کد خبر: 34143
تاریخ انتشار: دوشنبه, 03 ارديبهشت 1397 - 16:36

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

عذرخواهی کتابخانه‌ای در آمریکا برای نمایش اشعاری اسلام‌هراسانه

منبع : لیزنا
مسئولان کتابخانه عمومی آرورا در ایالت «کلورادو» بعد از انتقادها به اسلام‌هراسانه بودن اشعاری در نمایشگاهی در این کتابخانه مجبور به عذرخواهی شدند.
عذرخواهی کتابخانه‌ای در آمریکا برای نمایش اشعاری اسلام‌هراسانه

به گزارش لیزنا به نقل از دیلی هرالد، مسئولان کتابخانه «آرورا» در ایالت «کلورادو» بعد از هجمه‌ای از انتقادها بخاطر به نمایش درآمدن شعری در این کتابخانه که محتوایی اسلام‌هراسانه داشت، مجبور به عذرخواهی شدند. محتوای این شعر که خشونت بر علیه زنان مسلمان را تشویق می‌کرد، روز یکشنبه از نمایشگاه این کتابخانه حذف شد.

شعر «حجاب یعنی جهاد» نوشته «جورج میلر»، استاد فلسفه دانشگاه لوییس بر روی پرچم کنفدراسیون آمریکا نشان داده شد. این شعر که توسط مسئولین کتابخانه و خود «میلر» یک اثر طنز عنوان شد این گونه شروع می‌شود: «هر بچه‌ای باید مانند بچه من باشد و حجاب‌ها را از سر زنان بقاپد.» و در جایی دیگر آمده است: «حجاب برای من مانند جهاد است / پس لطفا آن (....) را از وطنم که دوستش دارم دور نگه دار.»

«سوج» رئیس این کتابخانه ضمن اعلام حذف این شعر از کتابخانه در روز یکشنبه گفت: «به نمایندگی از هیئت رئیسه و کارکنان کتابخانه «آرورا»، بابت نمایش دادن این اثر تهدیدآمیز در نمایشگاه کتابخانه عذرخواهی می‌کنم.»

به گفته «سوج» مسئولین کتابخانه یک بررسی داخلی را برای به نمایش در آوردن آثار در کتابخانه انجام می‌دهند. وی ادامه داد: «زمانی که من این کلمات را در آن نمایشگاه خواندم، قلبم درد گرفت. من از زبان آن حالم به هم خورد و افسوس خوردم که چطور یک فردی که آن را می‌خواند می‌تواند باور کند که از این شعر توسط کتابخانه عمومی «آرورا» چشم پوشی شده و اجازه داده‌اند در شعبه اصلی به نمایش درآید.»

این شعر در نمایشگاه «میلر» با نام «حفره: عکس-شعر» به نمایش درآمد. «میلر» روز یکشنبه گفت که او این شعر را بعد از آنکه متوجه شد حجاب یکی از دانش‌آموزان وی از سرش برداشته شده، نوشته است.

«میلر» در نامه‌ای به «دیلی هرالد» توضیح داد: «این شعر خارج از زمینه آن با سوءرفتارها در شبکه‌های اجتماعی روبرو شده است چون مردم نتوانسته‌اند ببینند که این شعر بخشی از یک نمایشگاه با 50 عکس-شعر است که درباره مشکلات عدالت اجتماعی صحبت می‌کند. این یک اثر طنز است و به هیچ وجه بر ضد مسلمانان نیست، ولی یک درخواست برای ایجاد آگاهی درباره رفتارهای اجتماعی و ناعدالتی است.»

«میلر» اشاره می‌کند که برچسبی بر روی این اثر نوشته است: «در کنار پرچم کنفدراسیون، قومیت‌گرایی و اسلام‌هراسی با هارمونی کامل در حال فوران کردن هستند.»

کتابخانه آروروا ابتدا انتقادها درباره این اثر را در صفحه فیسبوکش پذیرفت و روز جمعه در این صفحه نوشت «ما خوشحالیم که مردم در حالی صحبت کردن هستند.»

با این حال، روز شنبه مسئولین کتابخانه اعلام کردند که این اثر را در روز یکشنبه وقتی کتابخانه باز شود حذف می‌شود.

در اعلامیه کتابخانه آمده است: «در حالی که بر اساس گفته شاعر، هدف این اثر طنز بود، ما آگاه هستیم که این پیامی نیست که به جامعه منتقل شده است.»

در میان منتقدین کتابخانه شهردارد آورورا، ریچارد اروین هم وجود داشت. وی در بیانیه‌ای که روز یکشنبه منتشر کرد نوشت: «کلمات این اثر که هیچ وقت نمی‌بایست در شهر ما به نمایش درمی‌آمد، تهدیدآمیز، تفرقه‌پراکن و صرفا تبعیض‌آمیز بودند. این اثر نسبت به گروهی از مردم با نام هنر و طنز پیش‌داوری می‌کند. به علاوه، خود عنوان اثر با تعاریفی که به پیروان یک دین بی‌احترامی می‌کند، حمله به زنان را تشویق می‌کند. این نباید هیچ جایی تحمل شود و قطعا نباید در آروروا نیز تحمل شود.»

اروین که از مسئولین کتابخانه درخواست کرده بود تا این کار را از کتابخانه بردارند، اولین واکنش مسئولین به انتقادها را «بی‌تفاوت و  بی‌توجه» توصیف کرد. وی گفت: «من و بسیاری دیگر از نمایش داده شدن این اثر و تلاش برای توجیه آن به عنوان طنز راضی نبودیم.»

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: