کد خبر: 33327
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 02 اسفند 1396 - 11:29

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

در نشست ادبيات داستاني و مطبوعات در کتابخانه مرکزي آستان قدس رضوي عنوان شد

ارائه تحليل به مخاطب، راه حيات روزنامه‌هاست

در نشست ادبیات داستانی و مطبوعات شمس در کتابخانه آستان قدس رضوی وضعیت مطبوعات ابران بررسی شد.
ارائه تحليل به مخاطب، راه حيات روزنامه‌هاست

به گزارش لیزنا، به نقل از روابط عمومی کتابخانه آستان قدس رضوی، نشستي ديگر از سلسله نشست‌هاي ادبي شمس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، با موضوع ادبيات داستاني و مطبوعات با حضور کارشناسان حوزه مطبوعات و جمعي از نويسندگان و مديران فرهنگي مشهد در محل ساختمان بنياد پژوهش‌هاي اسلامی آستان قدس رضوي برگزار شد

نشستي ديگر از سلسله نشست‌هاي ادبي شمس، با موضوع ادبيات داستاني و مطبوعات با حضور مديران مسئول، سردبيران، دبيران، اعضاي صفحه‌هاي ادبي روزنامه‌هاي خراسان، قدس، شهرآرا، صبح امروز، مشهد سلام و...، مسئولان کتابخانه آستان قدس رضوي و جمعي از نويسندگان و مديران فرهنگي مشهد، به همت کتابخانه مرکزي آستان قدس رضوي، بنياد حفظ آثار و ارزش‌هاي دفاع مقدس و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي، در محل ساختمان بنياد پژوهش‌هاي اسلامی آستان قدس رضوي برگزار گردید.

 

محتوايي فاخر در قالبي فخيم

 در این نشست ابتدا رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوي، ضمن خیر مقدم، ادبيات را سند هويت يک ملت دانست و با بيان اينکه روزنامه‌ها نقش مهمي در پيرايش و بالندگي زبان و ادبيات فارسي دارند، اظهار داشت: مطبوعات نقش روشني در ترويج نوعي از ادبيات در جامعه دارند. اگر ادبيات رسانه‌اي اصلاح شود، اتفاقات مبارکي در حوزه ادبيات خواهد افتاد.

محمدهادي زاهدي با اشاره به اينکه مطبوعات در هر دوره، آيينة تمام‌نماي ادبيات جامعه بوده و اگر کسي بخواهد دربارة ادبيات دوران مشروطه يا قاجار بداند، بهترين راه آن بررسي نشريات و مطبوعات و مجلات آن زمان است، تأکيد کرد: ادبيات رسانه‌اي بايد محتوايي فاخر و انساني از جنس ادبيات مولانا و سعدي و حافظ را در قالبي فخيم ارائه دهد و نقش رسانه‌ها در اين حوزه بسيار پررنگ است.

 

صفحات مجازي؛ رقباي سرسخت روزنامه‌

سردبير اسبق روزنامه‌هاي قدس و خراسان، صفحات مجازي را رقباي سرسخت نشريات دانست و ادامه داد: صفحات مجازي، هر ثانيه در حال ارائه اخبار جديد است و ديگر مجالي براي روزنامه‌ها و نشريات در انتقال اخبار باقي نمي‌گذارد؛ در اين ميان، روزنامه‌هايي که در وراي خبر، تحليل به مخاطب ارائه مي‌دهند موفق‌ترند. نويسندة کتاب «يک قمقمه دريا» با بيان اينکه در حوزه ادبيات بايد به کوتاه‌نويسي و مينيمال و هايکو روي بياوريم، افزود: در خبر هم بايد نقد و تحليل‌هاي دقيق و کوتاه ارائه شود، هرچند بسياري از مطالب طويل و ماکزيمال هم اگر حرفي براي گفتن داشته باشد، همچنان مي‌تواند مخاطب را جذب کند.

 

آرشيو مطبوعات آستان قدس رضوي؛ بزرگ‌ترين آرشيو مطبوعاتي کشور

سپس رئيس مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوي ضمن اينکه آرشيو مطبوعاتي اين مرکز را از لحاظ شرايط نگهداري و غناي منابع با بيش از دو ميليون نسخه مطبوعاتي و 32 هزار و 500 عنوان سالنامه، روزنامه، مجله و گاهنامه از دوره قاجار تا امروز، بزرگ‌ترين مرکز مطبوعاتي ايران مطرح کرد، گفت: يکي از ويژگي‌هاي مهم روزنامه‌هاي خراسان، حضور ادبياتي‌ها در روزنامه‌‌نگاري است. درواقع، خراسان جزو معدود مناطقي است که خاندان روزنامه‌نگار اديب دارد، که نمونة آن، خاندان روزنامه‌نگار آل داوود و خاندان بهار است. براي نمونه، نثر و سرمقاله‌هاي «بهار»، به خوبي قلم روزنامه‌نگاراني اديب را به رخ مي‌کشد. ابوالفضل حسن‌آبادي، يکي از خوشبختي‌هاي خراسان را محفوظ ماندن روزنامه‌ها و نشريات منتشرشده در اين منطقه عنوان کرد.

 

بومي‌نويسي؛ راه استمرار حيات نشريات

سپس مدير مسئول اسبق روزنامه قدس با تأکيد بر اينکه روزنامه‌ها ناگزيرند به بومي‌نويسي و محلي‌نويسي روي بياورند، خاطرنشان کرد: در اين وانفساي هجوم فضاي مجازي، روزنامه‌ها بايد محلي شوند و با ذره‌بين به مسائل بنگرند تا شايد مرگ خودشان را مدتي عقب بيندازند؛ نمونة موفق آن، «شهرآرا‌ محله» است که حتي از خود روزنامة شهرآرا موفق‌تر بوده است؛ چرا که ريز زندگي مردم را مورد بررسي قرار داده است. فياضي از توزيع رايگان هفته‌نامه شهرآرا در گذشته ياد کرد و گفت: فرهنگ روزنامه يا نشريه رايگان‌خواني، فرهنگي جا افتاده در دنياست، در حاليکه در کشور ما چنين فرهنگي وجود ندارد و ناگزير، پس از تبديل هفته‌نامه شهرآرا به روزنامه، توزيع رايگان آن متوقف شد.

 

ديگر هرم وارونه جواب نمي‌دهد!

مديرعامل خبرگزاري رضوي به لزوم تغيير در سبک ارائه اخبار اشاره کرد و ادامه داد: ساختار کهنة هرم وارونه ديگر جواب نمي‌دهد و بايد سبک جديدي در خبرنويسي ايجاد کرد. روزنامه‌نگاران بايد داستان‌نويسان خوبي باشند، و خبري بنويسند که جان‌مايه آن داستان بوده و دراماتيک باشد.

سپس ديگر کارشناسان حاضر در نشست، به ارائه نظرات و پيشنهادهاي خود پرداختند.

در حاشيه اين برنامه، برخي کارشناسان مطبوعات در گفتگو با خبرنگار ما، به لزوم داد و ستد بيشتر بين اهالي مطبوعات و ادبيات از طريق استمرار چنين نشست‌هايي اشاره کردند تا در آينده، به دور از کلي‌گويي و با تمرکز بر مسائل ريزتر، کارشناسان حوزه ادبيات و مطبوعات، به بررسي و حل مشکلات موجود بپردازند.

گفتني است که در پايان اين نشست، از کارشناسان حوزه مطبوعات با اهداي هدايايي فرهنگي تقدير شد.

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: