کد خبر: 33387
تاریخ انتشار: شنبه, 05 اسفند 1396 - 11:19

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

با حضور مسئولان آستان‌قدس‌رضوی و میراث فرهنگی انجام شد

رونمایی از کتاب «موزه‌های آستان‌قدس‌رضوی»

منبع : لیزنا
 آئین رونمایی از کتاب «موزه‌های آستان‌قدس‌رضوی» با حضور مسئولان سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌قدس‌رضوی، مدیر سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و نیز مشاور عالی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور برگزار شد.
رونمایی از کتاب «موزه‌های آستان‌قدس‌رضوی»

 به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌قدس‌رضوی، آئین رونمایی از کتاب «موزه‌های آستان‌قدس‌رضوی» که با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و سازمان کتابخانه‌ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان‌قدس‌رضوی به چاپ رسیده است، با حضور مدیران و نمایندگان این مراکز در محل ساختمان بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان‌قدس‌رضوی برگزار شد.

میراث فرهنگی، موظف به همکاری با آستان‌قدس‌رضوی است

مشاور عالی میراث فرهنگی و گردشگری کشور در این مراسم، ضمن تقدیر از آستان‌قدس رضوی در مقام آغازگر این همکاری، بیان کرد: بخش مهمی از میراث فرهنگی ما را میراث تشیع تشکیل می‌دهد و قطعاً یکی از مهمترین سازمان های‌فرهنگی کشور، آستان‌قدس‌رضوی است که علاوه بر دارا بودن قدمتی افزون بر هزار سال، حفاظت از این میراث کهن را به عهده گرفته و زمینۀ معرفی آن را نیز فراهم کرده است. سید احمد محیط طباطبایی ادامه داد: موزۀ آستان‌قدس رضوی به عبارتی قدیمی‌ترین موزۀ دایر در کشور است و میراث فرهنگی موظف به همکاری، پشتیبانی و کار مشترک با چنین نهادی است.

دبیر کل ایکوم (کمیته ملی موزه‌های ایران)، با اشاره به وجود مجموعه قرآن‌های خطی در کتابخانه و موزۀ آستان‌قدس رضوی، گفت: این مرکز بزرگترین مجموعه قرآن خطی را در جهان در اختیار دارد که این مجموعۀ بی بدیل علاوه بر آنکه نشانۀ باور مذهبی ایرانیان است، سیر تحول کتابت و هنر کتاب‌آرایی را نیز به نمایش گذاشته است.

محیط طباطبایی، مجموعه حرم مطهر و بناهای آستان‌قدس‌رضوی را گنجینه‌ای ارزشمند در حوزۀ میراث ملموس خواند و تصریح کرد: این مجموعه روایتگر تاریخ بیش از 10 قرن گذشتۀ ماست و یادآوری آن چیزی است که بر مردم سرزمین ما و خصوصاً خراسان، رفته است.

سید ابوالفضل مکرمی‌فر؛ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان  خراسان رضوی نیز در این مراسم، با بیان اینکه در ایران موزه‌ها بیشتر جنبۀ تفریح و سرگرمی دارد حال آنکه در دنیا موزه یک حوزۀ علمی و پژوهشی است، خاطرنشان کرد: کتاب «موزه‌های آستان‌قدس رضوی» با معرفی این موزه، تاریخچه و اشیاء آن، یک رویکرد علمی و پژوهشی را ارائه داده که قدمی در نگرش صحیح به موزه است.

178در برابر 8هزار؛ مقایسۀ اشیاء موزه‌ای پیش و پس از انقلاب

معاون امور موزه‌های آستان‌قدس‌رضوی نیز در این مراسم، موزه‌های آستان‌قدس رضوی را به قدمت این آستان دانست و گفت: بخش زیادی از اشیاء این موزه را آثار به کار رفته در حرم مطهر رضوی تشکیل داده اما شکل‌گیری رسمی موزه در سال 1324 شمسی است. دکتر علی سوزنچی با مقایسۀ موزه در دوران پیش و پس از انقلاب، اظهار داشت: فضای موزه از 2هزار متر در پیش از انقلاب به حدود 17 هزار متر در دوران کنونی رسیده و این درحالیست که آثار نمایشی نیز از 178 شیء به افزون بر 8 هزار شیء افزایش یافته است. وی تغییر نگرش به موزه را یکی دیگر از دستاوردهای اخیر دانست و اظهار داشت: در حال حاضر به موزه به عنوان مکانی در راستای خدمت به جامعه، هویت‌سازی، حمایت از هنرمندان و... نگاه می‌شود و کتاب حاضر نیز جدیدترین اثر در این حوزه است.

سوزنچی از طرح ساخت موزۀ جامع رضوی در زمینی به وسعت 14هزار متر مربع و 80 هزار متر مربع فضای نمایشی، مخازن و اداری خبر داد و اظهار داشت: با موافقت و حمایت تولیت آستان‌قدس‌رضوی؛ آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، این موزه در یکی از مجموعه‌های بزرگ آستان‌قدس‌رضوی ایجاد خواهد شد. وی همچنین از طرح هشت بهشت سخن گفت و بیان کرد: در این پروژه به سوی موزه‌های آینده گام برمی‌داریم که در آن آینده‌پژوهی، نگرش صحیح به موزه، علم و تکنولوژی دیده شده است.

همچنین دکتر علی‌محمد برادران رفیعی، رئیس سابق سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌قدس‌رضوی، میزان هدایا به این سازمان را پس از انقلاب و در دهۀ اخیر چشمگیر خواند و گفت: این هدایا به نحوی است که موزه را تبدیل به مجموعه ای کامل کرده است. وی کتاب حاضر را اعتباری برای این سازمان و اطمینان‌بخش برای مردمی دانست که تمایل به اهدای اشیاء نفیس خود به این مرکز دارند.

کتابی جامع از موزه‌ای جامع

در پایان، حشمت کفیلی مؤلف و پژوهشگر کتاب «موزه‌های آستان‌قدس‌رضوی» به معرفی کلی کتاب و ضرورت نگارش آن پرداخت و گفت: این کتاب در دوبخش «تاریخچۀ شکل‌گیری موزه‌های آستان‌قدس‌رضوی» و «گنجینه‌های آستان‌قدس‌رضوی» تنظیم شده که بخش دوم شامل 14فصل است. وی به چاپ کتب و مقالات در معرفی موزه و اشیاء موزه‌ای در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: پس از انقلاب اسلامی، گسترش چشمگیر موزه‌های آستان‌قدس، رشد روزافزون وقفیات که این مرکز را در صدر موزه‌های کشور در میزان هدایا قرار داده است، افزوده شدن دو بنای گستردۀ جدید شامل موزۀ مردم شناسی و موزۀ فرش و مستندسازی اشیاء کشف شده در حرم رضوی به دست کارشناسان این حوزه، ضرورت تدوین کتابی جامع در این حوزه را ایجاد کرد.

لازم به ذکر است کتاب «موزه‌های آستان‌قدس‌رضوی» به قلم حشمت کفیلی و با همکاری مریم حبیبی قاینی و محمدرضا شاهرودی‌زاده از کارشناسان امور پژوهش موزۀ مرکزی آستان‌قدس‌رضوی تألیف شده و با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور و سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌قدس‌رضوی به چاپ رسیده است

گفتنی است در این نشست، دکتر محمدهادی زاهدی؛ رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌قدس‌رضوی، سیدرضا شال‌فروشان؛ مدیر خزانه‌داری آستان‌قدس رضوی، و جمعی از مدیران و کارشناسان این حوزه حضور داشتند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: