کد خبر: 34163
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 05 ارديبهشت 1397 - 09:37

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

سی و نهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان البرز برگزار شد

منبع : لیزنا
سی و نهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان البرز با حضور نماینده ولی‌فقیه و سایر اعضای شورا برگزار شد.
سی و نهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان البرز برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی البرز، سی ونهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان البرز در نخستین روز اردیبهشت سال ١٣٩٧ با حضور آیت‌الله  حسینی همدانی، نماینده ولی‌فقیه در استان البرز، سعید برزگری، سرپرست اداره کتابخانه‌های عمومی استان و سایر اعضا در دفتر نماینده ولی‌فقیه برگزار شد.

در این نشست برزگری ضمن تبریک سال نو و اعیاد شعبانیه به جایگاه کتاب و کتابخوانی در فرهنگ یک جامعه اشاره کرد و گفت: گسترش و نهادینه‌سازی فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در کشور یکی از موضوعات مورد تأکید مقام معظم رهبری و از سیاست‌های اصلی دستگاه‌های فرهنگی به شمار می‌آید.   مطالعه یکی از ارکان فرهنگ و تمدن بشری است که در دین اسلام نیز از جایگاه والایی برخوردار است. به همین جهت پرداختن به امر کتاب و کتابخوانی از وظایف اصلی ما محسوب می‌شود. کتابخانه‌های عمومی با ایجاد فضا و بستر مناسب در جامعه، زمینه کتابخوانی و مطالعه را مهیا می‌کنند.

وی با اشاره به برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان به‌عنوان یکی از طرح‌های موفق نهاد گفت: کتاب‌خوان عنوان نشست‌هایی است که به‌منظور به اشتراک‌گذاری کتاب‌های خوانده‌شده و با هدف ترویج و تبلیغ مطالعه در قالب معرفی کتاب برگزار می‌شود. این جلسه در فضایی صمیمی تلاش دارد تجربیات مطالعاتی افراد کتاب‌خوان را برای سایر علاقه‌مندان کتاب و کتابخوانی به اشتراک گذارد. به‌منظور اجرای بهتر و شایسته‌تر این نشست‌ها در سطوح استان و شهرستان برگزاری «جام نشست‌های کتاب‌خوان ویژه کودک و نوجوان» پیشنهاد می‌شود. برای برپایی این برنامه در مرحله نخست، کتابداران، مربیان و یا معلمان  مشتاق و برجسته حوزه کودک و نوجوان پس از چند جلسه هماهنگی اولیه، به کتابخانه‌ها، مدارس، مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و پایگاه‌های بسیج و... مراجعه کرده و آموزش‌های لازم را به اعضای کودک و نوجوان ارائه می‌دهند.

برزگری ادامه داد: کتاب‌های این طرح در چند فهرست و برای گروه‌های سنی مختلف از سوی کتابداران و مربیان و از میان منابع موجود در کتابخانه انتخاب می‌شود.

در ادامه سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان پیشنهاد ساخت المان‌های شهری با  موضوع «کتاب و کتابخوانی» را مطرح کرد و اظهار داشت: یکی دیگر از راه‌های ترویج مطالعه و گسترش فرهنگ کتابخوانی، قرار گرفتن نمادهای کتاب در میدان‌ها و فضاهای شهری است. این اقدام با هدف توسعه فرهنگ کتابخوانی انجام می‌شود که از طریق آن می‌توان  کتاب‌های شاخص و نویسندگان نامدار را از طریق المان‌ها معرفی کرد. این کار ضمن علاقه‌مند کردن مردم و گرایش به سمت کتابخوانی می‌تواند به کاهش عوامل جرم و آسیب اجتماعی و توسعه فرهنگ شهرنشینی کمک کند. اجرایی کردن این طرح  نیازمند همکاری تمام دستگاه‌ها بالأخص مجموعه شهرداری به‌عنوان بازوی یاریگر در ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی است.

وی در پایان پیشنهاد اجرای «زنگ مطالعه ویژه کارکنان ادارات» را مطرح کرد و گفت: ترویج مطالعه در بین کارمندان در حقیقت یکی از راه‌های اصولی و منطقی برای هدایت تلاش‌های کارکنان در سازمان است و باعث به‌کارگیری استعدادهای نهفته، تقویت قدرت تخیل و انعطاف‌پذیری فکری خواهد شد. همان‌گونه که جوامع بشری از وضعیت سنتی به صنعتی و از صنعتی به فراصنعتی گام برمی‌دارند، علوم و فنون نیز رو به تکامل، دگرگونی و پیشرفت است. به‌موازات این تغییرات اهمیت مطالعه بیش‌ازپیش ملموس شده تا حدی که برخی صاحب‌نظران معتقدند، به‌روز نبودن کارکنان باعث متزلزل شدن پایه‌های مدیریت و به خطر افتادن موجودیت سازمان می‌شود. بنابراین علاقه‌مند کردن  کارکنان  به مطالعه امری حیاتی و اجتناب‌ناپذیر است که باید به‌طور مستمر با مجموع فرآیندها و راهکارها موردتوجه قرار گیرد تا سایر فعالیت‌های مدیریتی مثمر ثمر واقع شود. برای دستیابی به این مهم، یکی از این پیشنهادات، اختصاص زمانی از ساعت کاری کارمندان به مطالعه است. این طرح با شرط ضایع نشدن حقوق ارباب‌رجوع و عدم تأثیر در فرآیند خدمت‌رسانی به مردم، می‌تواند در سطح کلیه ادارات استان اجرایی و به‌صورت هفتگی با محتوای سبک زندگی اسلامی ایرانی، آموزش شهروندی و سایر حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی انجام شود

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: