کد خبر: 32902
تاریخ انتشار: دوشنبه, 09 بهمن 1396 - 11:28

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

دوره «هم افزایی مهارت‌های قصه‌گویی» در استان کرمان برگزار شد

منبع : لیزنا
  شاهدخت موسی زاده، مدرس و فعال حوزه کودک و نوجوان، با تأکید بر ضرورت آشنایی کتابداران با قصه گویی و ابزارهای مختلف آن، عنوان کرد: قصه گویی ابزاری قدرتمند برای تعامل با مخاطب و کتابخانه بستری مناسب برای این آموزش‌ها است.
دوره «هم افزایی مهارت‌های قصه‌گویی» در استان کرمان برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمان، دوره آموزشی «هم افزایی مهارت‌های قصه گویی» با هدف تقویت مهارت‌های ارتباطی مسئولین و کتابداران بخش کودک کتابخانه های عمومی استان کرمان، در روزهای سوم و چهارم بهمن ماه، برگزار شد.

محمدجواد حسین زاده، مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمان در ابتدای این دوره با ارائه گزارشی از وضعیت کتابخانه های عمومی این استان، گفت: استان کرمان امروز دارای ۱۳۰باب کتابخانه عمومی است که بیش از ۹۵ درصد آنها دارای بخش کودک مستقل هستند؛ این کتابخانه‌ها طی سال های گذشته به تجهیزات و امکانات مناسبی مجهز شده‌اند و امروز برنامه‌هایی متنوع از سوی کتابداران استان جهت جذب مردم به کتابخانه‌ها انجام می‌شود.

وی با اشاره به مهم‌ترین برنامه‌های اجرا شده در کتابخانه‌ها این استان، افزود: در بخش‌های کودک و نوجوان کتابخانه های عمومی، توجه به قصه گویی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است، چراکه گاهی یک قصه می تواند تاثیراتی بر زندگی و آینده یک کودک بگذارد که ساعت‌ها آموزش از آن عاجز است. بر این اساس قصه ها می توانند از نظر تربیت اجتماعی، عاطفی و اخلاقی در کودکان و  نوجوانان نیز موثر واقع می شوند.

حسین زاده تجهیز و شاداب سازی بخش کودک کتابخانه های عمومی را یکی از اولویت‌های اداره کل کتابخانه های استان کرمان عنوان کرد و گفت: امروز بیش از ۳۰ درصد این اعضای کتابخانه های استان را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند؛ بر این اساس برنامه ریزی جهت ارائه خدمات مناسب به این قشر از اعضا، برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمان در ادامه ضمن تقدیر از مدرسان و برگزار کنندگان این دوره آموزشی ابراز امیدواری کرد که برگزاری این دوره بتواند موجب ارتقاء خدمات بخش کودک کتابخانه های عمومی استان شود.

در ادامه شاهدخت موسی زاده، مدرس و فعال حوزه کودک و نوجوان، با تأکید بر ضرورت آشنایی کتابداران با قصه گویی و ابزارهای مختلف آن، عنوان کرد: قصه گویی ابزاری قدرتمند برای تعامل با مخاطب و کتابخانه بستری مناسب برای این آموزش‌ها است. معتقدم که کتابخانه های عمومی به عنوان مراکز تعالی انسان، می توانند موجب پرورش کتابخوانان و ارتقاء فرهنگ کتاب و کتابخوانی شوند.

موسی زاده با ارائه تاریخچه‌ای از قصه گویی، به کاربرد آرایه های گوناگون کلامی در بیان قصه گو و ویژگی های مختلف وی پرداخت و با برشمردن خصوصیات مخاطب قصه، به ارائه مولفه های گوناگون یک داستان مناسب اشاره کرد.

لازم به ذکر است دوره آموزشی فوق در روز اول (۳ بهمن) به صورت تئوری برگزار شد و در روز دوم (۴ بهمن) با اجرای کارگاهی شرکت کنندگان به کار خود پایان داد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: