کد خبر: 33759
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 23 اسفند 1396 - 11:30

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

عضو گروه اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

راه برون رفت از مشکلات سازمانی، پایبندی به اخلاق حرفه‌ای است

منبع : لیزنا
عضو گروه اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در حاشیه برگزاری پودمان آموزشی یاران اخلاق اظهار داشت: حرفه ها به این دلیل قابل اعتماد می مانند که اخلاق مدونی دارند و آن را پایش می‌کنند.
راه برون رفت از مشکلات سازمانی، پایبندی به اخلاق حرفه‌ای است

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، حمیدرضا نمازی، عضو گروه اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در حاشیه برگزاری پودمان آموزشی یاران اخلاق اظهار داشت: حرفه ها به این دلیل قابل اعتماد می مانند که اخلاق مدونی دارند و آنرا پایش می‌کنند ؛ به اعتقاد من کتابداری یک حرفه است و همچون سایر حرفه ها اخلاق مقوم آن است.

حمیدرضا نمازی، عضو گروه اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در حاشیه برگزاری پودمان آموزشی یاران اخلاق در گفتگو با روابط عمومی نهاد کتابخانه های عمومی کشور پیرامون ضرورت برگزاری این دوره آموزشی ویژه کتابداران، اظهار داشت: متولیان سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی در کشور هر روز بیش از پیش به این نتیجه می رسند که اخلاق به معنای عملی و کاربردی و نه تنها در بعد پندآموزانه و موعظه ای، می تواند به تسهیل فرایندهای سازمانی بیانجامد و به عنوان مزیتی راهبردی مورد توجه قرار گیرد؛ مزیت راهبردی به این معنا که اخلاق علاوه بر توجه به مفاهیمی همچون تکریم ارباب رجوع، به ارتباط درون سازمانی اعضا با یکدیگر نیز توجه کرده و به این ترتیب زمینه ساز ایجاد آرامش، موفقیت، پاسخگویی ، مسئولیت پذیری و وفاداری بیشتر در تمامی ارکان سازمان می شود.

وی ادامه داد: این دوره آموزشی به تصحیح واژه ها و تدقیق معانی می پردازد ؛ دیدگاه سازمان را به لحاظ موضع گیری های اخلاقی آشکار می کند و به دنبال ارتقاء معرفت اخلاقی در مقام عمل است. در واقع شاید موفقیت آمیزترین راه برای برون‌رفت از مشکلات و تنش های سازمانی، پایبندی به اخلاق حرفه ای و کاربردی و مزیت انگاری آن باشد.

نمازی در خصوص لزوم پایبندی به اخلاق در کتابداری و تأثیر آن بر جامعه اظهار داشت: به اعتقاد بنده کتابداری یک حرفه است، نه یک شغل؛ به همین دلیل حتما باید به زینت و زیور اخلاق آراسته باشد؛ در واقع حرفه ها به این دلیل قابل اعتماد و معتبر می مانند که اخلاق مدونی دارند و آنرا پایش می کنند و به اعتقاد من کتابداری یک حرفه است و همچون سایر حرفه ها اخلاق مقوم آن است. از سوی دیگر، کتابداری دانش است و کتابدار یک دانشمند محسوب می شود و نه یک تکنسین؛ با این نگاه رشته کتابداری و کتابدار، پیوندی وثیق با رشد کتابخوانی، ترغیب به کتابخوانی و حتی ارتقای محتوای کتاب ها و ایجاد گفتمان کتاب در جامعه  پیدا می کند. در نظر گرفتن کتابداری به عنوان یک شغل و کتابدار به عنوان یک تکنسین، آینده رشته کتابداری را به خطر می اندازد.

وی تصریح کرد: به اعتقاد من رغبت عمومی به کتابخانه ها منوط به ایجاد فضایی دل انگیز، نمادپردازانه و گفتگوی موثر بین کتابخوان و کتابدار  بوده و  این امر مستلزم پایبندی به اخلاق است.

مدرس کلاس «روش حل تعارضات اخلاقی در حرفه کتابداری» در خصوص مباحث ارائه شده در این جلسه گفت: تبیین تعارض اخلاقی، تعارضات اخلاقی در کتابداری به عنوان شغل و حرفه و بیان دلایل و راه حل های تعارض اخلاقی از مباحث این نشست بود. همچنین در پایان کلاس به کمک شرکت کنندگان مصادیق تعارضات اخلاقی در کتابداری مطرح و بررسی شد.

نمازی در خصوص لزوم اجرای آموزه های این دوره از سوی شرکت کنندگان گفت: به اعتقاد من برخی کلاس ها بیش از تأثیر در لحظه و آن، سر رشته را به دست مخاطب می سپارد؛ فرد است که تصمیم  می گیرد سر رشته را دنبال کند و یا تنها به تأثیر کلاس در ساعاتی محدود اکتفا کند. به طور قطع اثرگذاری این دوره منوط به پایبندی به آموزه ها و استمرار در اجرای آنها است؛ شرکت کنندگان باید در قالب مدرسین اخلاق حرفه ای و کاربردی عمل کنند، تعامل اخلاقی داشته باشند، کتاب بخوانند و خود مشتاق و علاقمند به این مباحث باشند؛ به این ترتیب شاهد ارتقاء حرفه کتابداری و فرهنگ کتابخوانی خواهیم بود. 

گفتنی است، پودمان آموزشی یاران اخلاق با هدف تربیت نیروهایی آگاه به اخلاق حرفه‌ای کتابداری، طی ۴ روز با حضور 38 تن از کتابداران و مسئولان کتابخانه‌های عمومی کشور در حال برگزاری است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: