کد خبر: 33761
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 23 اسفند 1396 - 11:43

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

نشست «مبانی نظری و فلسفه مجازی» در تهران برگزار شد

منبع : لیزنا
نشست کتابخوان «مبانی نظری و فلسفه مجازی» با حضور کارشناسان و استادان حوزه فلسفه و ارتباطات و با معرفی کتاب‌های «بسترهای اطلاعات دیجیتال»، «فلسفه فیلم و هنر دیجیتال» و «منطق تحول رسانه‌ای» برگزار شد.
نشست «مبانی نظری و فلسفه مجازی» در تهران برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی مطالعات فضای مجازی با موضوع معرفی کتاب‌های حوزه «مبانی نظری و فلسفه مجازی» دوشنبه ۲۱ اسفند با حضور امین متولیان، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد و با معرفی آثاری از سوی علیرضا قائمی‌نیا، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حسن خجسته رئیس پژوهشکده ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات و عبداله بیچرانلو، استادیار دانشگاه تهران، به میزبانی کانون اندیشه جوان برگزار شد.

تحول مفهوم اطلاعات از گذشته تا به امروز

در ابتدای این نشست علیرضا قائمی‌نیا با بیان مباحثی درباره ویژگی عصر اطلاعات، به معرفی کتاب «بسترهای اطلاعات دیجیتال» پرداخت و گفت: این کتاب اثری از لوک تردینیک، از جدیدترین آثار در حوزه نظریه‌پردازی اطلاعات در رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی است که در سال ۱۳۹۵ توسط علی فارسی نژاد ترجمه شده و به طور کلی به ارائه رهیافت‌های نظری برای فهم اطلاعات دیجیتال می‌پردازد. به عبارت دیگر این کتاب تلاشی از سوی یک نظریه‌پرداز مشهور برای ارائه تصویری نسبتا جامع از نظریه اطلاعات است که در این مسیر به بررسی مباحثی چون فلسفه، نشانه‌شناسی، زبان‌شناسی با چاشنی نظریه گفتمان پرداخته است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به تحولات صورت گرفته در مفهوم اطلاعات از گذشته تا به امروز، عنوان کرد: بحث اطلاعات از گذشته‌های دور مطرح بوده و مواد و ابزار انتقابل این اطلاعات هم معمولا کاغذ و کتاب بودند، اما در دنیای امروز که از آن به عنوان عصر اطلاعات یاد می‌شود، ابزار انتقال و مفهوم اطلاعات دستخوش تغییراتی شده؛ در این مفهوم اطلاعات به طور کامل از مواد گذشته مستقل شده و به نوعی با جدایی فرم از ماده مواجه شده‌ایم.

وی با تأکید بر تفاوت‌های میان اطلاعات و معرفت، ادامه داد: یکی از اتفاقاتی که در عصر جدید با آن روبه‌رو هستیم این است که اطلاعات جایگزین معرفت شده است؛ معرفت باور صادقِ موجه است که باید با جهات خارج نسبت داشته باشد. وقتی صورت از ماده جدا می‌شود، طبیعتا در وهله اول نمی‌توان تحلیل از صدق آن داشت، بر همین اساس اطلاعات دریافت شده در فضای جدید، پیش از انجام تحلیل اولیه تأثیر خود را بر مخاطبان خواهد گذاشت. که این موضوع – جایگزینی اطلاعات به جای معرفت – آسیب‌های بسیاری را برای انسان امروزی ایجاد کرده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: