همایش نویسندگان، مولفان وفعالان فرهنگ مکتوب در سمنان برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی سمنان، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه دوگانگی اینترنت و کتاب چالش اصلی پیرامون مطالعه است، گفت: با گسترش فناوری نگرانی بابت سطحی نگری و کم عمق شدن انسان وجود دارد.

محمد اله یاری با اشاره به این که  در فضای کتاب و اندیشه با رشد فناوری فضای ذهنی ما را دوگانگی کتاب و اینترنت اشتغال کرده است، ابراز داشت: سئوال اساسی این است که چرا عادت کردیم تا خود آگاه به صورت دائم از اینترنت و موبایل استفاده کنیم آیا این مراجعه به شبکه‌های اجتماعی که به کرات در طول روز اتفاق می‌افتند برای ما نیاز حقیقی است یا صرفا عادت کردیم که دائما در بین همه کارها گریزی به فضای مجازی بزنیم.

وی با طرح این سوال که آیا گوگل و اینترنت ما را تبدیل به انسان‌های کم عمق می‌کند؟ افزود: چرا مانند گذشته حوصله خواند متن های بلند را نداریم به خصوص زمانی روی رایانه باشد از یک فرهنگ مکتوب مراجعه به کتاب الان رسیدیم به اینکه متن ها و کتاب‌های خلاصه‌شده را بخوانیم و ذهن ما از این گونه مطالب بلند پرش کرده و می‌گذرد.

معاون توسعه کتابخانه‌هاوکتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در پاسخ به این پرسش که آیا اینترنت ما را دچار سطحی‌نگری کرده است، ابراز داشت: مراجعه به شبکه‌های مجازی صرفا مختص به ایران نیست در کشورهای پیشرفته نیز همین اتفاق افتاده و به محض ورود فناوری دائما نگرانی بابت از دست دادن کتاب و فرهنگ سطحی‌نگر شدن وجود داشته است و این سئوال مطرح است که امروز در مواجه با کتاب و اینترنت چه کنیم؟

اله یاری در ادامه تصریح کرد: برخی از افراد نسبت به این دوگانگی، نگرش خوش‌بینانه و مثبت داشتند به این معنا که اینترنت باعث افزایش سرعت آخرین مطالب روز می شود و در فاصله کوتاه می‌توانیم مطالب را مورد مطالعه قرار دهیم، این دیدگاه کسانی است که فکر می‌کنند اینترنت بلا و پدیده پیش روی کتاب مکتوب نبوده است.

وی افزود: در مقابل نگرش منفی و بدبینانه‌ای نیز وجود دارد که فکر می‌کنند اینترنت باعث شد تا تمرکز خودمان را برای طولانی مدت بر روی کتاب از دست دهیم در حقیقت به عنوان مخاطب ایده آل غرق در کتاب نشویم و اصطلاحاً اکنون به مطالب کم عمق و شبکه‌های اجتماعی نوک می‌زنیم.

معاون توسعه کتابخانه‌هاوکتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بابیان اینکه نگرش محافظه کارانه و میانه‌رو نیز در خصوص اینترنت و کتاب مکتوب وجود دارد، ابراز داشت: بنا بر عقیده برخی افراد این دو مکمل یکدیگر هستند و فضای اینترنت مخرب مطالعه کتاب نشده است، ما باید از بستر اینترنت استفاده و محتوای خودمان را سوار بر رسانه ها کنیم و این افراد هستند که تعیین می‌کنند در کدام جایگاه پیرامون مواجه با دوگانگی فضای مکتوب و اینترنت قرار گرفتند.

 

رویکرد اجتماعی کتابخانه ها

اله یاری با بیان اینکه ۱۷ اسفندماه سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌ها است، تصریح کرد: در این روز باید تلاش کنیم تا به کتابخانه‌ها سر بزنیم، کتابخانه صرفا مکانی برای عضویت نیست، در سال های اخیر برنامه‌های ترویج مختلفی را در کتابخانه‌ها به مرحله اجرا درآوردیم، الان یک نگاه جدید به کتابخانه است که آن‌ها را تبدیل به یک مکان پایگاه اجتماعی کرده است که قطعا با همکاری گسترده می‌توانیم کمک کنیم تا مشکلات پیش رو کتابخانه‌ها کاهش پیدا کند.

وی افزود: با مجموعه سیاست ها و تدابیری که در حوزه نشر اتخاذ می‌شود حال‌وروز نشر و نویسندگان ما بهتر خواهد شد و امیدواریم این نویسندگی برای مولفان تبدیل به حرفه شود و با تامین مالی برای آن ها و در حوزه نشر و همچنین رونق کتابخوانی در سالی پیش رو، می‌توان برای حوزه نشر افق‌های روشنی را مشاهده کرد.

 

نقش اهالی قلم در تحول جامعه

در ادامه این همایش نیز،  سید شهاب‌الدین چاوشی استاندار سمنان با بیان اینکه برای پیشرفت در جامعه نیازمند به افزایش مطالعه در بین جوانان هستیم گفت: هیچ ملتی بدون اندیشه و اندیشیدن به دروازه‌های مدنیّت مطلوب نخواهد رسید. با توجه به اینکه معجزه پیامبران کتاب الهی است بنابر این اندیشه کردن اساس سعادت بشریت را تضمین می‌کند.

وی بابیان اینکه امروز قدرت در اختیار افراد دست به قلم قرار دارد، افزود: پیروز میدان کسی است که با نوشتن، هنر آموختن و آموزندگی داشته باشد و بتواند آن را به شیوه درست به مخاطبان انتقال دهد.

استاندار سمنان با اشاره به اینکه فضیلت، در قلم و اندیشه است، ابراز داشت: نویسندگان در باطن قدرتی بسیار زیاد و فراگیر دارند و بنابراین هر ملتی که به بزرگان علمی و اندیشمندان خود احترام گذاشت، قطعا پیشرفت خواهد کرد.

چاوشی بابیان اینکه صاحبان قلم باید مردم جامعه را آگاه و بیدار کنند، تصریح کرد: اگر مقام علم و دانش و قلم‌زدن در جامعه شناخته شود قطعا مدرسه‌های بزرگ ساخته خواهد شد.

وی گفت: اقتدار، به معنای نفوذ معنوی و عمیق است که قابلیت جابجایی قدرت در جامعه را خواهد داشت، بنابراین در جریان تحول اجتماعی نیازمند خردمندانی هستیم تا بتوانند این تحول و دگرگونی را رقم بزنند لذا نویسندگان و اهل قلم در این بین می‌توانند نقش بسیار مهمی را ایفا کنند.

استاندار سمنان با بیان اینکه امروز شبکه های مجازی زمان زیادی را از مردم گرفته است، ابراز داشت: باید تلاش کنیم تا نسلی را که آرام آرام از کتاب فاصله می گیرد را به حرکت در مسیر مطالعه و کتاب باز گردانیم و از سوی دیگر نویسندگان نیز با مخاطب شناسی و گزیده نویسی مردم را به سوی مطالعه بیشتر سوق دهند.

 

نقش نویسندگان در توسعه پایدار استان

در ادامه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان نیز، برگزاری این همایش و اجرای هرساله آن را یک ضرورت برشمرد و اظهار کرد: خلاء گردهمایی مولفین و نویسندگان و فعالان حوزه فرهنگ مکتوب به شدت احساس می‌شد.

نورعلی غلامحسین نیا سماکوش با اشاره به وجود آسیب‌های متعدد اجتماعی در جامعه امروز ایران افزود: جامعه استان سمنان نیز در این سال‌ها از هجوم آسیب‌های اجتماعی بی‌نصیب نمانده و مولفان، نویسندگان و خادمان کتاب به عنوان یک بخش مهم و موثر جامعه می‌توانند با قلم‌فرسایی در این حوزه در رفع بخشی از این آسیب‌ها کمک کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان با بیان اینکه نویسندگان و نخبگان استان باید بیشتر در بطن جامعه قرار گیرند افزود: نشست‌ها و دورهمی‌های نویسندگان و اهل‌قلم استان می‌تواند به رفع مشکلات اجتماعی در استان کمک شایانی کند لذا باید از ظرفیت این جمع فرهیخته بیشتر استفاده شود و این گردهمایی می‌تواند نقطه آغازینی برای بهره‌گیری بیشتر از این ظرفیت باشد.

وی ادامه داد: سوق دادن قلم مؤلفین و نویسندگان به سمت آسیب‌های اجتماعی مبتلابه جامعه می‌تواند به توسعه پایدار در استان کمک کند.

سما کوش چاپ کتاب و پژوهش های کار بردی در زمینه های اقتصادی، سیاسی، گردشگری، فرهنگی و... و. در راستای توسعه پایدار استان و معرفی ظرفیت ها و پتانسیل های استان سمنان، بررسی نیازها و خلأهای جامعه به خصوص در استان سمنان در زمینه های مختلف و آسیب های اجتماعی(آسیب هایی همچون طلاق، اعتیاد و...)، انتشار آثار سالم  و مفید و پر محتوا براساس ذائقه و سلیقه مخاطب، تشکیل دبیرخانه دائمی نویسندگان، ناشران و خادمان فرهنگ مکتوب استان سمنان و اختصاص بودجه سالیانه برای برگزاری همایش های علمی و کاربردی، برنامه ریزی جهت انتخاب استان سمنان به عنوان پایتخت کتاب ایران، ارج نهادن به مقام شامخ نویسندگان و متفکران به عنوان رهبران فکری جامعه و معرفی این الگوها به نسل جوان ودعوت برای حضور در کتابخانه ها در سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در روز ۱۷ اسفند و مساعدت همه دستگاه ها و نهاد ها جهت ترغیب و تشویق آحاد مردم به مطلعه کتاب را از مهمترین اهداف این همایش برشمرد.

 

الگوسازی و مدل سازی اجتماعی

در ادامه مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری  سمنان نیز بابیان اینکه قوه مجریه به تنهایی قادر به حل همه مشکلات جامعه نیست، بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت مردمی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد.

امیر بینایی ضمن اشاره به آسیب‌شناسی انجام‌گرفته در حوزه اجتماعی و دستیابی به سه سیاست عمده و ضروری که مهم‌ترین آن‌ها مردمی کردن فعالیت‌ها است، ابراز داشت: دست‌به‌گریبان بودن جامعه با انواع آسیب‌های اجتماعی، باوجود همه دستگاه‌ها و فعالیت‌های این حوزه ناشی از عدم استفاده از ظرفیت مردمی است.

وی بابیان این‌که رفتار افراد نمود اخلاق محسوب می‌شود، گسترش اخلاق نیکو را هدف اصلی بعثت پیامبر اسلام (ص) دانست و افزود: برای بهبود وضع اجتماعی جامعه، قوه مجریه باید دست کمک به‌سوی همه مردم دراز کند زیرا این قوه به‌تنهایی قادر به تحقق این هدف نیست و در حوزه اصلاح رفتارها و نشاط اجتماعی باید از ملت کمک گرفت.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان بابیان اینکه ایجاد تمرکز در حوزه مدیریت اجتماعی و وجود یک مرکز راهبری و سیاست‌گذاری کلان سبب وحدت در این زمینه شده و تناقض موجود را از بین می‌برد، ابراز داشت: راه دیگر نیز الگوسازی و مدل‌سازی اجتماعی است که همه سیاست‌های مذکور باید به‌موازات هم اعمال شوند.

بینایی بابیان این‌که استفاده از این روش‌ها می‌تواند راهی برای درمان بیماری جامعه در حوزه رفتار باشد، تصریح کرد: ما در حوزه رفتار سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، آدم‌های بدی شده‌ایم ولی این بیماری مزمن بدرفتاری با کمک همه مردم قابل‌حل است.

وی با تأکید بر اهمیت فرهنگ اضافه کرد: فرهنگ پایه همه حوزه‌ها است و رفع معضلات فرهنگی، مشکلات جامعه را در سایر زمینه‌ها نیز برطرف خواهد کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه نقش کتابخانه‌های عمومی را در اجتماعی کردن نسل آینده مهم دانست و گفت: کتابخانه‌ها می توانند محفلی برای خانواده‌ها باشند.

 

تعامل مدارس و کتابخانه های عمومی

سهیلا علیرضا نژاد در همایش نویسندگان، مولفان و فعالان فرهنگ مکتوب استان سمنان بیان داشت: ما فقط نباید به فکر نوشتن باشیم، برای مطالبی که نوشته می شود به مخاطب نیاز داریم.

وی با تاکید بر اینکه با نوشتن ردپایی را در جامعه می گذاریم تا نسل ‌های آینده از آن استفاده کنند افزود:مطالب می توانند در هدایت کردن افراد جامعه موثر باشند.

دانشیار جامعه شناسی دانشگاه آزاد شهرستان گرمسار با بیان اینکه نویسندگان، مولفان و فعالان فرهنگ مکتوب دارای مسائل اخلاقی هستند که باید به آن پایبند باشند ابراز داشت: رعایت اخلاق معنوی و رعایت اخلاق نشر بسیار مهم است.

علیرضا نژاد با اشاره به این مطلب که با دو نقش فضای درون  و بیرون نشر مواجه هستیم گفت: اگر در درون فضای نشر یک فضای هم اندیشی  در سطح استان و یا ملی وجود داشته باشد قطعا در ارائه راهکارهایی برای چالش هایی که فضاهای اینترنتی ایجاد کرده است، موثر است.

وی با بیان اینکه ما در جامعه شبکه ای زندگی  می کنیم  و باید در ما تغییراتی رخ دهد عنوان کرد: جامعه شبکه ای موجب فاصله بین ما و نسل آینده که در اصل مخاطبان هستند ایجاد کرده است.

این استاد دانشگاه همچنین بر تعامل کتابخانه‌های عمومی و مدارس تاکید کرد.

در خاتمه از ۲۲ نویسنده، مولف و فعال حوزه فرهنگ مکتوب تجلیل شد.