بازدید نماینده مردم کرمان و راور در مجلس از کتابخانه مرکزی کرمان

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی کرمان، محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی همزمان با سالروز تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و برگزاری طرح کتابخانه‌گردی از کتابخانه مرکزی کرمان بازدید کرد.

وی در این این بازدید با اشاره به جایگاه مطلوب استان کرمان در حوزه کتاب و کتابخوانی بیان کرد: عملکرد اداره کل کتابخانه‌های عمومی کرمان در حوزه کتاب و کتابخوانی به همراه ظرفیت‌های مناسبی همچون نیروی انسانی و مشتاقان حوزه کتاب، باعث قرار گرفتن استان در بالاترین شاخص‌های این حوزه در کشور شده است.

پورابراهیمی با اشاره به قدمت ساختمان کتابخانه مرکزی کرمان گفت: در بازدیدی که از بخش‌های مختلف کتابخانه مرکزی کرمان به عمل آمد، بخشی از این ظرفیت‌ها به دلیل قدمت بالا شرایط خاصی دارند و از استانداردهای لازم برخوردار نیستند که باید مطابق با ضوابط و آیین‌نامه‌های کتابخوانی در مورد آنها اقدام شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در یخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: مجموعه‌هایی مانند کتابخانه مرکزی کرمان با توجه به قدمت تاریخی آنها، با محدودیت‌هایی مواجه هستند که باعث شده امکان تغییر و مقاوم‌سازی در آنها میسر نباشد.

پورابراهیمی نیاز استان و شهر کرمان را با توجه به جمعیت دانشجویی و دانش‌آموزی در بخش کتاب و کتابخانه‌ای در سطح بالا دانست و گفت: علاقه‌مندان حوزه کتاب و کتابخوانی در استان کرمان زیاد هستند و این امر می‌طلبد که نسبت به توسعه فضای کتابخانه‌ای اقدام شود.

وی با اشاره به تغییر فضای مطالعه از کتاب به منابع مجازی بیان کرد: با اینکه کتاب‌ها در سال‌های اخیر با توجه به سهولت دسترسی و کم حجم بودن به سمت دیجیتال رفته‌اند، اما فضای کتابخانه هنوز هم به عنوان ساختاری سنتی مورد توجه بسیاری از علاقه‌مندان کتاب و کتابخوانی است.

پورابراهیمی ادامه داد: با توجه به این رویکرد، نیازهای پیش رو و اشتیاقی که در حوزه کتاب و کتابخوانی وجود دارد، باید بستری را فراهم کنیم که خروجی آن در چارچوب فضای سنتی و یا فضاهای مجازی، ارتقای توان علمی جامعه و افزایش سطح سواد و مطالعه جامعه باشد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: بخشی از این هدف از طریق اقدامات در حوزه زیرساختی و بخشی از طریق گسترش فرهنگ مطالعه محقق می‌شود و به نظر می‌رسد که امروزه ارزش ارتقای فرهنگ کتابخوانی از ارتقای زیرساخت‌ها اهمیت بیشتری دارد.