کد خبر: 34052
تاریخ انتشار: شنبه, 01 ارديبهشت 1397 - 10:38

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

برنامه های فرهنگی در کتابخانه های عمومی شهرستان فردوس

منبع : لیزنا
 کتابخانه های عمومی شهرستان فردوس در نیمه دوم فروردین ماه جاری، میزبان برنامه های فرهنگی متنوعی بودند.
برنامه های فرهنگی در کتابخانه های عمومی شهرستان فردوس

به گزارش لیزنا، نشست کتاب خوان، نشست معرفی و جمع خوانی کتاب، جلسات قصه گویی، نمایش عروسکی و نمایشگاه کتاب از جمله برنامه های فرهنگی برگزار شده در کتابخانه های عمومی قائم(عج) و علامه شیخ مفید اسلامیه شهرستان فردوس بود.

اولین نشست کتاب خوان مدرسه ای شهرستان فردوس به همت کتابخانه قائم(عج) در دبستان شهید مرادی

در این نشست، پنج نفر به معرفی کتاب مورد علاقه خود به شرح ذیل پرداختند:

«من نبودم دستم بود» نوشته لعیا اعتمادی، انتشارات جمال/ ارائه توسط: ملیحه اسدی (رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان فردوس)، «دخترک کبریت فروش» نوشته هانس کریستین آندرسن، انتشارات نوآوران/ ارائه توسط: محدثه نرگسی (دانش آموز عضو کتابخانه)، «داستانهای پنج دقیقه ای برای بچه ها» نوشته فیونا واترز، انتشارات قدیانی/ ارائه توسط: مبینا نهاری (دانش آموز عضو کتابخانه)، «روزی بود روزی نبود» نوشته محمد میرکیانی، انتشارات محراب قلم/ ارائه توسط: نگار فغانی (دانش آموز عضو کتابخانه) و «هم روزنامه هم کلوچه» نوشته مریم هاشم پور، انتشارات کتابهای شکوفه/ ارائه توسط: حمیده شیرزاده (مسئول کانون ادبی).

نشست جمع خوانی و قصه گویی در مدرسه ابتدایی شهید مرادی فردوس

در این جلسه، «اسدی» رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان فردوس به معرفی کتاب «پیامبر(ص) و قصه هایش» نوشته غلامرضا حیدری ابهری و معرفی و جمع خوانی کتاب «شنگال» نوشته کیو مکلیر، از سری کتاب های کتابخوان فروردین پرداخت.

نویسنده در کتاب «شنگال» به تفاوت‌های فردی و توانایی‌های منحصر به فرد افراد ارج می‌گذارد و وجود تفاوت‌ها را به عنوان یک نقطه قوت در یک گروه یا جامعه معرفی می‌کند. این کتاب به کودکان به ویژه کودکانی که متفاوت هستند، اعتماد به نفس می‌دهد. این کتاب، نخستین کتاب کیو مکلیر برای کودکان است که آن را برای گرامی‌داشت زادروز نخستین فرزندش نوشته است. از این نویسنده، کتاب دیگری به نام «ویرجینیا گرگ می‌شود» هم به فارسی منتشر شده است.

نشست قصه گویی و نمایش خلاق عروسکی از دو کتاب «من نبودم دستم بود» و «روزی روزگاری» در «طرح پویش کتاب»

«طرح پویش کتاب» طرحی است موفق و مورد استقبال معلمان و دانش آموزان که در راستای «طرح با هم بخوانیم» و جهت اشاعه فرهنگ کتابخوانی در مدارس ابتدایی آغاز شده است و رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان فردوس، کتابداران و کتابیاران در مدارس ابتدایی سطح شهر حضور یافته و به اجرای برنامه هایی مرتبط با کتابخوانی همچون معرفی و جمع خوانی کتاب، قصه گویی و اجرای نمایش خلاق، کتاب سازی، تصویر سازی و ساخت کاردستی از کتاب و نشست های کتابخوان و ... می پردازند.

معرفی و جمع خوانی کتاب «شما که غریبه نیستید» در کتابخانه علامه شیخ مفید اسلامیه

در این نشست که با حضور تعدادی از اعضای نوجوان کتابخانه برگزار شد، کتاب «شما که غریبه نیستید» نوشته هوشنگ مردای کرمانی از سری کتابهای کتابخوان فروردین ماه 97، توسط «عابدینی»، مسئول کتابخانه معرفی و بخش هایی از آن توسط اعضا جمع خوانی شد.

«شما که غریبه نیستید» عنوان زندگینامه هوشنگ مرادی کرمانی، از نویسندگان بزرگ ادبیات کودکان ایران است که به صورت خاطره نویسی به ترتیب زمان به وسیله خودش نوشته شده است.

بیشتر رویدادهایی که در زندگی روای پیش می آید، سخت و تأثیرگذار است و سخت تر از آن ها ضربه های عاطفی است که به او وارد می شود؛ اما راوی در آن فضایی که فقر مادی و فقر فرهنگی به هم آمیخته است به روش های گوناگون سهم خودش را از زندگی می گیرد. با شیطنت ها و بازی هایی که گاه آزار دهنده اند، به زندگی سخت و محیط یکنواخت و خسته کننده خود تنوع می بخشد. خواندن و نوشتن، بهترین سرگرمی اوست. او در سیرج، کرمان، یتیم خانه و ... راه و رسم زندگی را می آموزد و تسلیم شرایط نمی شود و در هر حالتی به فکر هدف خویش است. نوجوانان در همانندسازی با این نویسنده مشهور کشورمان می آموزند که بایستی با ناملایمات زندگی، خلاقانه و فعال کنار آمد.

خواندن این زندگینامه الگویی در اختیار نوجوانان می گذارد که با همه ی رنج ها و ضربه های عاطفی، راه خود را طی می کند و به موفقیت می رسد و اعتبار اجتماعی دلخواه خود را بدست می آورد و به آنان فرصت همانند سازی با شخصیتی را می دهد که هدفی والا دارد و در راه آن، همه سختی ها را تحمل می کند.

جایزه ادبی مهرگان ادب، کتاب ویژه شورای کتاب کودک، کتاب برگزیدة کتابخانه بین‌المللی مونیخ و... از جمله افتخارات این کتاب به شمار می‌رود.

معرفی و قصه گویی از کتاب «پیامبر(ص)، دوران کودکی» به مناسبت عید مبعث

در این نشست که با حضور دانش آموزان پایه ینجم دبستان شهیدان محب راد باغشهر اسلامیه برگزار شد، قصه گویی از کتاب «پیامبر(ص)، دوران کودکی» نوشته نقی سلیمانی، توسط «عابدینی» مسئول کتابخانه علامه شیخ مفید صورت گرفت.

«پیامبر(ص)» در قالب رمانی برای گروه سنی نوجوان شامل ۹ جلد در شش مجلد است که هر جلد آن حدود ۱۱۰ صفحه است. هر کدام از این مجلدها با عنوانی جداگانه به شرح زندگی پیامبر(ص) می‌پردازد. نام جلد اول آن «پیش از تولد» است و جلد دوم «کودکی پیامبر(ص)» نام دارد. جلدهای سوم و چهارم هم «نوجوانی» و «جوانی» هستند  و جلدهای بعدی از این مجموعه با عنوان «بزرگسالی» و «میانسالی» می باشند.

نمایشگاه کتابی با عنوان «آخرین فرستاده» در کتابخانه علامه شیخ مفید اسلامیه

در این نمایشگاه که با هدف آشنایی با شخصیت و سیره پیامبر(ص) برپا شد، بیش از 30 عنوان کتاب پیرامون شخصیت و زندگی نبی گرامی اسلام(ص) در معرض دید مراجعان قرار گرفت.

کتاب های قاف، حکایت نامه موضوعی پیامبر، آخرین فرستاده، خلق عظیم پیامبر اعظم(ص)، فروغ ابدیت، مسیا و... از جمله کتب این نمایشگاه بود.

اولین نشست کتاب خوان مدرسه ای سال 97 کتابخانه علامه شیخ مفید اسلامیه با موضوع پیامبر اعظم(ص) در دبستان شهید کریمیان

در این نشست، هفت نفر به معرفی کتاب مورد علاقه خود پرداختند که به شرح ذیل می باشد:

«قصه های پیامبر(ص) و فرزندانش» نوشته نقی سلیمانی، انتشارات امیرکبیر/ ارائه توسط: امین رمضانی (دانش آموز عضو کتابخانه)، «آخرین پیامبر(ص)» نوشته مهدی مراد حاصل، انتشارات منادی تربیت/ ارائه توسط: محمدجواد بازی (دانش آموز عضو کتابخانه)، «پیامبر(ص) و قصه هایش» نوشته غلامرضا حیدری ابهری، انتشارات جمال/ ارائه توسط: سیدعلی هاشمی (دانش آموز عضو کتابخانه)، «پیامبر(ص): داستان کودکی» نوشته نقی سلیمانی، انتشارات به نشر/ ارائه توسط: رامین مرادی (دانش آموز عضو کتابخانه)، «نسیم محمدی» نوشته مهدی وحیدی صدر، انتشارات تاسوعا/ ارائه توسط: مهدی رمضانی (دانش آموز عضو کتابخانه)، «تصویری از بهار» نوشته حسین سیدی، انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان/ ارائه توسط: عباسعلی مرادی (معلم پایه ششم) و «پیامبر(ص): داستان نوجوانی» نوشته نقی سلیمانی، انتشارات به نشر/ ارائه توسط: فاطمه صالح نیا (کتابدار).

معرفی و بلندخوانی کتاب به همت کتابخانه علامه شیخ مفید اسلامیه برای دانش آموزان پایه پنجم دبستان شهید کریمیان

در این برنامه، «صالح نیا» کتابدار کتابخانه ضمن حضور در کلاس پنجم دبستان شهید کریمیان به معرفی دو کتاب «جمشید شاه، پادشاه نوروز» نوشته محمدرضا یوسفی و «مدرسه شبانه روزی اشباح» نوشته ژان فیلیپ آرو از تازه های کتاب کتابخانه و معرفی کتاب «پیامبر(ص) و قصه هایش» به مناسبت عید مبعث پرداخت. در ادامه، کتاب «جمشید شاه، پادشاه نوروز» و بخشی از کتاب «مدرسه شبانه روزی اشباح» توسط دانش آموزان بلندخوانی شد.

کتاب مصور «جمشید شاه، پادشاه نوروز»، داستانی حماسی اقتباس شده از شاهنامه است که با زبانی ساده و روان برای گروه‌های سنی (ج) و (د) نگاشته شده است.

در داستان می‌خوانیم: «بهار می‌رفت و پاییز می‌آمد. امروز می‌رفت و شب می‌آمد. لبخند می‌رفت و گریه می‌آمد. ولی هنوز دو دختر «جمشید» شاه، «ارنواز» و «شهرناز»، اسیر و گرفتار ضحاک مار دوش بودند. «ضحاک» که به یاری اهریمن، جانشین «جمشید» شاه شده بود، نمی‌توانست پادشاهی کند و هر روز در گوشه‌ای از ایران زمین، گروهی علیه او شورش می‌کردند. از سویی دیگر، با دو ماری که از جای بوسه‌های اهریمن بر دوش او درآمده بودند، نمی‌توانست به میان مردم برود.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: