کد خبر: 34169
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 05 ارديبهشت 1397 - 15:23

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

10 کتابخانه عجیب در دنیا +عکس

منبع : لیزنا
کتابخانه هایی سیار به شکل تانک، موتور، ترلی، تراموا و ماشین های کلاسیک و حتی بر پشت الاغ و یا شناور در دریا با قایق و کشتی توجه زیادی را در سطح دنیا به خود جلب کرده اند.
10 کتابخانه عجیب در دنیا +عکس

به گزارش لیزنا به نقل از سایت ebookfriendly، برای بیش از صد سال، کتابخانه های سیار وسیله ای مهم برای انتشار دانش، ارائه خدمات کتابخانه ای و پاسخ گویی به تقاضای رو به رشد جمعیت به کتاب بوده اند.

اولین کتابفروشی سیار جهان که با یک اسب حمل می شد، در سال 1857 در منطقه انگلیسی «کامبریا» پدید آمد. وظیفه او این بود که کتاب ها را به ساکنین علاقه مند محلی برساند.

عکس هایی شگفت انگیز از آن زمان که کتابخانه ها بر روی چرخ ها حمل می شوند اذهان و خاطرات ما را تحریک می کند. ما آنها را مربوط به کتابداران متعهدی می دانیم که به کسانی که می خواستند بیشتر بیاموزند و عالم تر شوند کمک می کردند.

اما فقط در فضای نوستالوژیک سیر نکنید! وسایل نقلیه که دسترسی به کتاب ها را فراهم می کنند فقط در گذشته های دور نیستند. برعکس؛ حتی داشتن اینترنت نیز نخواهد توانست شما را از هیجانی لذت بخش دور کند، اگر بدانید که به زودی به منطقه شما هم کتاب آورده خواهد شد!

وسایل نقلیه ای که در این مقاله به آنها پرداخته می شود کتابفروشی های سیار به معنی کلاسیک آنها نیستند. گاهی کتابخانه های سیاری هستند که می توانید کتاب های دلخواهتان را از آنجا تهیه کنید و گاهی اوقات نمایشگاه و یا فروشگاه کتاب هستند و یا کسانی هستند که کتاب های رایگان ارائه می کنند. این کتابخانه ها صرف نظر از اینکه کجا و چگونه سفر می کنند، سه ویژگی مشترک دارند: ذوق و شوقشان، خلاقیتشان و هدف ایجادکنندگان و مدیران آنها.

1.سلاح آموزش همگانی

عنوان جادویی «سلاح آموزش همگانی» و مفهوم بسیار منطقی آن «کتاب کمک می کند تا ویرانی را به چیزی کاملا مخالف آن تبدیل کنیم» این ماشین هنری را به یکی از مشهورترین الگوهای اینترنتی تبدیل کرده است.

بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی متوجه نمی شوند که تانک کتاب تنها برای گرفتن عکس های زیبا ایجاد نشده است. این تانک یک کتابفروشی سیار هم هست که کتابهای رایگان را در خیابان های «بوئنوس آیرس»، پایتخت آرژانتین توزیع می کند.

«رائول لمسوف»، سازنده این ماشین هنری از قالب ماشین Ford Falcon 1979 برای ایجاد یک کتابخانه سیار که شبیه تانک است، استفاده کرده. مهمتر از همه، کتاب ها در بدنه ماشین ثابت نیستند. آنها در یک قاب فلزی قرار می گیرند که به عنوان قفسه کتاب عمل می کند.

«سلاح آموزش همگانی»کتاب های دریافت شده از طریق کمک های خصوصی را عرضه می کند. هرکسی که نیاز به کتاب رایگان دارد می تواند این تانک را متوقف کند. چه کسی مخالف ایجاد یک ارتش اینچنینی خواهد بود؟

 

2. BiebBus(تریلی کتابخانه ای)

BiebBus  یک کتابخانه سیار برای کودکان در هلند است. خیابان های هلند بسیار باریک هستند، مخصوصا در مناطق پرجمعیت. یک کامیون کتاب معمولی ایالات متحده با حدود پنجاه متر مربع فضای کتابخانه ای نمی تواند در این خیابان ها دور بزند.

«جوردن هولندر» معماری است که برای آن یک راه حل عالی یافته است. BiebBus یک تریلی کوچک است که به صورت عمودی به سمت بالا باز می شود و دو اتاق دارد که یکی بر روی دیگری قرار گرفته است.

اتاق زیرین شامل قفسه ای با هفت هزار کتاب کودک است. از طریق سقف شفاف، اتاق فوقانی مجهز به یک زمین بازی فوق العاده و محلی برای مطالعه دیده می شود. BiebBus 52متر مربع است و می تواند 30 تا 45 کودک را در خود جای دهد.

 

3. کتابخانه شناور (قایق کتابخانه ای)

«کتابخانه شناور» یک پروژه هنری جذاب است که توسط «سارا پترز»، هنرمند، نویسنده، معلم، و در حال حاضر کتابدار شجاع این کتابخانه ایجاد شده. این یک کتابخانه کامل است که به طور خاص در یک قایق چوبی ساخته شده. در هر دو طرف قایق قفسه های کتاب وجود دارد. این کتابخانه شگفت انگیز را که نمونه ای عالی از ذوق، خلاقیت و هدفمندی است، تابستان ها در دریاچه «سدر» شهر «مینیاپولیس» در آمریکا می توان یافت. می توان با قایق های پارویی و یا موتوری کوچک و غیره به آن دست پیدا کرد. با شنا کردن هم می شود به این کتابخانه رسید ولی توصیه نمی شود!

 

4. Logos Hope (کشتی کتابخانه ای)

Logos Hope  یکی دیگر از کتابخانه شناور و بزرگترین آنها در جهان محسوب می شود. کشتی متعلق به سازمان خیریه GBA Ships (کتاب های خوب برای همه) واقع در آلمان است.

این کشتی که در جهان مسافرت می کند به ترویج ادبیات و جمع آوری خیریه می پردازد. در کشتی، شما می توانید از نمایشگاه کتاب بازدید کنید که بیش از 7 هزار کتاب را در موضوعات مختف از کتاب های آموزشی تا داستان، فن آوری، تاریخ، فلسفه و هنر، شامل می شود. حداکثر 500 نفر، از جمله خدمه و مهمانان کشتی، می توانند در 200 کابین جای گیرند. این کشتی به اندازه کافی بزرگ است تا بتواند هر بار تا هزار بازدید کننده را میزبانی کند.

تا کنون، Logos Hope در 75 بندر از 47 کشور و مناطق مختلف حضور داشته است. بیش از 3میلیون و 600 هزار نفر از این کشتی بازدید کرده اند و بیش از 4 میلیون کتاب در کتاب فروشی کشتی فروخته شده است.

 

5. کتابخانه سیار دیجیتال

این کتابخانه بر اساس سنت قدیمی کتابخانه های سیار ساخته شده که برای سال ها دسترسی جامعه به منابع کتابخانه ای را فراهم می کرده است. اما از برخی جهات با آنها فرق دارد. این اولین کتابخانه سیارِ بدون کتاب در جهان است.

کتابخانه دیجیتال تحت مدیریت شرکت OverDrive (توزیع کننده محتوای دیجیتال برای کتابخانه ها در جهان) آگاهی کتابخانه ها و مدارس در مورد برنامه های توزیع کتاب الکترونیکی را افزایش می دهد.

فضای نمایشگاهی متحرک آن 74 فوت طول دارد که به پنج اتاق جداگانه تقسیم شده است. در هر کدام  از اتاق ها کتاب الکترونیکی و کتاب صوتی ارئه می شود و جایی برای خوانندگان کتاب الکترونیکی دارد.

کتابخانه دیجیتال سیار در تابستان سال 2008 ایجاد شد. از آن سال تا به حال در آمریکا و کانادا بیش از 700 رویداد با شرکت آن برگزار شده است. کتابخانه ها یا مدارس هم می توانند این ماشین را دعوت نماید.

 

6. کتابخانه تراموایی

واگن های یک تراموای قدیمی به یک کتابخانه سیار شاد و رنگارنگ و به یک کمپین تبلیغاتی برای کتابخانه «ژیری ماهن» (Jiří Mahen)  در شهر «برنو» شهر چک تبدیل شده است.

کتابخانه تراموایی هر روز در یک مسیر 70 کیلومتری حرکت می کند در حالی که نه تنها در مورد خدمات کتابخانه ای بلکه مهمتر از آن در مورد مزایای مطالعه کتاب های دیجیتال اطلاعات ارائه می دهد.

بازدید کنندگان می توانند با استفاده از تلفن های همراه خود کدهای QR جهت دسترسی به وب سایت کتابخانه را اسکن نمایند و از کاتالوگ ها و قطعاتی از کتاب های انتخاب شده به صورت رایگان استفاده کنند.

این پروژه نوآورانه کتابخانه سیار «کتابخانه در تراموا-تراموا تا کتابخانه» نامیده می شود و در سال 2014 جایزه اول دوازدهمین مسابقه بین المللی بازاریابی انجمن های دانشگاهی و موسسات کتابخانه ای را از آن خود کرده است.

 

7. Biblioburro(خرِ کتابخانه ای)

مکان هایی در جهان وجود دارد که فقط با یک نوع وسیله نقلیه می توان به آنها دسترسی پیدا کرد. این وسیله علاوه بر همه ویژگی های دیگر، یک ویژگی خاص دارد. این وسیله مانند یک حیوان فریاد می زند!

«لوئیس سوریانو»، کتابدار و معلم با استفاده از دو خر، «آلفا» و «بتا»، کتاب های خود را به روستاهای دور افتاده در بخش «ماگدالنا»ی کشور کلمبیا می برد. پروژه استثنایی او در سراسر جهان توجه مردم را جلب کرده است.

به نوشته نیویورک تایمز او تنها به این دلیل درگیر چنین طرحی شده است که باور دارد رساندن کتاب به کسانی که به آنها دسترسی ندارند، حداقل به بهبود زندگی در منطقه فقیرنشین و حتی شاید در کل کلمبیا کمک خواهد کرد.

 

8. کتابخانه های سیار بر روی الاغ

این کتابخانه های خوش رنگ که توسط چند الاغ کشیده می شوند چندان در جهان شناخته شده نیستند اما اهمیت آن ها در اتیوپی کمتر از اهمیت «خرِ کتابخانه ای» در کامبیا نیست.

این طرح ناشی از یک حقیقت است؛ در مناطق روستایی اتیوپی الاغ زیادی وجود دارد، خیلی بیشتر از کتاب!

اولین کتابخانه زرد سیار در سال 2006 به راه افتاد و تا به امروز 6 کتابخانه ایجاد شده است. همه آنها از مدرسه ای به مدرسه دیگر و از روستایی به روستای دیگر سفر می کنند و کتاب ها را به دست بچه های علاقه مند می رسانند.

برای کتابخانه هایی که توسط الاغ ها حمل می شوند الزامات ویژه ای وجود دارد: آنها باید دارای گنجه کتاب، فضای مدفوع متحرک و یک فضای ویژه برای غذای الاغ باشند.

 

9. bibliomotocarro (کتابخانه موتوری)

«آنتونیو لا کوا» یک معلم بازنشسته ایتالیایی از  شهر «فراندینا» است. پس از 42 سال تدریس، او از خود پرسیده بود که دیگر چطور می تواند عشق به خواندن را در کودکان ایجاد کند؟

در سال 2003 او یک موتور گازی دست دوم مدل Ape را خرید و آن را به طور کامل تبدیل به چیزی کرد که به 700 جلد کتاب جای دهد. از آن زمان، او میان روستاهای ایتالیا سفر می کند و کتاب ها را به منطقه «باسیلیکاتا» می رساند. یک زنگ ورود این کتابخانه را اطلاع می دهد.

وظیفه «آنتونیو لا کوا» ترویج علاقه به خواندن است. زیرا عدم علاقه به خواندن اغلب از مدرسه شروع می شود، جایی که تکنیک خواندن آموزش داده می شود اما عشق به کتاب ایجاد نمی شود. خواندن باید لذت را به ارمغان بیاورد و نباید تکلیف محسوب شود.

 

10. یک داستان بگو

«یک داستان بگو» کتابخانه ای خیره کننده، شیک و چرخدار است که می تواند در خیابان های «لیسبون» دیده شود.

این کامیون بخشی از پروژه ارائه ادبیات کلاسیک پرتغالی به زبان های انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی، آلمانی و اسپانیایی است.

«فرانسیسکو آنتولین» خالق «یک داستان بگو » است. او ماشین شیک رنو استافت  (Renault Estafette)  مدل 1975 را به یکی از جذاب ترین نشانه های ادبی پرتغالی تبدیل کرد.

این پروژه زمانی ایجاد شد که که «آنتونین» و دوستانش متوجه شدند پیدا کردن نسخه های ترجمه ای از آثار پرتغالی چقدر سخت است. آثاری که می توانستند برای مطالعه به دوستان خارجی خود بدهند.

مترجم: زهرا شریفی

زنگنه
|
Iran
|
1397/02/06 - 14:38
0
0
جالب بود و زیبا!
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: