اجرای دو طرح خلاقانه در کتابخانه عمومی شهید فهمیده جنگل در خراسان رضوی

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، طرح «کوله کتاب» و «همیار کتابدار» با هدف ارتقای میزان مطالعه در بین اقشار مختلف بخش جنگل در روزهای شنبه و چهارشنبه اجرا می‌شود.

عزیزه مرادی، مسئول کتابخانه عمومی شهید فهمیده دراین‌باره گفت: در طرح کوله کتاب یک کیف پارچه‌ای با آرم نهاد و شعار «کتابخوانی همه‌جا و برای همه» حاوی تعدادی کتاب در موضوعات متنوع و کاربردی و نیز تعدادی نشریه تاریخ گذشته تهیه شده است. هر هفته در یک روز مشخص کتابدار به یکی از ادارات سطح شهر مراجعه و با معرفی مختصر کتاب‌ها، آن‌ها را به کارمندان امانت می‌دهد؛ هفته بعد زمان جمع‌آوری کتاب‌های امانتی، نشست کتاب‌خوان با هدف معرفی و به اشتراک‌گذاری منابع خوانده‌شده، ‌برگزار می‌شود. این طرح باعث افزایش رغبت به مطالعه و کتابخوانی در بین بزرگ‌سالان می‌شود.

وی هدف از اجرای طرح «همیار کتابدار» را ایجاد فضای رقابتی مفید برای کتابخوانی بین کودکان دانست و گفت: «همیار کتابدار» طرح کتابخوانی با تمرکز بر دانش آموزان و کودکان است. در این طرح دانش آموزان و اعضای فعال کتابخانه کارت همیار کتابدار دریافت کرده و به مدت یک هفته به‌عنوان همیار کتابدار فعالیت می‌کنند؛ در این مدت کتابدار چند کتاب در موضوعات متنوع به همیار می‌دهد و او یک هفته برای توزیع کتاب‌ها بین همکلاسی‌ها،‌ خانواده، دوستان و آشنایان  زمان دارد. هرکدام از همیاران کتابدار که تعداد کتاب‌های بیشتری امانت داده و عضو بیشتری جذب کرده باشند، امتیاز می‌گیرند. همیاران طبق امتیاز داده‌شده جایزه می‌گیرند و می‌توانند کتاب‌های بیشتری به امانت گیرند.

مسئول کتابخانه شهید فهمیده بخش جنگل ادامه داد: هدف دیگر این طرح ارائه آموزش‌هایی برای آشنایی خانواده‌ها با مسائل و بحران‌های پیش رو مثل کم‌آبی و اهمیت محیط‌زیست در قالب بروشور و کاتالوگ است که از طریق بچه‌ها بین خانواده‌ها توزیع می‌شود. در این طرح کارت‌های ویژه‌ای با آرم نهاد کتابخانه‌های عمومی  و شعار «کتابخوانی یک لذت پایدار» برای همیاران کتابدار در نظر گرفته شده است.