کد خبر: 34183
تاریخ انتشار: جمعه, 07 ارديبهشت 1397 - 13:57

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

اجرای دو طرح خلاقانه در کتابخانه عمومی شهید فهمیده جنگل در خراسان رضوی

منبع : لیزنا
طرح «کوله کتاب» و «همیار کتابدار» با هدف ارتقای میزان مطالعه در بین اقشار مختلف بخش جنگل شهرستان رشتخوار به همت کتابداران کتابخانه شهید فهمیده اجرا می‌شود.
اجرای دو طرح خلاقانه در کتابخانه عمومی شهید فهمیده جنگل در خراسان رضوی

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، طرح «کوله کتاب» و «همیار کتابدار» با هدف ارتقای میزان مطالعه در بین اقشار مختلف بخش جنگل در روزهای شنبه و چهارشنبه اجرا می‌شود.

عزیزه مرادی، مسئول کتابخانه عمومی شهید فهمیده دراین‌باره گفت: در طرح کوله کتاب یک کیف پارچه‌ای با آرم نهاد و شعار «کتابخوانی همه‌جا و برای همه» حاوی تعدادی کتاب در موضوعات متنوع و کاربردی و نیز تعدادی نشریه تاریخ گذشته تهیه شده است. هر هفته در یک روز مشخص کتابدار به یکی از ادارات سطح شهر مراجعه و با معرفی مختصر کتاب‌ها، آن‌ها را به کارمندان امانت می‌دهد؛ هفته بعد زمان جمع‌آوری کتاب‌های امانتی، نشست کتاب‌خوان با هدف معرفی و به اشتراک‌گذاری منابع خوانده‌شده، ‌برگزار می‌شود. این طرح باعث افزایش رغبت به مطالعه و کتابخوانی در بین بزرگ‌سالان می‌شود.

وی هدف از اجرای طرح «همیار کتابدار» را ایجاد فضای رقابتی مفید برای کتابخوانی بین کودکان دانست و گفت: «همیار کتابدار» طرح کتابخوانی با تمرکز بر دانش آموزان و کودکان است. در این طرح دانش آموزان و اعضای فعال کتابخانه کارت همیار کتابدار دریافت کرده و به مدت یک هفته به‌عنوان همیار کتابدار فعالیت می‌کنند؛ در این مدت کتابدار چند کتاب در موضوعات متنوع به همیار می‌دهد و او یک هفته برای توزیع کتاب‌ها بین همکلاسی‌ها،‌ خانواده، دوستان و آشنایان  زمان دارد. هرکدام از همیاران کتابدار که تعداد کتاب‌های بیشتری امانت داده و عضو بیشتری جذب کرده باشند، امتیاز می‌گیرند. همیاران طبق امتیاز داده‌شده جایزه می‌گیرند و می‌توانند کتاب‌های بیشتری به امانت گیرند.

مسئول کتابخانه شهید فهمیده بخش جنگل ادامه داد: هدف دیگر این طرح ارائه آموزش‌هایی برای آشنایی خانواده‌ها با مسائل و بحران‌های پیش رو مثل کم‌آبی و اهمیت محیط‌زیست در قالب بروشور و کاتالوگ است که از طریق بچه‌ها بین خانواده‌ها توزیع می‌شود. در این طرح کارت‌های ویژه‌ای با آرم نهاد کتابخانه‌های عمومی  و شعار «کتابخوانی یک لذت پایدار» برای همیاران کتابدار در نظر گرفته شده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: