کد خبر: 33369
تاریخ انتشار: شنبه, 05 اسفند 1396 - 10:47

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

برنامه‌های عدالت مطالعاتی در مازندران به برتری در جشنواره روستاهای دوستدار کتاب انجامید

منبع : لیزنا
 با تلاش کتابداران، کتابخوانی در روستاهای کردخیل ساری، قادیکلای بزرگ قائمشهر و گلبستان نکا رونق گرفت.
برنامه‌های عدالت مطالعاتی در مازندران به برتری در جشنواره روستاهای دوستدار کتاب انجامید

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی مازندران، ۳۱ کتابخانه روستایی در این استان علاوه بر ارائه خدمات مطالعاتی، برای ترویج فرهنگ کتابخوانی بین روستائیان فعالیت می‌کنند. از ۴۰ روستای راه‌یافته به مرحله نیمه‌نهایی جشنواره ملی روستاهای دوستدار کتاب، ۴ روستا از مازندران بود. با تلاش کتابداران، کتابخوانی در روستاهای کردخیل ساری، قادیکلای بزرگ قائمشهر و گلبستان نکا رونق گرفت.

کتابداران برای کتابخوانی و معرفی هدفمند کتاب‌های سودمند در بین دانش آموزان، زنان خانه‌دار، افراد کم‌سواد و بی‌سواد و سایر اهالی روستا در تلاش هستند. اجرای طرح‌هایی مانند «مطالعه با طعم تابستان» و «شونیشت های کتابخوانی» در یک سال اخیر رنگ و بوی دیگری به فرهنگ کتاب و کتابخوانی در روستاها بخشیده است؛ در فصل تابستان کتابداران با کمک کتابیاران بر سر باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی، کتاب‌های مناسب آن شغل را به کشاورز و باغدار هدیه می‌دادند و صفحاتی را برایشان می‌خواندند؛ به منازل روستایی هم سر می‌زدند و دقایقی با خانواده‌های روستایی کتاب ‌خوانده و به هر یک از اعضای خانواده، کتاب هدیه می‌دادند.

در «شونیشت» ها که اصطلاح «شب نشینی» به زبان مازندرانی است، کتابداران به دنبال احیای سنت کتابخوانی در دورهمی هایی هستند که با شاهنامه‌خوانی و حافظ خوانی همراه است؛ در این نشست‌ها، کتابداران و فرهیختگان روستا کتاب‌های متنوعی از فرهنگ بومی، تاریخ، شعر، داستان و مذهب را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند.

این برنامه‌ها در کنار «نشست‌های کتاب‌خوان»، «مسابقات کتابخوانی»، «نمایشگاه‌های معرفی کتاب مناسبتی» و «کارگاه‌های آموزش خوداشتغالی با مطالعه منابع موجود در کتابخانه» اجرا شد و ظرفیت بزرگ ترویج کتابخوانی در روستاها را به اثبات رساند.

آرزو ولی‌پور، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مازندران این موفقیت را حاصل اجرای برنامه‌هایی با محوریت عدالت مطالعاتی در مازندران دانست و گفت: اداره کل کتابخانه‌های عمومی برنامه محوری را سرلوحه فعالیت خود قرار داده و طی یک سال گذشته طرح‌های مختلفی را در سطح روستاها به جهت ایجاد عدالت مطالعاتی به اجرا درآورده است.

مرضیه فلاح، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی قائمشهر که با همراهی مردم روستای قادیکلای بزرگ و اجرای برنامه‌هایی این روستا را به جمع ۴۰ روستای برتر دوستدار کتاب در سطح کشور رساند، با تقدیر از روحیه روستائیان برای مشارکت در برنامه‌های فرهنگی و کتاب محور گفت: سرمایه‌گذاری فرهنگی در روستاها بازخورد بیشتری دارد. روستائیان ثابت کرده‌اند برای تقویت اصالت فرهنگی خود و تربیت صحیح فرزندانشان از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند. تلاش برای گسترش فضای کتابخانه‌ای در روستاها، از اقداماتی است که در آینده نتایج مطلوبی خواهد داشت.

مهلا یعقوبی، مسئول کتابخانه عمومی شهید حسینعلی رستگار روستای قادیکلای بزرگ قائمشهر نیز با اشاره به استقبال گرم مردم این روستا از کتابخانه و کتابخوانی، اظهار داشت: تجربه فعالیت‌های کتابخانه‌ای در روستای قادیکلای بزرگ بسیار شیرین و خاطره ساز بوده است. امید است بتوانیم به الگویی ملی در ترویج کتابخوانی در روستاها تبدیل شویم.

ابوذر علیزاده، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان ساری نیز با قدردانی از خیرانی که به کتابخانه سازی در روستاها اقدام می‌کنند، بیان داشت: در حال حاضر کتابخانه عمومی کردخیل به مرکزی برای فعالیت‌های فرهنگی اهالی و مأمنی برای نوجوانان و جوانان برای کتابخوانی تبدیل شده است.

سیده ساناز حسینی، مسئول کتابخانه عمومی کردخیل ساری نیز در این خصوص گفت: از ابتدای شروع به کار کتابخانه در شهریور ۹۴ دغدغه‌هایی در خصوص استقبال مردم از کتابخانه و برنامه‌هایش وجود داشت اما پس از مدتی موج مشارکت روستائیان در برنامه‌های کتابخوانی و میزان امانت کتاب، نشان داد ظرفیت بالایی در زمینه برنامه‌های مطالعه محور در روستای کردخیل وجود دارد؛ این ظرفیت به برتری این روستا در جشنواره روستاهای دوستدار کتاب انجامید 

فاطمه سادات جعفری، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان نکا درباره اجرای برنامه‌های متنوع کتابخوانی در روستای گلبستان اظهار داشت: این روستا فاقد کتابخانه بود اما با درخواست اهالی روستا برای اجرای برنامه‌های کتابخوانی، در مرحله نخست جشنواره کتابخوانی در طبیعت برای کودکان و نوجوانان در تابستان برگزار شد. پس‌ازاین برنامه، اقشار مختلف در روستا خواستار برگزاری برنامه‌هایی مشابه برای بزرگ‌سالان شدند که شونیشت های کتابخوانی با هدف آشنایی روستائیان با کتاب‌های خوب و احیای سنت کتابخوانی و داستان‌گوئی در شب‌نشینی‌های روستا، به اجرا درآمد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: