کد خبر: 34141
تاریخ انتشار: دوشنبه, 03 ارديبهشت 1397 - 15:39

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

انعقاد تفاهم‌نامه فرهنگی و آموزشی بین جهاددانشگاهی و اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی همدان

منبع : لیزنا
 تفاهم‌نامه‌ای با هدف گسترش همکاری‌های فرهنگی و آموزشی ما بین جهاددانشگاهی واحد همدان و اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان منعقد شد.
انعقاد تفاهم‌نامه فرهنگی و آموزشی بین جهاددانشگاهی و اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی همدان

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان؛ تفاهم‌نامه فرهنگی و آموزشی بین جهاددانشگاهی و اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی با حضور، اکبر اسدی؛ رئیس جهاددانشگاهی واحد همدان در دفتر مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان منعقد شد.

عاطفه زارعی؛ مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، با بیان اینکه «در حال حاضر تعداد ۱۱۱ کتابخانه عمومی در سطح استان همدان در حال فعالیت هستند»، گفت: از این تعداد  ۶۵ کتابخانه در شهرها و ۴۶ کتابخانه در روستاهای استان پذیرای علاقه‌مندان به مطالعه هستند.

عاطفه زارعی با بیان اینکه  «بیش از ۷۵ هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی عضو هستند»، افزود: افرادی که در کتابخانه‌های فعالیت می‌کنند به امور کتابداری مسلط بوده و با دغدغه سعی دارند فرهنگ کتابخوانی را افزایش دهند.

وی ادامه داد: در راستای ارتقای فرهنگ مطالعه ما از شیوه‌های گوناگون برای جذب همه آحاد مردم و در سنین مختلف استفاده می کنیم تا همه با هم از فضای کتابخانه‌ها و کتابخوانی لذت ببریم.

زارعی سطح مطالعه قشر کودک و نوجوان را رو به رشد خواند و تصریح کرد: ما در راستای روند افزایشی ارتقای فرهنگ مطالعه نیاز به هم‌افزایی داریم که با همکاری با سایر دستگاه‌ها همچون جهاددانشگاهی می‌توان آن را محقق کرد و منجر به اتفاقات خوب فرهنگی در استان شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در خصوص فعالیت‌های این اداره‌کل، بیان کرد: در طول سال به فراخور مناسبت‌ها جشنواره‌های کتابخوانی در سطح استان برگزار می‌شود که جشنواره کتابخوانی رضوی یکی از این جشنواره هاست که در سال گذشته با استقبال کم نظیر ۲۱ هزار نفری در همدان مواجه شد.

وی افزود: در زمینه آموزشی نیز ما علاقه‌مند به همکاری با جهاددانشگاهی هستیم تا بتوانیم در راستای آموزش سازمانی قدم برداریم چرا که داشتن کتابخانه‌های جامعه محور و خدمت رسان در گرو آموزش مادام العمر کارکنان آن است تا در کنار فعالیت‌های کمی به کیفیت آن ها نیز افزوده شود.

در ادامه، اکبر اسدی؛ رئیس جهاددانشگاهی واحد همدان در جلسه انعقاد تفاهم‌نامه با بیان اینکه «فرهنگ مطالعه باید در هر جامعه‌ای نهادینه و مورد تکریم قرار گیرد»، اظهار کرد: نهادینه شدن فرهنگ مطالعه کمک می‌کند تا سرمایه‌های اجتماعی جامعه بالا رود.

اسدی، مطالعه را موجب افزایش آگاهی مردم دانست و افزود: مطالعه موجب ارتقای آگاهی و دانش مردم می شود تا در مواجهه با مسائل فرهنگی، اقتصادی و سیاسی با بصیرت عمل کنند و این آگاهی منجر به رشد و شکوفایی قطعی خواهد شد.

وی افزود: اعتقاد ما این است که دانشگاهیان، فرهیختگان جامعه هستند و در امر خطیر فرهنگ مطالعه باید به صورت ویژّه‌ای دیده شوند تا این فرهیختگی در رفتار و گفتارشان نیز نسبت با عموم مردم برتری داشته و الگو قرار گیرند.

رئیس جهاددانشگاهی همدان تصریح کرد: از دانشجویان انتظار می‌رود تا آگاهی لازم را نسبت به پیرامون خود داشته باشند که این آگاهی به ارتقای کیفی دانشگاه و در نهایت جامعه کمک بسزایی خواهد کرد و این مهم با فرهنگ‌سازی مطالعه در بین آنان محقق خواهد شد.

اسدی در ادامه سخنان خود به چگونگی تشکیل جهاددانشگاهی پرداخت و آن را مولود انقلاب نامید و افزود: جهاددانشگاهی در سال ۱۳۵۹ تشکیل شد و از همان سال‌ها منشأ خیر و برکت در حوزه‌های فرهنگی، پژوهشی، آموزشی و حتی اشتغال شده است.

وی بیان کرد: حوزه فرهنگی یکی از اشتراکات مهم جهاددانشگاهی و اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی است و همکاری و هم‌افزایی با معاونت فرهنگی جهاد در سطح دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان به ارتقای فرهنگ مطالعه کمک شایانی خواهد کرد.

رئیس جهاددانشگاهی همدان با اشاره به اقدامات گذشته جهاد در زمینه فرهنگ کتابخوانی، گفت: در طی چندین سال گذشته معاونت فرهنگی جهاد توانسته مسابقات کتابخوانی خوبی را در سطح دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی عالی و حوزه‌های علمیه برگزار کند که استقبال خوب مخاطبان نشان دهنده موفقیت ما در این زمینه است.

اسدی در پایان یادآور شد: امیدواریم انعقاد این تفاهم نامه بتواند بستر مناسبی را برای ارتقای فرهنگی و رشد و اعتلای فرهنگ مطالعه و همچنین آموزش سازمانی و مهارتی در بین کارکنان ایجاد کند.

گفتنی است؛ تفاهم‌نامه منعقد شده بین جهاددانشگاهی و اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در حوزه فرهنگی و آموزشی است و هدف از آن بسط و گسترش فرهنگ مطالعه در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، برگزاری دوره های آموزشی ویژه کارکنان و مخاطبان اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی و دیگر مسائل فرهنگی و آموزشی است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: