نشست نقد کتاب قدرت خواندن از سقراط تا توییتر

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، نشست نقد و بررسی کتاب «قدرت خواندن از سقراط تا توییتر» با همکاری مرکز مطالعات فضای مجازی و نهاد کتابخانه های عمومی کشور دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۹۷ برگزار می‌شود.

این نشست با حضور حامد حاجی حیدری استادیار جامعه شناسی دانشگاه تهران، مجید حسینی استادیار علوم سیاسی دانشگاه تهران و مهدی شقاقی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود کتاب «قدرت خواندن از سقراط تا توییتر» برگزار می شود و علاقه مندان برای حضور در این برنامه می توانند دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۹۷ ساعت ۹ تا ۱۱ صبح به تالار علامه جعفری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به نشانی تهران خیابان شهید بهشتی خیابان احمد قصیر کوچه پژوهشگاه پلاک ۲ مراجعه کنند.

قدرت خواندن از سقراط تا توییتر نوشته فرانک فوردی و ترجمه محمد معماریان است که توسط نشر ترجمان علوم انسانی و با همکاری نهاد کتابخانه های عمومی کشور منتشر شده است.

فرانک فوردی جامعه شناس مشهور مجارستانی، در این کتاب روایتی تاریخی از خواندن و مخاطرات آن در هر دوره تاریخی ارائه می دهد. او می گوید که کلمات مکتوب، از خاستگاه قدیم خود تا کنون، هم بیانگر و هم تهدیدی علیه هنجارهای اخلاقی بوده اند و امروز، که هواداران سواد مکررا برای زوال عادت کتاب خوانی سوگواری می کنند، عجیب به نظر می رسد که در گذشته ای نه چندان دور درباره مخاطرات مطالعه بی ملاحظه هشدار می دادند.

دلواپسی های امروزی هم پیرامون اثر مضر فناوری دیجیتال و اینترنت بر سواد و افراد کتاب خوان نابجاست. زیرا پرورش هویت فردی، از طریق مطالعه، امکان های بی شماری برای رشد فردی فراهم می سازد. بنابراین چالش فراروی جامعه امروز فرهنگی و سیاسی است، نه فناورانه. به نظر او «خواننده بصیری که قادر به قضاوت مستقل است» باید ایدآل فرهنگی امروز نیز باشد.