آیین تکریم و معارفه مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی، با حضور محمد اله یاری معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مرتضی محمد زاده مدیرکل امور مجلس نهاد کتابخانه های عمومی کشور، سید جواد حسینی معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری خراسان رضوی، سید سعید سرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، کمال الدین حسینی مدیرکل دفتر اجتماعی استانداری، فرشته سلجوقی مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری و سید ابوالفضل احمدی مدیرکل پدافند غیر عامل استان مراسم تکریم و معارفه مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی برگزار شد.

 

فرصتی برای خدمت

در ابتدای این مراسم مدیرکل سابق کتابخانه های عمومی استان با اشاره به برنامه ها و فعالیت هایی که در طول سه سال گذشته در کتابخانه های عمومی استان انجام شده است گفت: از تمام کسانی که در این مدت با کمک و همراهی خود در استان و کشور به برگزاری این برنامه ها و انجام فعالیت ها کمک کردند تشکر می کنم.

حسین اکبری ادامه داد: خداوند را شاکرم که فرصتی دست داد که در راستای توسعه اهداف فرهنگی در کشور قدم هایی برداشته باشیم. از حمایت هایی که در این مسیر از مجموعه کتابخانه ها انجام شد از استانداری، فرمانداری ها، شهرداری ها، شوراهای اسلامی شهر و روستا، اعضای انجمن کتابخانه های عمومی استان و شهرستان ها نیز جای تقدیر دارد.

 

جوان گرایی موجب ارتقای سطح کتابخانه های عمومی می شود

در ادامه این مراسم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با تبریک ایام میلاد بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا(س) با اشاره به فعالیت های قابل تقدیری مانند راه اندازی کتابخانه سیار و توجه به روستاها  اظهار داشت: عدالت فرهنگی شعار کتابخانه های عمومی است.

سید سعید سرابی ادامه داد: فعال شدن انجمن کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی از موفقیت‌های این دوره مدیریت است.

وی با اشاره به اینکه بخش بسیاری از فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی، مدیون فعالیت بانوان است، اضافه کرد: انس با کتاب از ویژگی‌های اکبری است، او تمام وقت و با تمام امکانات، فکر خود را صرف کتابخانه‌ها کرده بود.

سرابی متذکر شد: حضور نیروهای جدید و جوان در کتابخانه‌های عمومی همراه با تدبیر سبب ارتقای سطح کتابخانه‌های عمومی می‌شود.

 

کتابداران جهادگران عرصه فرهنگ هستند

سید جواد حسینی، معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی  استانداری خراسان رضوی، با تأکید بر اینکه حسین اکبری، مدیرکل اسبق کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، ویژگی‌های اخلاقی بارزی دارند، ادامه داد: یکی از هدف‌گذاری‌های دولت تدبیر و امید در دوره دوم هشت ساله، کاهش سن مدیران از ۴۸ سال به ۴۰ سال است لذا در انجام این دستور در سال ۹۶، در سطح مدیران گام‌های خوبی برداشته شده است.

حسینی در راستای گفته‌های خود در خصوص کاهش سن مدیران، ابراز کرد: در سال ۹۶، اولین مدیرکل دهه شصتی، در عرصه فرهنگ و کتابخوانی وارد عرصه مدیریتی شد.  

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه باید به سمت شهر دوستدار کتاب حرکت کنیم، افزود: باید فرهنگ کتاب و کتابخوانی را در کشور گسترش و آن را به آرمان و گفتمان تبدیل کنیم.

وی با اشاره به اینکه برای ترویج کتاب و کتابخوانی حلقه و زنجیره‌های مختلفی نیاز است، ادامه داد: یکی از این حلقه‌ها، پدیدآورندگان، نویسندگان و مترجمان کتاب‌ها هستند.

حسینی دومین حلقه را ناشران معرفی کرد و گفت: سالانه چهار هزار نسخه کتاب در خراسان رضوی نشر و هشت میلیون تیراژ در حوزه کتاب داریم. بعد از انقلاب اسلامی نیز یک میلیون جلد کتاب در خراسان رضوی به چاپ رسیده است.

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی  استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه در حوزه عناوین کتاب‌ها بسیار خوب وارد شدیم، عنوان کرد: از منظر تقاضامحوری خیلی ضعیف عمل کردیم.

وی با اشاره به اینکه حلقه سوم، فروشندگان کتاب هستند، ادامه داد: این حوزه گاهی مورد غفلت واقع شده، حدود ۴۰۰ کتابفروشی در خراسان رضوی در حال فعالیت هستند که این تعداد به نسبت آمار جهانی بسیار اندک است.

حسینی حلقه بعدی را کتابخانه دانست و تصریح کرد: در خراسان رضوی ۲۵۰ کتابخانه داریم که در این راستا فرهنگ مدیریت کتابداران، کتابخوانان و  بسیار مهم هستند.

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه برای گسترش کتابخوانی ۳۰ درصد از دانش‌آموزان استان، طی برنامه‌ سه فازی، در هشت‌ماه دیگر، به عضویت کتابخانه‌های عمومی درمی‌آیند، گفت: به همت حسین اکبری، مدیرکل اسبق کتابخانه‌ها، حدود ۳۰۰ نشست کتابخوان درسال ۹۶ برگزار شد.

وی ادامه داد: علاوه بر برنامه‌هایی که برای گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی داریم، طرحی به عنوان تعاملات گرم را نیز در دست اجرا داریم که از این طریق کارهای مشترک و جمعی را گسترش خواهیم داد.

حسینی با بیان اینکه یکی از مشکلات جامعه ما فردیت است، عنوان کرد: در این طرح دو بخش را تعریف کردیم، بخش فعالیت‌های هویت‌بخش که شامل فعالیت‌های علمی، هنری، فرهنگی و ورزشی می‌شود و خدمات هویت‌بخش، از دیگر طرح‌ها است.

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه نشست‌های کتاب خوان یکی از خدمات تعاملات گرم است، گفت: دو هزار تن در، در نشست‌های کتاب خوان شرکت کردند.

وی با بیان اینکه ساخت کتابخانه‌های مجاور برای دانشگاه‌ها و مدارس در دستور کار است، گفت: از این طریق دانشجویان و دانش‌آموزان به کتابخانه‌های مجاور مراکز آموزشی خود پیوند می‌خورند.

حسینی با اشاره به اینکه در سال ۹۶ به همت حسین اکبری و همکارانشان شاهد رشد پنج درصدی کتابخانه‌ها بودیم، ادامه داد: رشد ۱۵ درصدی عضویت در کتابخانه‌ها، رشد ۱۰ درصدی مراجعه افراد به کتابخانه‌ها و رشد ۱۲ درصدی تعداد نسخه های کتاب‌ در کتابخانه‌ها را شاهد هستیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی حلقه بعدی را کتاب‌داران معرفی کرد و ابراز کرد: کتابداران جهادگران عرصه فرهنگ هستند، لذا باید از انجمن‌ها و نهادهای مردمی در عرصه فرهنگ استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید بیش از دو هزار روستا به باشگاه کتاب تبدیل شده است، ادامه داد: جشنواره‌های کتاب در روستاها با رویکرد عدالت آموزشی و اطلاع‌رسانی برگزار می‌شود و در خراسان رضوی نیز، کاشمر به عنوان روستای دوست‌دار کتاب انتخاب شد.

حسینی با اشاره به اینکه در سال ۹۶، ۱۱۷ درصد رشد اعتبارات در عرصه کتابخانه‌ها داشتیم، گفت: ۳۳ پروژه نیمه تمام در حوزه کتابخانه‌ها داریم و قرار بر این شد که تا ۲۸ کتابخانه سیار نیز در استان برپا شود.

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه طرحی به عنوان روستای پاک در دستور کار ما قرار دارد، اظهار کرد: به صورت ویژه بر روی ۱۰۰ روستا کار خواهد شد و این روستاها باید از چند مزیت برخوردار باشند، این مزیت‌ها، روستای پاک عاری از اعتیاد، بی‌سوادی، بی‌کاری، عدم پوشش بیمه‌ای، عدم بی‌تشکلی و عدم کتاب‌ناخوانی هستند

 

اجتماعی سازی فعالیت کتابخانه ها

در ادامه این مراسم محمد اله یاری، معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی گفت: وظیفه کتابخانه های عمومی تنها جذب عضو و تحویل کتاب نیست بلکه باید این نهاد در عرصه مقابله با آسیب های اجتماعی وارد شده و سهمی در مهار آن برعهده بگیرد.

محمد اله یاری افزود: چند سالی است نقش کتابخانه ها در مباحث اجتماعی رونق پیدا کرده اما مدعی نیستیم کتابخانه می تواند به تنهایی آسیب های حوزه مسایل اجتماعی را مهار کند.

وی گفت: در این راستا زمینه حضور خانواده ها با محوریت مشاوره و مسائل اجتماعی در این محیط را فراهم کرده ایم و در این خصوص طرح هایی در دست اجرا است.

اله یاری اضافه کرد: حضور چهره مای مرجع نظیر هنرمندان، علما، دانشمندان، ورزشکاران و نخبگان مورد توجه قشر جوان در کتابخانه ها را مورد توجه قرار داده ایم و امیدواریم بتوانیم از این مشارکت برای الگودهی به جامعه هدف بهره برداری کنیم.

در ادامه همچنین علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل جدید کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، با اشاره به جمله‌ای از امام خمینی(ره)، اظهار کرد: امام خمینی(ره) فرمودند: "امید من به شما دبستانی‌ها است"، امروز ما امید امام(ره) هستیم و باید در راه شکوفایی کشور قدم برداریم.

وی با بیان اینکه از مدیران و مسئولان تشکر می‌کنم که به یک دهه شصتی اعتماد کردند، گفت: از همه شما بسیار سپاسگزارم که به من اعتماد کردید و امیدوارم با تلاش و پشتکار، خدمات ارزنده‌ای در عرصه فرهنگ عرضه کنم و قدردان این اعتماد شما باشم.