مسئله  شکست زمان  در داستان ها اشاره داشت و گفت: بسیاری از نویسندگان بزرگ به مقوله شکست زمان خیلی اهمیت می دادند و داستان های بزرگی در این خصوص خلق شده است؛ شکست زمان یعنی راوی و نویسنده در زمانی دور از زمان واقعی حال و اکنون داستان را روایت کنند.

 

در پایان گفتنی است که روز 16 دی ماه 96 در مراسم برگزاری مهمترین رویداد ادبی سال یعنی جایزه ادبی جلال آل احمد رمان  بی کتابی  به عنوان اثر برگزیده سال در بخش رمان انتخاب شد؛  بی کتابی  آخرین اثر داستانی بلند محمدرضا شرفی خبوشان توسط موسسه شهرستان ادب در آخرین روزهای سال 95 به چاپ رسید و منتشر شد؛ پیش از این نیز رمان  عاشقی به سبک ونگوگ  در سال 94 کاندید همین جایزه شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: