کد خبر: 34227
تاریخ انتشار: یکشنبه, 09 ارديبهشت 1397 - 09:24

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

«Book Stop» کوچکترین کتابخانه دنیا +عکس

منبع : لیزنا
«ایستگاه کتاب» یک کتابخانه فوق العاده است که برای نصب در فضای باز طراحی شده است و می تواند در همه جا ایجاد شود.
«Book Stop» کوچکترین کتابخانه دنیا +عکس

به گزارش لیزنا به نقل از سایت businessinsider، معمولا کتابخانه ها ساختمان های یکپارچه با مجموعه کتاب هایی گسترده هستند. با این حال، جدیدا در فیلیپین کتابخانه کوچکی در فضای باز ایجاد شده که «ایستگاه کتاب» (Book Stop) نامیده می شود و کاملا با کتابخانه های معموملی فرق دارد. این کتابخانه به طور مداوم در حال تغییر محل و مجموعه کتاب های خود است و مفهوم کتابخانه را از نو می آفریند.

با قرار دادن یک کتابخانه موقت در محوطه پارک های مختلف شهر، سازندگان آن، (WTA Architecture  و Design Studio) امیدوارند کتابخانه های عمومی را به واقعیت های قرن 21 نزدیک سازند. در سال 2016 این پروژه نامزد دریافت جایزه جهانی معماریWorld Architecture Award) ) شد.

Book Stop یک سازه سیار است که می تواند به هر جایی حمل و باز شود. این سازه اولین بار در شهر «ماکاتی» کشور «فیلیپین» ایجاد شد و از 23 آوریل تا 7 می 2016 فعالیت کرد. سپس به «اینترامورال»، قدیمی ترین ناحیه در کی از جزایر شمالی فیلیپین رفت و دو ماه آنجا ماند.

این کتابخانه از فولاد ساخته شده است و دارای اندازه ای کوچک - 12 فوت طول و 8.5 اینچ عرض (حدود 3.7 تا 2.6 متر) است. معمار «ویلیام تی» گفت: در یک طرف این سازه حدود 800 کتاب به راحتی جای می گیرد و در طرف دیگر یک نیمکت قرار دارد که مردم می توانند در آن بنشینند و کتاب بخوانند.

ابعاد کوچک Book Stop آن را از کارکرد معمول دیگر کتابخانه ها مجزا می کند. اولا مجموعه Buck Stop به طور مداوم در حال تغییر است، زیرا WTA بازدیدکنندگان کتابخانه را ترغیب می کند تا به جای کتابی که برمی دارند یک کتاب دیگر را به اینجا بیاورند. بنابراین مجموعه آن روزانه با حدود 150 کتاب جدید، به روز می شود.

این پروژه با 360 کتاب آغاز شد اما در مجموعه خود بیش از 2000 کتاب داشت، کتاب های زیادی که همه آنها در قفسه ها جای گرفته بودند. به همین دلیل، WTA برای ساخت چهار راک دیگر تا سال 2017 در فیلیپین برنامه ریزی کرد.

این کتابخانه همچنین سه رویداد جالب در هر هفته دارد که با «شبهای میکروفون باز» آغاز می شود و روزها با «قرارملاقات چشم بسته با کتاب» پایان می یابد. در این برنامه جلد همه کتاب ها پنهان می شود و شما نمی توانید نام آنها را بخوانید.

شکل Book Stop به گونه ای است که کتابخانه را برای افراد قابل دسترس تر می سازد.

مردم می توانند از این کتابخانه تا زمان توقف آن در پارک شهر، در هوای آزاد در هر زمانی از روز یا شب استفاده کنند.

مترجم: زهرا شریفی

زنگنه
|
Iran
|
1397/02/22 - 10:25
0
1
خیلی جالبه! به نظرم تو ایران هم میشه اجراش کرد:)
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: