کارگاه‌های آموزشی «کودک، کتاب و اندیشه‌ورزی»

 به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، پس از برگزاری اولین دوره کارگاه‌های «آموزش فلسفه برای کودکان» (فبک) در بهمن‌ سال گذشته، بر همان مبنا اما با رویکردی متفاوت، مرحله مقدماتی دوره آموزش کارگاهی «کودک، کتاب و اندیشه‌ورزی» طی روزهای ۲۵ و ۲۸ بهمن ماه سال جاری در تالار جلسات اداره‌کل استان تهران برگزار خواهد شد و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، ‌۲۵ نفر از کتابداران استان‌های تهران، مبانی نظری و مهارت‌های عملی مباحث مرتبط را فرا می‌گیرند تا بتوانند از طریق کتاب و با تقویت روحیه پرسش‌گری و زمینه‌های بروز خلاقیت، توانمندی فکری و اخلاقی و اجتماعی کودکان را ارتقاء دهند.

بر این اساس، روز چهارشنبه ۲۵ بهمن کارگاه‌های‌ «نقد و بررسی دیدگاه رایج در تعلیم و تربیت کودک» با تدریس علی پارسانیا، دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت و پژوهشگر بنیاد تربیتی حیات ، «انسان‌شناسی و تأثیر آن بر نظریه‌های تربیتی» با تدریس دکتر فاطمه سلگی، استاد دانشگاه و دکترای فلسفه اخلاق دانشگاه قم، «ضرورت و تأثیر قصه‌گویی برای کودکان در فرآیندتعلیم و تربیت» و «روش قرائت داستان‌های فلسفی و اخلاقی و مرور تجربیات» با تدریس حجت‌الاسلام اسماعیل آذرنژاد، معاون فرهنگی حوزه علمیه قم، برگزار می‌شود.

این مرحله با برگزاری دو کارگاه نظری - عملی «تسهیل‌گری در کارگاه‌های آموزشی مشارکتی» با تدریس فاطمه صدر، دکترای فلسفه، پژوهشگر و استاد دانشگاه و با مشارکت فعال کتابداران، روز شنبه ۲۸ بهمن ماه ادامه می‌یابد. یادآور می‌شود اولین دوره کارگاه «آموزش فلسفه برای کودکان (فبک)» از بهمن ماه سال ۹۵ با حضور تعدادی از کتابداران استان تهران برگزار شد و در استان‌های البرز، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، البرز و یزد تداوم یافت.

اینک پس از بازخوردگیری برگزاری جلسات بررسی و ارزیابی، مرحله مقدماتی کارگاه‌های «کودک، کتاب و اندیشه‌ورزی» با ارائه سرفصل‌های جدید و با توجه بیشتر به اقتضائات بومی و ملی، همچنین زمینه‌های معرفتی ایرانی و اسلامی، گامی دیگر برای نقش‌آفرینی مؤثرتر کتابداران کتابخانه‌های عمومی در مواجهه با کودکان و جامعه اندیشه‌ورز امروز و فرداست.