مازندران میزبان بیست و سومین نشست کتاب‌خوان شعر شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی مازندران، نشست کتاب‌خوان شعر با حضور شاعران و کارشناسان مطرح استان و جمعی از اهالی شعر و ادب برگزار شد. علی داودی، مدیر دفتر شعر حوزه هنری میهمان ویژه این نشست بود.

در این نشست ۴ کتاب معرفی شد؛ «سی آه سفید» مجموعه شعر محمدجواد مهدوی، توسط سینا دلشادی (مدیر حوزه هنری مازندران و شاعر)؛ «مادر مرا بر دریا گریست» مجموعه شعر زهرا جهانی، توسط مریم رزاقی (شاعر)؛ «به رنگ نارنگی» مجموعه شعر سیامک بهرام پور، توسط علیرضا دهرویه (شاعر) و «ترانه‌های تمدن» مجموعه شعر سید محمدعلی رضازاده، توسط صادق فغانی معرفی شد.

علی داودی، مدیر دفتر شعر حوزه هنری نیز طی سخنانی در این برنامه گفت: آنچه امروز به شعر انقلاب موسوم شده است همچون خود انقلاب جریانی عمومی است و محدود به چند شاعر شاخص نیست. عمر شعر انقلاب بیش از عمر انقلاب است و ادوار مختلف را پشت سر گذاشته و با سپردن وظیفه سنگینش به شاعران دوره بعد، ‌چشم به تداوم این حرکت دارد و پس از چند دهه رویش می‌توانیم بگوییم شعر انقلاب قدرتمندترین جریان ادبی معاصر شده است.

داودی ادامه داد: امروز جریان سازی  ادبی صرفاً به چاپ کتاب و برگزاری محافل ادبی محدود نمی‌شود؛ رصد فعالیت‌های نسل نو و پوشش و هدایت و راهنمایی آن‌ها بخش عمده‌ای از برنامه شعر را شامل می‌شود و دوستان شاعری که برای تربیت نسل نو تلاش می‌کنند، ‌ ارزش کارشان کم از شعر گفتن نیست.

همچنین آرزو ولیپور، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران در این نشست اظهار داشت: ادبیات فارسی و شعر، محل هنرنمایی و جلوه گری ذوق هنرمندان بسیاری بوده است که در معرفت از دیگران پیشی گرفته‌اند، جهان آفرینش را نه فقط با چشم سر که با چشم دل دیده و با لسانی غیب، قلم را وادار به آفرینش آثاری کرده‌اند که مرکب را هم حتی به شگفتی واداشته است؛ این‌ها اغراق نیست و اهل شعر و ادب بارها با این شگفتی‌ها مواجه شده‌اند.

وی افزود: شعر در فرهنگ اسلام و ایران بسیار محبوب است و شاعران توانا در تاریخ اسلام و ایران ماندگار شده‌اند، اما ماندن در یک سبک و سیاق و یا تکرار سخن پیشینیان، خستگی و رکود می‌آورد، استعدادها را می‌خواباند و ذوق و سلیقه را آشفته می‌کند؛ هرازگاهی باید انسانی بیاید و با قدرت دلدادگی و دلباختگی خود به آستان ادبیات غنی و سرشار از معرفت راستین پارسی، ادیبان را به شعف وادارد.

ولیپور تصریح کرد: نشست‌های کتاب‌خوان شعر بر این اساس برنامه‌ریزی‌شده که استعدادهای شعر و ادب، فرصتی برای معرفی پیدا کنند؛ این نشست‌ها برای پربارتر شدن درخت تناور و پر محصول شعر ماست و ما می‌توانیم در این دورهمی ها، حافظ‌ها، سعدی‌ها، مولوی‌ها، نیماها و قیصرها و در همین مازندران، پازواری ها و طالب‌ها را پیدا کرده و برای رسیدن به جایگاه واقعی‌شان مشوق باشیم.